2008-03-03

UFC 82: Analys

Så var UFC 82 över och det var väl en gala med både plus och minus på matchsidan, alla matcher var inte jätteroliga men på det hela var det absolut en kvalitetsgala. UFCs problem nu är nästan tidsbegränsningen - de får inte med alla matcher på den tid de har tillgängliga och de har så mycket fighters som är duktiga men som ändå inte kan få den exponering de förtjänar. De matcher man trodde skulle leverera gjorde det faktiskt!


Anderson Silva Vs. Dan Henderson

Matchen var relevant. I vårt sällskap tippade fyra personer på Anderson Silva men en person hade ändå Dan som vinnare av matchen med motiveringen att Dan Henderson helt enkelt är the shit. Han har mött Wanderlei två ggr, Nogueirabröderna, haft två bälten i Pride, han var i hans ögon den som kunde slå Anderson Silva. Så var det även i min bok och efter första ronden var man lite nervös. Vad jag dock noterat med Anderson Silva är att han är ganska analytisk och lugn som en filbunke, nästan obehagligt lugn. Så han väntade lite i början innan han började attackera stående. Han blev nedtagen men gjorde inget särskilt för att ta sig ur situationen - antingen för att han inte kunde eller för att han inte var så intresserad av att göra det. Min teori är att han låg under Dan efter dennes lyckade nedtagning och bara betraktade vad Dan gjorde ovanpå honom. Dan satt fast i en konstig half-guard / sidemount och gjorde egentligen ingenting för att förbättra sin position där. Men nervös var man, var det så här matchen skulle bli? Det var ett av scenarierna som det spekulerats om innan galan.

Nej, så skulle det inte bli. För andra ronden kom. Anderson verkade nu ha vridit upp tempot ett par steg och började träffa Dans haka och ett tag tänkte jag verkligen att "Shit, han kommer knocka Dan!" - fast så blev det såklart inte. Istället hamnade Dan på marken, Anderson slank ur hans grepp, tog rygg och efter att ha mjukat upp honom med ett par slag mot huvudet så ströp han ut Dan med en vacker rear-naked chocke. Dominans! Nu är det ingen tvekan om att Anderson Silva faktiskt ÄR the shiznit. Han har besegrat grapplers, brottare och strikers. Han har besegrat en two-time-champ från Pride. Han är nummer ett.

Vem ska han möta nu? I UFC finns endast ett värdigt namn just nu och det är Yushin Okami som har en vinst på DQ sen tidigare mot Anderson. I MMA-världen i övrigt är det kanske Paulo Filho som kan vara intressant, annars givetvis Matt Lindland och Dennis Kang. Andra namn kan kanske också vara intressanta men de är överst på min lista... ja, vi får inte glömma Frank Trigg och Robbie Lawler också!

Jag tippade Silva och är 1-0 denna gala. Betyg en trea på den tregradiga skalan!

Heath Herring Vs. Cheick Kongo

Cheick Kongo har ett ground game. Otippat. Cheick är the real deal men kunde inte ta sig någon vart när han hamnade i Heaths sidemount och väl där kunde Heath kontrollera matchen och droppade kanske 50 knän i sidan på fransmannen. Cheick såg bra ut och Heath behöver inte skämmas (för första gången på länge) över sin insats som ledde till seger på decision. Inte helt otippat hade Heath en ursäkt för varför hans match var tråkig, en tradition som börjar bli trälig. Han vann dock välförtjänt och jag tycker bägge imponerade, framför allt Cheick då som utan att tveka tog matchen till marken - jag tycker han borde försökt banga mer på fötterna.

Jag tippade Kongo och är 1-1. Mitt betyg blir en tvåa.

Alessio Sakara Vs. Chris Leben

Hur kunde jag tippa på Sakara? Varför varför... bra match som satan, två killar går ut och bangar och en säckar ihop totalt efter ett tag. Sakara protesterade men stoppet var helt riktigt tycker jag. Matchen får en trea - men jag är nu 1-2 eftersom jag hade helt fel om hur det skulle gå.

Yushin Okami Vs. Evan Tanner

Okami knockar Evan Tanner out cold. Kanske var motståndet lite för tufft för Tanner i sin första match tillbaka sen två års binge-drickande. Matchen dög och får en tvåa, jag tippade Okami och är nu 2-2.

Chris Wilson Vs. Jon Fitch

Jag fruktade en tråkig match men första ronden levererade något helt annat och det var riktigt bra ett tag och Wilson såg utmärkt ut stående. Sen misstänker jag att han blev trött eller missmodig för de två sista ronderna var ett sömnpiller. Jag tippade Fitch, matchen får en tvåa i betyg. Jag är 3-2 nu.

Jake O'Brien Vs. Andrei Arlovski

Matchen får en tvåa, den var helt OK men hade ett ganska lågt tempo fram till situationen som ledde till Arlovskis seger på TKO. Arlovski tilläts inte ge en segerintervju - kommer UFC göra likadant med Tito Ortiz, givet att han vinner förstås, efter dennes sista match på kontraktet mot Lyoto Machida? Och var kommer Arlovski signa nu? Jag hoppas att han snabbtecknar ett kontrakt med DREAMS och får sin första fight mot CroCop på första galan redan i mars... kan det hända?

Efter den här matchen är jag 4-2.

Luigi Fioravanti Vs. Luke Cummo

Cummo såg tydligen inte bra ut i den här matchen och förlorade efter att Luigi satt ett dussintal nedtagningar. Jag är plötsligt 4-3 men betygsätter av naturliga skäl inte matcher jag inte sett.

Dustin Hazelett Vs. Josh Koscheck

Kos vann en fantastisk match. Under första minuten satte Hazelett en hård näve, en spark i huvudet och sen ett flygande knä i ansiktet på Kos - som bara skakade av sig det och kom tillbaka. Senare i matchen vann han så på en egen huvudspark som resulterade i ett John Woo-liknande moment då bägge kombattanterna flög raklånga genom luften och landade pladask på marken. Hazelett lyckades inte samla sig och Kos vann på oförsvarade slag. Nu är jag 5 - 3 och matchen får en trea.


David Bielkheden Vs. Diego Sanchez


Bielkheden kanske lider av samma sak som andra BJJ-killar gör - de har inget emot att hamna på rygg. Mot Diego Sanchez var det fel och Bielkheden klappade på grund av slag efter att inte ha kunnat ta sig ur Sanchez' mount. Ingen höjdare, hoppas både Bjälken och Eklund kan göra bättre matcher om de får en chans till. Jag tippade Diego och har nu 6-3 i resultat. Matchen får en tvåa i betyg, den var lite kort för att nå några höjder.

John Halverson Vs. Jorge Gurgel

Jag tippade fel, Gurgel vann på något vis och jag har inte sett matchen... slutresultat 6 - 4. Jag ska gräva fram mitt totala record vid tillfälle... På det hela taget en mycket bra gala.

Nu längtar jag bara till att få se Sengoku, World Victory Roads första gala som går på onsdag natt (eller nåt) och sen förstås första rundan i Dreams' lättvikts Grand Prix som börjar den femtonde mars. År 2008 kan visa sig vara än bättre för fight fans än vad 2006 var. 2007 var inte dåligt, det var bara det att ett år då Pride läggs ned inte kan räknas som ett riktigt bra år!

Inga kommentarer: