2006-06-21

En ny start

Jag har många gånger under de senare åren gjort olika ansträngningar för att äta nyttigare, eliminera skräpmat ur min diet och liknande. Ett par roliga experiment har jag utfört, som att inte äta på McDonalds under ett helt år (lyckades), inte dricka Coca-Cola på ett helt år (lyckades) och liknande.

På senare tid har min disciplin ibland varit kraftigt försämrad. Jag har ätit crap, köpt godis i mängder, flera liter läsk har konsumerats och träningen har eftersatts. På resans gång har jag lärt mig saker om hur jag själv fungerar och hur jag inte fungerar.

T.ex. vet jag ju att jag inte kan (ännu) schemalägga min träning. Det enda som fungerar för mig (beroende på vad man menar med fungera förstås) är att ta med mig träningsgrejer så ofta jag kan till jobbet och när jag gör det så går jag ner och tränar lite. Jag kan inte bestämma program, övningar, dagar eller tider för min träning, då tar min undermedvetna strukturhatare över och förhindrar mig från att träna.

Jag vet att jag är bättre på att avstå helt än att dra ner på olika saker.
Så, nu, den 21:a juni 2006 påbörjas ett nytt kapitel i Tommies strävan att bli en bättre människa! Jag tänker återigen helt avstå från vissa saker och det i en viss tidsmängd. Så, från och med nu till nyår så gäller det att jag inte äter eller dricker:
  • Läsk
  • Chips
  • Godis (exkl mörk choklad)
  • McDonalds o derivat
Detta exkluderar alltså t.ex. pizza (som jag hellre unnar mig då och då än McD), nötter (som är bra mat i små mängder), popcorn (som inte är så onyttigt...) och kakor och bullar. Men bullar och sånt ska man försöka att bara äta när man blir bjuden på dem. Ej heller är glass med - det är ju för fan sommar nu!

Så, mitt löfte står sig och jag tänker försöka skriva om mina vedermödor i den här bloggen vad gäller min abstinens från dessa syndiga ting!

Inga kommentarer: