2007-03-19

Tillbaka i träning för Beach 2007

I år är det faktiskt ett seriöst Beach 2007-projekt som gäller eftersom jag ska åka på surfsemester i sommar. Resan bär till Portugal för en veckas surfcamp i Peniche och sen är det en vecka valfritt. Vi (de tre musketörerna) kan boka en vecka camp när vi kommer med men valde att ligga lågt med det redan nu eftersom man blir rätt sliten efter en veckas surfning. Planen är att försöka träna 2-4 gånger i veckan, äta mindre crap (kardinalregeln för kost, börja med att stryka "the crap" från din kost - och ja, man vet vad crap är - allt som kommer ur en glansig påse t.ex.) och take it from there.

Jag tror att min kropp redan börjat vänja sig vid lite bättre mat, jag åt nämligen på McDonalds igår och blev typ sjuk. Jag fick bakisont i huvudet och kände mig sjuk, helt enkelt. En timme efter att jag ätit på MickeyD. Määrkligt.

Hur som helst, vad tränar jag? Just nu blir det mycket boxcercise med min gode vän Fredrik eftersom vi då kommer iväg överhuvudtaget. Jag ska dock försöka se till att inte glömma bort mina fina träningspass med cross-fit liknande inslag (www.crossfit.com) där jag tränar i högt tempo med varierade övningar. Ska försöka göra övningarna så surfspecifika som möjligt.

Men varför träna boxcercise inför surfningen? Naturligtvis för att boxning är en så suverän träningsform. Det är kul att puckla på mittsar med sina nävar, det tränar hela kroppen och man får flås och allt i ett paket. Går man på olika instruktörers egna pass (jag tränar på SATS) så får man en rolig variation i övningarna som gör att man inte tröttnar lätt. Jag och Fredrik varierar oss dessutom på de gula passen (gula pass = samma pass på alla SATS-gym i Sverige) efter eget huvud, senast t.ex. körde vi med en stor mits för att kunna ta i ordentligt på low kicksen. Vi kör low kicks eftersom dessa faktiskt används i verkligheten - på passen kör de med front kicks som jag tom hört att man inte ska köra pga risken för knäproblem om man gör det. Oavsett det ser man i praktiken aldrig front kicks i MMA - och eftersom vi tränar för att i framtiden göra debut i såna sammanhang så är det dumt att göra fel... öh.

Nåväl, nog för denna gång. Ikväll är det box, blå klass, på stadion med Nolberto (tror han heter så) - kul instruktör som sjunger med i sångerna som spelas och är allmänt övertänd. Efter förra passet vaknade jag mitt i natten och trodde att jag slitit av ett korsband i ena knät. Bra eller dåligt? Vet ej.

Kommande: foton, filmer och annat fånigt.

Inga kommentarer: