2008-08-05

UFC 87 förhandstitt och tips

Jag är sannerligen tillbaka!

Aaah, hösten är här (i väderform åtminstone) och snart är det återigen hur många MMA-galor som helst per månad... vänta, det var det ju under sommaren också!

Sommaren har givit oss UFC 86 där Quinton fick ge upp sin titel efter en ganska blek insats mot Forrest Griffin - än värre var att efter detta så verkar det som att Quinton fått en psykos, trott att han varit Gud och sen nästan kört ihjäl folk. Just nu är han inlagd på mentalsjukhus för vård / utvärdering. Jag önskar dig allt väl, Quinton, kom tillbaka snart och visa var skåpet ska stå!

Vi har också sett Dream 5 med osannolik upplösning av deras Grand Prix i lättvikt, vi har sett Affliction med Fedor mot Tim Sylvia, vi har också sett Anderson Silva gå upp i vikt mot James Irvin. Massor av galor, massor av matcher... finns det ingen ände?

Nej.

UFC 87 är nu på lördag och där kommer Georges St Pierre möta Jon Fitch med sin titel på spel. Kommer GSP lyckas med att försvara sin titel för första gången? Sist åkte han på sin värsta förlust i karriären då han blev knockad av Matt "The Terrah" Serra i första ronden, en av de mest oväntade utkomsterna i MMA-historien. Övriga matcher inkluderar också en av mina (numer) favoriter Kenny Florian mot en av mina andra absoluta favoriter, Roger Huerta. Galenskap utlovas! Vi får även uppleva Brock Lesnar (alla som heter Brock är kungar, se Brock Larson) mot Heath Herring. Lets get to it!

Georges St Pierre (16-2-0) vs Jon Fitch (21-2-0)

Jag älskar GSP som bara en man kan älska en sportstjärna. Hans matcher är ofta väldigt bra och han har glatt mig medelst total destruktion av Matt Hughes inte mindre än två gånger. Hans poängvinst mot Josh Koscheck var en perfekt taktisk triumf. Hans atletiska förmåga står över de flesta andra med flera mil. En fråga man kan ställa, alltid, angående den här killen är dock hur det står till med den mentala biten. Han verkar ha fått ihop sin skit och han kan knappast underskatta Jon Fitch. Vi får se hur det blir på lördag med den saken. Både Jon och George har endast två förluster på sin meritlista, det är bara det att det är sex år sen Jon Fitch förlorade! Han har nog mött lite sämre motstånd än GSP har, detta mest eftersom GSP haft fyra titelmatcher på sina fem senaste matcher. Jon Fitch är den mer okände av de två - han har dock vinster över Diego Sanchez och Thiago Alves, Alves som senast mördade Matt Hughes (dock med 2 kg övervikt) och kanske kan anses aktuell för en titelmatch (fast han måste nog lyckas hålla vikt en eller två vinster till). Jag har sett alla Jons matcher i UFC men har ändå svårt att dra mig till minnes hur de egentligen har sett ut. Vad jag minns är att han är stor, stark och att han "gör som han vill". Han är en gigantisk welterweight och har hittills kunnat använda det mot många av sina motståndare, något jag inte tror kommer vara fallet mot GSP. Men Jon Fitch är for real, inget snack om saken. Jag ser mycket fram emot den här matchen eftersom Jon är den självklara utmanaren till titeln. Jag tror att GSP kommer göra som mot Josh Koscheck, gå in, jabba och sen bara skjuta in och ta ner Jon Fitch. Sen får vi se fem ronder av samma taktik som mot Matt Serra, upp och ner, upp och ner. Kan han trötta ut Jon Fitch? Vad kommer Fitch göra från ryggen? Det är frågan det. Om han inte har tränat på att försvara nedtagningar och att jobba från ryggen, antingen på att komma upp igen eller på att svepa och / eller submitta GSP så tror jag faktiskt han kan få problem. GSP är en grym brottare, han tränade alltså med Kanadas landslag och skulle ställa upp i uttagningarna till OS - men avstod för att möta Matt Hughes om en interimtitel på nyårsafton. Jon Fitch tränar med American Kickboxing Academy tillsammans med bland annat Koscheck - rimligtvis har de arbetat på en plan som inkluderar möjligheten att GSP tar ner Fitch och jobbar GNP på honom. Kanske blir det en nedtagningstävling, där de omväxlande jobbar på double legs, single legs. Jag ser även att GSP kanske blandar in nåt häftigt karate / judo-svep för att få ner Fitch (se Carlos Condit vs Hiromitsu Miura). Jag kan faktiskt inte se hur matchen blir tråkig och "statisk", bägge två är för bra för det och har mycket att komma med för att det ska hända. De kommer inte låta sig själva bli upptrycka mot stängslet utan möjlighet att agera. Jag tror GSP vinner via TKO i fjärde ronden efter en helt vansinnig match.

Brock Lesnar (1-1-0) vs Heath Herring (28-13-0)

Brock är tillbaka! Egentligen skulle han gå sin andra match i UFC mot Mark Coleman, Mark skadade sig dock på träning (och det ryktas nu att han ska gå en match mot Shogun istället... jaaa!) så Heath Herring anlitades. Heath vann senast över Cheick Kongo, innan dess förlorade han mot Nogueira, innan det vann han mot Brad Imes, innan det förlorade han mot... ni ser trenden. Heath behöver ett par vinster i rad för att positionera sig i en titeldiskussion igen. En titel som alltså Nogueira har och som Heath förlorat tre gånger mot. Hmm. Nogueira vs Herring 4 anyone? Brock å sin sida är en gammal WWE-stjärna vars främsta meriter kommit på låtsas... inte. Han är en otroligt meriterad collegebrottare med ett hyggligt facit - 106-5 på fyra år av collegebrottning. Han är ett fysiskt unikum i stil med Karelin och brukar t.ex. träna att kasta en sandsäck med en vikt på 70 kg och fånga den... om och om igen. Hans MMA-erfarenhet är dock oerhört begränsad, en vinst mot en riks-sopa och en förlust mot Frank Mir på submission. Detta ska jämföras med Heath Herring som har 41 matcher enligt sherdog - med förluster mot folk som Nogueira (tre gånger som sagt), Fedor, CroCop och Mark Kerr, för att nämna några. Erfarenhetsnivån går inte att jämföra. Heath måste dock se till att träna nedtagningsförsvar inför den här matchen, Brock kommer gå in, skjuta in, lyfta upp honom som en trasdocka och slänga honom i backen. Mot Frank Mir var det helt enkelt Mirs briljanta grappling som räddade honom, han hade inget annat att komma med. Heath påstår sig vara i sitt livs form - för fjärde matchen i rad. Stämmer det denna gång? Jag tror Brock Lesnar tar sin första seger via TKO i tredje ronden.

Kenny Florian (9-3-0) vs Roger Huerta (20-1-1)

Kan en reality-TV-stjärna slå en riktig fighter som dessutom faktiskt varit hemlös på Tijuanas gator? Tja, alltså, jag har länge varit en Kenny-hater eftersom jag länge känt på mig att Kenny Florian varit en "bluff", att han helt enkelt varit kass men lyckats vinna några matcher med sina vassa armbågar. Jag har dock börjat svänga. Han är vältalig och vinner sina matcher och mot kvalitativt motstånd också. Jag har börjat uppskatta Kenny rejält och när han slutligen mördade Joe Lauzon i sin senaste match var jag tvungen att erkänna att han inte kunde anses vara en bluff. Han har alltså spöat Joe Lauzon, Din Thomas (som dock pajade knät i den matchen), Alvin Robinson (som såg jävligt bra ut i matchen), Mishima, Sam Stout (som inte gååår att submitta) och Kit Cope. Hans enda förlust på länge var i en titelmatch mot Sean Sherk där han faktiskt inte hade någonting. En vinst mot "El Matador" och han får en ny titelchans skulle jag tro. Kenny verkar ha ett enormt fokus och en enorm drive att vinna, något han har gemensamt med min andra favorit i den här matchen, Roger Huerta! Huerta förlorade senast 2004 och har aldrig förlorat inuti oktagonen - han har heller inte testats ordentlig anser många och sanningen är väl den att UFC odlar Huerta, han har ju bland annat varit omslagspojke för ESPN magazine (eller var det Sports Illustrated?) och är självklart stor bland mexikaner i USA. Min gissning är att UFC gärna skulle vilja ha en match med Huerta som main event i Mexiko inom något år. Huertas svåraste test kom nog mot Clay Guida i en match som han helt klart förlorade ända fram tills tredje ronden där han verkligen gav allt och ströp ut Guida efter att ha givit honom något att tänka på med ett knä i ansiktet. Hur kommer den här matchen utspela sig? Kenny har svart bält i BJJ men jag är tveksam till att han kan ta ned Huerta med något slags brottningsmanöver, Huerta har en alldeles för bra sprawl och är en bättre brottare. Jag tror matchen kommer bli helt fantastiskt, eventuellt en årets-match-kandidat. Det kommer vara boxning, brottning, jiu-jitsu och ett ständigt upp och ner. Det kommer vara kaosbrottning på bästa nivå. Jag tänker ta en risk och gå med en känsla jag har - Kenny Florian vinner. Hur vete tusan men jag tror det är här och nu han kliver upp och får sin andra titelchans - Roger Huerta kommer sopa mattan med resten av lättviktarna innan han får sin chans.

Äsch, jag kan inte stå för det där. Jag vet inte vem som vinner. Det känns väldigt tråkigt att ta Huerta och är det nån som kan slå honom så är det nog Kenny just nu. Det är lite som en slantsingling!

Resten av matcherna:

Manny Gamburian vs Rob Emerson

Manny var finalist i TUF säsong whatever men pajade axeln i finalen. Efter det har han visat sig vara ett monster, frågan är bara när hans axel pajar nästa gång. Rob Emerson är väl mest känd för att han INTE förlorade mot Gray Maynard eftersom denne knockade sig själv med en slam. Manny vinner det här genom att slita huvudet av Emerson via en uchi-mata. Weird!

Jason McDonald vs Demian Maia

Två slicka grapplers mot varandra... det här blir nog kaosbrottningens främsta match för kvällen. Bägge två har stryp ut Ed Herman via triangel där man nog får ge the slickness till Maia. Jag tror Demian Maia är en framtidens man och mot MacDonald vinner han på poäng, Macs försvar mot submissions är för bra.

Luke Cummo vs Tamden McCrory

Luke har visat potential... men det har även Tamden. Han dominerade sin match mot Akihiro Gono helt tills Akihiro slängde på en snygg armbar. Tamden har även en seger över Pete "levande exempel på varför man aldrig ska tacka nej till en title shot" Spratt. Cummos främsta merit är väl... ingen egentligen. Jag ger det till Tamden, jag minns att jag gillade honom enormt sist jag såg honom!

Cheick Kongo vs Dan Evensen

Kongo på undercardet? Satsa på knock så kommer du nog med i sändningen, man. Han möter någon för mig helt okänd och det finns bara en anledning - en gimme för att Kongo ska vara aktuell i titelsnacket igen. Sanningen är att det är ungefär allt som behövs i UFCs tungviktsdivision och med en vinst mot CroCop måste man väl anses vara aktuell? Jag tror på Kongo, dags för knock!

Tre matcher återstår men jag säger ingenting förutom att jag vill se matchen med Ben Saunders. Ben ler hela matcherna igenom. Det är kul. Heja!

Ja, jag återkommer väl med lite recension av galan efter helgen, må väl tills dess!

1 kommentar:

Anonym sa...

var verkligen Håkan Brock kung?