2008-01-23

UFC 80 resultat och analys

BJ Penn vs Joe Stevenson

BJ vinner på rear naked choke 4.02 in i andra ronden. Innan det hade han i nio minuter fullkomligt dominerat Joe Stevenson. Matchen började med en uppercut som nästa sänkte Joe, detta ungefär 10-15 sekunder in i matchen. Hade BJ vunnit på den hade han nog sprungit ut ur arenan utan att säga hej ens, i en homage till sig själv. Efter det öppnande slaget så hamnade matchen på marken där BJ kontrollerade händelseförloppet väl. Joe försökte med slag och armbågar från marken för att på något sätt störa BJ så att han skulle kunna ta sig ur situationen men BJ verkade faktiskt helt oberörd av allting Joe gjorde. BJ passerade till half guard utan större besvär och hade tunga händer, mot slutet av matchen befann han sig i princip i mount och kunde proppa på Joe efter behag. En klinik. I första ronden skar BJ upp Joes panna med en vass armbåge med blodsfontän som resultat. Detta påverkade naturligtvis Joe men jag vet inte hur mycket det påverkade slutresultatet i egentlig mening - Joe hade ju ingenting på BJ. Dessutom ingår jack i spelet.

Efter matchen har som vanligt BJ Penns kondition diskuterats, han såg helt färdig ut efter matchen... vilket i princip alla fighters jag någonsin sett gjort förutom efter enkla vinster - Joe Stevenson var ingen enkel vinst.

Sean Sherk kommenterade matchen och kom med en analys om att hans boxning är bättre än Joes (eller menade han BJ?) och så vidare. Det stämmer dock inte - jag har alltid tyckt att Sean Sherks boxning ser ut ungefär precis så som Joes gjorde. Jabb, jabb, cross. Kanske en hook då och då. Att jämföra med BJ Penns flytande boxning... det går inte att jämföra. Sen har Sean Sherk enormt mycket bättre nedtagningar och naturligtvis en gudabenådad kondis och styrka. Men hans korta armar räcker ju ändå inte fram till BJ när de boxas? Och vi har bra nedtagningar kontra grymt nedtagningsförsvar... Jag längtar, jag tror Sean är en bra match mot BJ och att han absolut har en chans - dock inte för att hans boxning är bra utan mer för att han är som en liten Matt Hughes.

Jag tippade rätt och jag ger matchen en femma. Just nu är jag 1-0 på den här galan.


Gabriel Gonzaga vs Fabricio Werdum

Werdum gjorde oss INTE besvikna och vann den här matchen efter att det sett ut som om Gonzaga helt enkelt tröttnat lite. Nu snackas det om att Werdum ska få en title shot mot den som vinner av Tim Sylvia och Nogueira. Galenskap - det finns en kille före och det är fransmannen Cheick Kongo - han har faktiskt en vinst mot CroCop, det har inte Werdum. Jag blev besviken på Gonzaga men ganska imponerad av en aggressiv Werdum. Jag hejar dock fortfarande på Gonzaga eftersom han är så hårig.

Jag hade fel och är nu 1-1 - matchens betyg blir nog en fyra, det var ingen tråkig match.

Jess Liaudin vs Marcus Davis

Betyget blir bara en fyra för den här matchen... eftersom den bara var en minut och fyra sekunder lång. I övrigt var den fantastisk - jag tror Marcus Davis is the shit. Nu måste han verkligen få ta sig an någon contender i WW-divisionen så det blir ordning på torpet! Han har starka händer, vilja av järn, bra kondis, bra ground game... Ge honom en "riktig" match! Liaudin... hans standup var problemet, jag kollade på matchen en gång till och hans huvud står rakt upp i luften på ett icke-boxar-vis. Han hade som en "stoisk" hållning och det såg elegant när han slängde iväg headkicks och legkicks men... det räckte inte mot en "riktig" boxare av Davis' kaliber. Jag hade rätt och är nu 2 - 1, en fyra i betyg som sagt.

Wilson Gouveia vs Jason Lambert

Gouveia vinner efter stora problem med Lambert. Han var på honom som en igel ända fram till själva knocken där Gouveia lyckas knuffa bort Lambert och sen levererar en vänster som satt klockrent mitt i ett slag från Lambert. En klassisk spinna-runt-knock där Lambert landade utslagen i golvet och fick två bonus-slag av Wilson. Jag tycker Lambert ska gå ner till 185 lbs - han är för kort. Sänker han händerna och gör som han gjorde i matchen så når han inte fram med sina slag men nås av motståndarens nävar!

Jag hade rätt och matchen får en fyra. Jag är 3 - 1.

Jorge Rivera vs Kendall Grove

Don't call it a comeback! Jorge Rivera fullständigt ultradominerade Kendall Grove som såg lite vilsen ut i matchen - kanske hann han inte kommma in i den? Kendall åkte ner på mattan och sen var det hårda högrar från Jorge Rivera ända fram till det oundvikliga slutet för Kendall. Sista slaget var en riktig märla på okbenet så att Kendall slungades bakåt mot burstängslet. Aj. Jorge såg pånyttfödd ut. Vad händer NU är nog den största frågan. Det här är 185 lbs, en av de tunnaste divisionerna i UFC - jag gissar att det finns ett antal fighters som bara behöver en-tre vinster till för en title shot. Yushin Okami känns som en, Dan Henderson har sin och efter det är ett par grabbar som kan vara med och leka - Jorge Rivera är en, Kendall Grove är en annan - om han plockar upp spillrorna av sig själv från marken och får ordning på gejmet igen.

Jag hade fel och är nu 3-2 och matchen får en fyra!

Per Eklund vs Sam Stout

Mina förväntningar var en femma men matchen får en tvåa. Det var inte en riktig stinker för killarna försökte väl. Eklund tappade flåset och Stout var omutlig när det gällde att försvara mot nedtagningar. Vad var plan B i Eklunds hörna? Efter första ronden borde planen ha varit en HELT ANNAN än EXAKT SAMMA som i första ronden - en strategi som rönte exakt NOLL i framgång. Jag tror Eklund lyckades med en eller två nedtagningar på hela matchen och i bägge fallen var han då för trött för att orka åstadkomma något alls.

Var det nerver? Kanske. Vad kommer hända nu? Jag vet inte hur Eklunds kontrakt ser ut, om han har tre matcher eller en match eller vad. Det kan absolut ha varit premiärnerver så han måste få en chans till där han kanske kan vara avslappnad och visa sina skills på riktigt. Go get 'em again, Eklund!

Tills dess får vi se fram emot UFC 82 då David Bielkheden möter... Diego Sanchez. Tack för de lätta matcherna, UFC! Cut the swedes some slack, maaan!

Totalt på galan var jag 3 - 3 i de förutsägelser jag gjorde. Turligt nog tippade jag inte fler matcher för jag hade nog haft problem med vissa. Mitt snittbetyg blev 3,8!

Bästa matchen för kvällen? Paul Taylor vs Paul Kelly var grym - de första minuterna var helt galna, sen mattades det inte direkt av - det blev bara mindre jämt. Taylor måste skaffa sig ett bättre nedtagningsförsvar.

Inga kommentarer: