2005-05-23

Göran Persson måste faktiskt skämta

Göran Persson blev idag (den 23:e Maj) intervjuad i Metro om ditten och datten. Metro valde att slå upp stort något som Göran nämner i förbifarten, nämligen att han har svårt att inte ingripa om någon gör något fel. Anledningen till att man pratat om detta är såklart dödsmisshandeln i centrala Stockholm av en person som sagt till några killar som kissade i en port. Göran påstår att han skulle ha ingripit.

Själv skulle jag inte det.

Varför? Jo, för jag tycker inte det är värt att riskera livet för lite piss. Plus givetvis att jag har själv pissat i portar på stan. Eller nä, det har jag inte, men jag har kissat på marken. Det är ett problem, sure, men jag är inte de med trånga urinblåsors farsa. Om jag bodde i huset skulle jag inte säga till dem, då skulle jag skada dem. Men jag vill inte riskera livet för lite piss.

För, det här kan komma som en överraskning, att kommunicera med en okänd berusad person på stan är att riskera livet. Fulla människor begår majoriteten av alla våldsbrott i Sverige och jag skulle väl inte förvånas om de begår majoriteten av alla mord också. Allt man kan läsa om tyder på att en full person i princip är jämförbar med en dum aggressiv gris. Varför ska jag då gå fram om denne person pissar i en port? För att jag ogillar lukten? För att jag bryr mig om renhållningen i city? För att samhället annars går under?

Försöker jag skylla det här på offret? Öh, nej. Jag säger att fulla människor är farliga, jag går inte fram till dem. Göran hävdar att han skulle göra det. Hur ofta är han då ute på stan mitt i natten bland fyllona och jagar bovar? Sen menar han att han kanske inte borde, eftersom han är så utsatt, men han måste väl skämta? OK, visst, utsatt, men han har ju dessutom livvakter! Hade jag livvakter skulle jag också våga säga till en mystisk person som spelar tärning, no problem. Hade jag livvakter skulle jag nog våga säga till ett fyllo som pissar i en trappuppgång.

Men innan jag har livvakter så låter jag mitt patos omfatta viktiga saker. Det vill säga, hade jag sett killen bli misshandlad hade jag ringt polisen. Kanske hade jag vågat samla ihop några för att stoppa fajten. Vad gjorde alla som bevittnade slagsmålet? För jag menar, vad spelar det för roll om hela svenska folket sätter stopp för sina medmänniskors portpissande när alla tittar åt andra hållet då någon blir misshandlad? Och nej, jag hade inte med automatik gått emellan i fighten eftersom jag hellre ser en okänd person ligga död på gatan än tar reda på hur det känns att dö på gatan.

Inga kommentarer: