2008-08-11

UFC 87: Resultat och analys!

Bang smack!

Bra gala. Riktigt bra gala. Den match som förmodligen gjorde mig mest "besviken" var konstigt nog Roger Huerta vs Kenny Florian. Dels på grund av resultatet och dels för att Huerta inte hade någon vettig plan, samtidigt som Kenny körde en väldigt taktisk match. Smart gjort - han vann ju!

Det bjöds på några riktigt kvalitativa matcher, faktiskt.

Första matchen för kvällen på tv-sändningen var inget annat än Jason McDonald vs Demian Maia. Jag hade Maia på poäng men det blev istället en rear-naked choke som fällde avgörande i tredje ronden. Den första ronden var kanske den bästa ronden i år. En grappling-lektion från två killar som verkligen försökte, det var fram och tillbaka med lås efter lås följt av fantastiska försvar mot sagda lås. I andra ronden tröttnade Jason något, verkade det som, och tempot gick ner lite. Även Maia såg ut att ha tappat lite energi och resten av matchen blev i ett något lägre tempo om än fortfarande väldigt bra. Det hela slutade till slut med en choke som McDonald inte klarade av att försvara. 60 000 dollar till Maia för kvällens submission. Nu återstår bara frågan om vem Demian Maia ska möta i 185 lbs-klassen, det finns inte jättemånga att välja på som det ser ut nu. Kanske vinnaren av Bisping vs Leben? En bra striker med bra sprawl och bra submissionförsvar vore något och då är ju Bisping mannen. Leben är mest bara tuff och slår hårt. Jag tror för övrigt att Bisping kommer göra med Leben som han gjort med alla han mött i mellanvikt hittills, dvs spöa skiten ur honom.

Vi fick sen se Cheick Kongo mot Dan Evensen och även fast den här matchen slutade med knock så var det inte så upphetsande. Cheick Kongo är helt enkelt inte särskilt bra, tycker jag. Om Cheick skulle möta Brock Lesnar tror jag han skulle få spö. Han är inte bättre än så. Kom ihåg att han förlorade ganska klart mot Heath Herring i sin förra match, den här matchen var inget annat än en Gimme för att framställa Cheick Kongo som väldigt bra, vilket jag också påpekade i förhandstitten. Ja, knockar man sin motståndare i första ronden så är man ju inte dålig, men det kommer han inte göra med Lesnar. Det är en fajt jag vill se nu! 2-0 i tips hittills.

Vilket för oss, lite avbrott från eventuell kronologi, till matchen Heath Herring vs Brock Lesnar. Jag hade valt Brock som vinnare i den här matchen och fick rätt igen, dock tog han det inte på TKO, det var dock nära. Matchen började med att Heath åt en enorm högernäve ungefär 30 sekunder in (max). Man kan tycka att han borde ha hunnit se den komma men när den väl träffade så hade inte jag blivit förvånad om Heaths huvud bara exploderat av smällen. Lesnar har enorma händer, det är som två burkar målarfärg eller nåt. Resten av matchen var mycket att Lesnar inte ville råka ut för något som en submission senast och mycket "det är omöjligt att ta sig upp från turtleposition med en kille som väger mer än 120 kg ovanpå sig". Lesnar har en otroligt stabil brottarbakgrund bakom sig och fick matchen precis dit han ville ha den, kontroll var han än var och ground and pound med tvåkilosnävar mot Heaths ansikte. Han kom igång med lite knän mot kroppen och det vill jag se mer av, ingen människa kan vilja bli knäad av Brock Lesnar mot kroppen särskilt många gånger. Jag tippade som sagt på Brock och är 3-0 nu!

Sen kommer vi till ett sorgebarn. Eller egentligen inte, jag gillar ju Kenny Florian. Han visade nu, en gång för alla (det känns som om jag skrivit detta förut...), att han är for real. Han hade en sjukt smart gameplan, han styrde matchen och lät inte Huerta få nånting att jobba med. Huerta är som bäst i galna utbyten av slag och kaospositioner på marken där han kan använda sin styrka för att "scrambla" sig till en bättre position. Kenny behöll alla lägen för sig själv och då exponerade han Roger Huertas brister. Huerta hade ingen metod för att ta sig in och få igång nåt mot Kenny. Kenny boxades bra och hade de farligare positionerna hela matchen. Några gånger blixtrade det till och som det såg ut tror jag Kenny hade kunnat vara bättre i de lägena också - men varför riskera något? Jag tror Huerta slår hårdare helt naturligt. Jag tippade på Huerta och hade fel. Jag är inte arg, jag är besviken! 3-1 hittills.

Rob Emerson vs Manvel Gamburyan var en sån där match där man är helt säker på vem som kommer vinna. Manvel är en liten best, otroligt stark, grym på judo (kusin med Karo Parysian), hårda nävar och på på på när han slåss. Rob Emerson har INTE imponerat i de matcher jag sett, på TUF så höll han på att vinna mot Cory Hill men gick in i något slags avvaktande mode där han valde att köra defensivt och helt enkelt inte försökte slå honom. Mot Gray Maynard minns jag nästan bara att Gray knockade sig själv och förnekade att det hade hänt även när han fick se tv-bilder på sig själv helt uppenbart medvetslös... Ryktet säger att han verkar bra på gymet men att han inte lyckas få igång det i fighter. Well, idag lyckades han. Han knockade Gamburyan på 12 sekunder med en vänster från sittande position. Bam! Knockout of the night (60 000 dollar extra till Rob, tack för det Dana)! Jag vill officiellt se mer av Rob och hoppas att han sätter ihop det han har i varje match. Otroligt mycket ÄR mentalt i den här sporten och en del fighters blir "bättre" efter en smäll i ansiktet - förklaringen är nog att de slutar tänka och går in i ett flowläge där de "bara gör" istället för att tänka i varje moment. Tänker man då hittar man inte läget utan bara letar vidare, den medvetna delen av hjärnan är för långsam för att hinna "få till det". Slutar man tänka så kommer rörelserna mer naturligt och allt går snabbare. Den zonen måste Rob hitta oftare. 3-2 på grund av hans upset av Manvel.

Main Event var självklart Georges St Pierre vs Jon Fitch och nog bjöds det på en rejäl match! Första ronden var nästan självklart 10-8 till GSP och Jon var riktigt illa ute och man kunde inte tänka sig att han skulle ha nåt att komma med. Som jag minns det upplevde jag det som att Fitch faktiskt tog andra ronden men det KAN helt enkelt ha varit kontrasten mellan GSPs dominans i första och den mer jämna ronden i andra som bidrog till det. Domarna hade att GSP vann samtliga ronder, en hade tom TVÅ 10-8 ronder till GSPs fördel. Det var vid några tillfällen så att Fitch såg ut att komma tillbaka i matchen och ta över kontrollen men GSP lyckades hela tiden vända de sekvenserna tillbaka till sin egen fördel och gav egentligen aldrig Fitch mer än just några korta sekvenser i varje rond. Hans nedtagningsförsvar... kommer han någonsin bli nedtagen av någon igen? Jag tyckte det såg ut som om Jon hade grepp om GSPs höfter nästan under rumpan och GSP bara hoppade baklänges på ett ben och stod upp. Verkligen total BJ Penn-klass på nedtagningsförsvaret. Ett tag såg också GSP ganska trött ut och Jon lyckades då få in lite slagserier så man nästan kunde tro att GSP var illa ute - men tydligen har han hårdare skalle än man kan tro och som sagt så gjorde han i alla de lägena det som krävdes för att vinna tillbaka övertaget. Om Jon fick in några smällar stående så small det snart tillbaka dubbelt så illa. Vad ska man säga om Fitch då? Tuff. Väldigt tuff. Jag tror han kan göra en Kenny Florian, dvs förlora en titelmatch och sen bara mörda alla andra i sin viktklass för att återvända till titelmatchsnacket inom ett år. Han måste lägga till fler vapen i arsenalen, mot GSP kändes han inte riktigt farlig på något område - dock en klar effekt av GSPs överlägsenhet på alla områden. Man ska komma ihåg att det här var typ den tredje matchen i GSPs karriär som gick till full tid. Det säger något om Jon Fitch. En annan kul faktoid är att GSP blev den förste fightern att passera Fitch's guard i UFC. Damn! Fight of the Night så det blev en trevlig bonus för Jon Fitch på 60 000 dollar i fickan. Välförtjänt. Jag hade GSP så jag är 4-2 nu.

Sista matchen jag tippat var Luke Cummo vs Tamden McCrory och jag tippade rätt, Tamden vann på decision och jag tror det här är en kille att hålla ögonen på. Jag slutar alltså 5-2 för denna gala och vilket år som helst kommer jag räkna ut något slags totalsiffra på det där...

På det hela taget en mycket bra fightinggala.

Nu kan man bara luta sig tillbaka och se fram emot UFC88: Breakthrough där Chuck Liddell kommer mörda Rashad Evans och tvinga ner "Sugar" en viktklass i processen, Rick Franklin förnedra en döv person, Karo få spö igen och sen gnälla på domaren, Dan Henderson bli förvirrad av ett grapplingäss igen och massor av spännande undercardmatcher. Utanför UFC så blir det väl nån Dream-gala, nån Sengoku, en Elite XC på CBS i oktober, och så vidare.

Det är fantastiskt att vara MMA-fan just nu!

Inga kommentarer: