2007-05-15

Första dagen på mitt nya kaffefria liv

Jag dricker för mycket kaffe. Storpacket med Rennie bredvid mig på skrivbordet säger en del om hur långt det faktiskt gott. Just nu sitter jag och känner hur magen väser, fast det kan faktiskt vara träningsvärk i magmusklerna sen igår, det kan vara det. Men jag tror det är kaffet.

Jag var bordsherre till vår VD under konferensen i helgen och då berättade jag hur gärna jag skulle vilja ha en termomugg så att jag skulle kunna gå och hämta kaffet femhundra meter och en våning ner från där jag sitter utan att det skulle bli kallt och utan att jag skulle bränna fingrarna. Som en glad överraskning fick jag en fin mugg dagen efter (det fick alla andra också) för just det ändamålet. Tyvärr tog jag tillfället i akt i måndags att dricka tre deluxelatte på kontoret och sen två till hos kunden för att inviga den.

Och nu väser den.

*glufs*

Tog just en Rennie och kanske kommer magen lugna ner sig. En gång i tiden drack jag inte kaffe alls, hur kunde jag hamna här? Det är förstås en slippery slope men det börjar med att man inte sover så mycket som man behöver, i mitt fall tror jag det började så. Det parat med en enorm press att leverera / prestera som jag kände när jag jobbade på Osiris kan göra att man vill "höja" sig de morgnar man känner sig lite trött och sliten. Det var där jag började dricka kaffe.

Det hade också med att göra att jag kom på att kaffe med mjölk och socker var ganska gott. Nu är jag mer kaffe och mjölk är gott och skippar sockret, något av ett plus i alla fall.

Att jag sen satt och hade ett inhouse-projekt när jag började hos min nuvarande arbetsgivare igen hjälpte inte - vår deluxekaffemaskin presterar underbara latte med en knapptryckning. Ganska överlägsen Selectas, om vi säger så.

Men nu måste det sluta, jag kan känna min mage konstra, jag måste lyssna på den.

Jag tänker inte sluta dricka kaffe helt, jag tänker bara ta ett uppehåll och sen försöka hålla konsumtionen på en normal, vettig nivå. Kanske ett 2-2-system, två före lunch och två efter lunch och kanske två innan man går och lägger sig... eh.

Visheten i den här posten är nog att för mycket av det goda aldrig är bra. Exakt hur mycket för mycket är vet jag inte alltid men när kroppen signalerar saker så måste man lyssna. Som Shamrock tycker!

Inga kommentarer: