2005-09-09

Saker som stör mig, Apple

Jag är en stolt användare av iTunes. Once you go i, you don't go back verkar det som. Programmet kräver sin man (i form av kraftfull dator), saknar en del features, har andra grymma features och håller reda på min musikkatalog på ett för mig bra sätt. Nu måste jag bara köpa någon iPod så jag kan synka till den - för mig gör det inget att jag "måste" använda iTunes till min mp3-spelare eftersom i princip ALLA musikspelare idag av någon SJUK anledning använder en mjukvara på datorn istället för att bara vara flyttbara diskar. Men om jag då "måste" använda ett program, då använder jag gärna det som jag redan använder istället för nån mongo-mjukvara från Sony eller nåt b-program som iAudio köpt in eller nåt som Jens hackat ihop på fritiden (jag tror Jens of Sweden är några av dem som inte använder ett program faktiskt). Men Apple gör inte allt rätt.
Jag har noterat nu att varje gång jag installerar en ny version av iTunes så får jag en ny version av Quicktime. Och inte nog med det, varje gång jag gör detta så pruttar den fram en liten ikon i min system tray - något jag direkt efter installation stänger av. Varför behåller de inte bara den inställning jag redan har?
Det är ingen slump att det är så här, det är samma sak som när Microsoft "rekommenderar" att man sätter MSN som startsida i sin browser, vad är det för "rekommendation" och vad grundar den sig på? När min herrekipör rekommenderar mig att ta en jacka som är en storlek större för att jag ska kunna ha en kavaj på mig under bekvämt, då är det en ärlig och bra rekommendation. Kan man säga att MS och Apple gör samma "rekommendation" när de installerar en ikon i min tray eller rekommenderar att man sätter MSN som startsida? Vad ska det ge mig? Rekommendationen borde vara: "Vi rekommenderar att du behåller dina inställningar exakt som du redan har dem eftersom du vet bäst hur du vill ha det". Det de gör är att försöka pusha på mig skit som jag väljer bort hela tiden, om och om igen. Pisses me off, assholes!

Inga kommentarer: