2005-10-25

En helg av synd gjorde inte så stor skada

Det började faktiskt i onsdags. Jag hade initierat en överraskningsfest för min goda vän Lisa eftersom jag visste att det var något hon önskade sig mer än något annat. Festen fortsatte till tre p natten och det dracks en hel del sprit och öl och vin. Baksmälla ensued.

På torsdagen var det så dags för Armin Van Buuren (ett eller två u? jag har ingen aning!) på Göta Källare. Enormt bra är mitt betyg, jag trivdes och jag shejkade glatt på benen. Dagen efter arbetade jag hemma med blandat resultat, tröttheten från dagen innan var helt enorm faktiskt.

I samband med alla dessa händelser började svullandet. Jag svullade i helgen. Jag åt på McDonalds, jag käkade godis, en brownie, ostbågar, massor av saker som jag "inte gör". Tidigare har jag studsat upp i vikt efter såna här saker men den här gången noterar jag att så inte är fallet. Jag har studsat upp men inte speciellt mycket.

Men varför "faller" man för frestelsen? Jag försöker leva lite efter filosofin att man inte "faller" för saker. Därför sitter inte jag och säger "åh, jag borde inte" och jag försöker undvika ångest efter fullbordat faktum - det tjänar inget till. Jag tror hur som helst att jag kom på ett par saker om åtminstone mig själv.

1. Jag måste unna mig nåt gott då och då.
Det goda måste dock inte vara McD eller godis, bara det är "njutning" så att tillvaron inte blir asketisk. Nu tycker inte jag att den är det, men man måste unna sig något ibland så att suget inte slår en när man är försvagad av sprit och dårskap.

2. Jag ska vara försiktig med att rubba balansen.
Balansen i kroppen rubbas när man dricker sprit eller t.ex. dansar i fyra timmar i sträck utan avbrott. När balansen (vilken balans undrar du och svaret är "den kosmiska") rubbas blir man mer basal i sina behov. När man t.ex. är bakis är behovet av flott, kolhydrater och vitlök enormt - kroppen är uttorkad och styr upp ens handlingar så man korrigerar. McD nästa. Dansar man så länge behöver man massor med energi som kompensation. McD nästa.

Så att försöka bibehålla en normal näringsintagstakt är väldigt viktigt. Annars kommer din kropp protestera och det gör den genom att bombardera din hjärna med hungersignaler, sötsug, flottsug och allt sånt som du triggar på. Jag kan knappt säga att jag var rationell från onsdag till söndag nu, jag bara gled med - och det kändes mycket bra. Värre hade varit om jag lagt mig och grinat över att jag "syndat". Det finns ingen synd, så varför bli upprörd?

Inga kommentarer: