2007-06-11

Veckans utmaning - inget slösurfande!

Inspirerad av en kollegas "jag surfar inte på svd.se"-tänk just nu så tänker även jag börja köra ett "surfa inte i onödan"-tänk. Jag börjar med att utmana mig i en vecka. Under denna vecka kommer jag försöka att inte okynnessurfa på arbetstid. Jag kommer förmodligen inte surfa så mycket i övrigt heller, mest för att mina vardagskvällar är fyllda med så mycket annat (mest träning).

Sajter jag tänker undvika som pesten är nhl.com, fox sports, dn.se, aftonbladet (vilket kommer göra att jag lever 20 år längre), reddit.com (den stora boven i dramat tror jag), sherdog.com, mmaweekly.com, xkcd.com, pvponline.com, wulffmorgenthaler.com och så vidare och så vidare.

I en diskussion med min klartänkte kollega Henrik så tror jag att vi konstaterade att det är svårt att veta: får man lite gjort för att man slösurfar eller gör man helt enkelt lite pauser då och då och när arbetet går långsamt så surfar man mer? Alltså: bara för att man slutar surfa betyder det inte att man kommer jobba mer - eller? Jag tror nog att det är en kombo. Visst slösurfande är inte farligt, dvs man checkar ut hjärnan ett litet tag och tar en break när det är slow - men att surfa är inte att vila hjärnan, det aktiverar hjärnan och ger små små kickar vad gäller informationsbehandling etc, så man vilar inte utan aktiverar hjärnan med "strunt" - för det är nog vad jag oftast surfar på.

Nog snackat, min veckoutmaning är att inte okynnessurfa. Det kommer bli svårt men jag har en hånfull snubbe i andra änden på MSN som hetsar (för MSN är OK - det är ett kommunikationsverktyg) så att jag inte glömmer vad jag håller på med.

Nu ska jag åter jobbet, ingenting fungerar så jag måste jobb-jobb-jobba!

Inga kommentarer: