2005-05-24

Stäng av TVn och ta tag i ditt liv

Idag, efter att ha joxat med en DVD ett par timmar, städat lite och sen sett senaste avsnittet av SNL (Lindsay Lohan är med och lite mer om henne nedan...) så slökollade jag på TV ett tag. Jag slökollade nog lite innan också. Sen nu, precis innan jag skulle gå och lägga mig, så drog jag ur antennsladden. Det är inget kraftfullt statement, det handlar mer om att det jag ser på TV faktiskt inte ger mig någotförutom nåt att distrahera mina tankar och min ångest med.

Jag menar, hur många kan ärligt säga att all den tid de spenderar framför TVn är kvalitetstid? Ingen, naturligtvis. Jag säger INTE att det är "fel" att titta på TV, det mesta jag tittar på är ju TV-serier och sånt... men jag laddar ner dem från nätet och kollar när jag vill, inte när TV-bolaget vill. När jag inte tittar på sånt jag vill titta på så slötittar jag ju bara, får tiden att gå, distraherar mig från det faktum att jag sitter i min egen avföring och väntar på att dö medans meningslösa människor gör meningslösa saker på TV. Om jag ändågjorde meningslösa saker själv, det vore nåt... öh.

Är det bättre att läsa en bok? Inte om man ställler "läsa bok" mot "se på rörliga bilder", då är det givetvis inte bättre. Men om man ställer "välja en bok och läsa den" mot "känna saliv stelna på halsen samtidigt som legally retarded people gör saker som supposedly ska roa andra legally retarded people" så framstår det hela i en annan dager.

TV är broadcast, du är mottagaren. Någon sänder, du accepterar och tar emot. När du VÄLJER ditt content, då är du inte en passiv mottagare, då sänder du ett budskap om vad du vill se. Zappande speglas inte i tittarsiffrorna, är du inte uppkopplad med en dosa syns du inte i statistiken, allt du gör är att matas med det någon annan valt åt digbaserat på någon slags demografisk utredning.

Att titta på TV på fasta tider för att man följer en TV-serie är nästan värre än att slötitta... nä, nu tar jag i, men att styras av TV-tider är ju väldigt old school. Dags för TV-bolagen att komma på en ny modell för distribution? Om South Park var tillgängligt vid klockan 21 Pacific Standard för alla i hela världen från Comedy Centrals hemsida, om än med några sekunder-spotar med reklam i, vem skulle dåorka gå till TPB och ladda ner ett utan reklamen flera timmar senare?

Jag kommer aldrig, oavsett hur olagligt det blir, acceptera ett års väntetid på South Park. Ta avsnittet Heaven & Hell från årets säsong som handlar om hon Terri som låg och var hjärndöd. Kommer du, när avsnittet om två år sänds på TV4 (ett år på C+) eller typ fem år på MTV få samma känsla som jag när jag såg det tre dagar efter hennes död? Nej, du kommer nog faktiskt inte ens minnas händelsen.

Varför ska jag ens vilja se South Park 1-5 år försenat? Ser vi filmer 1-5 år försenat? OK, det börjar dock hända saker, Lost t.ex. är bara några månader efter USA... men jag kan inte vänta. Se det på TV4 den som vill, jag ser säsongsavslutningen på torsdag kväll istället. Om NBC slängde in (ABC? FOX? Minns inte, får skämmas lite) reklam och lät mig ladda ner det onsdag kväll här i Sverige skulle jag hellre göra det. Eller om de för 20 kr lät mig se det på något sätt onsdag kvällså skulle jag göra det.

Oj vad jag glider, kanske beror på de fem-tio glasen med rödvin jag druckit framför TVn... Jaja. Jag har alltså dragit ur antennsladden för att påminna mig om meningslösheten med att spendera tid framförTVn.

Lindsay Lohan skämtar med sig själv på TV och säger att hon får skit för att hon är så skinny... och vad ska jag säga? Hon är för skinny. Inte för skinny för att få leva, för att få vara skådespelerska eller whatnot. Hon är för skinny för att jag ska bli attraherad av henne (ni
skulle se hennes armar, äckligt, inte på det där smala sättet utan på det där ohälsosamma sättet...) och tyvärr har jag ingen som helst relation till henne som person utöver en attraherad / inte attraherad-skala. Jag sa det till en god vän häromdagen, kvinnlig, att jag faktiskt inte vill att hon ska vara söt utan en space alien, mycket hellre. Jag ger alla mina kvinnliga bekanta lovebombing hela tiden och säger att de är snygga. För de ÄR snygga, jag känner inga
fula tjejer liksom. Men det är att underskatta deras egenvärde i övrigt. Jag säger att en tjej är snygg för att jag tycker det OCH för att det så billigt gör de flesta tjejer glada att få höra att de är snygga. Och vem vill inte göra en person man tycker är schysst glad?

De som jag pratar om är dock inte bara snygga och jag borde ha fler komplimanger att komma med. I shall work on this, perhaps (tänkte skriva "promise" men rödvinet gör mig ofokuserad och jag kan intehålla isär ord i engelska språket...).

Men Lindsay, hon är bara en rörlig bild på min TV-ruta och allt jag vet om henne är att hennes överarmar gjorde mig rädd. Jag kan inte göra annat än en ytlig bedömning av henne och då får hon IG. Men somperson kanske hon är toppen?

Kvällens största besvikelse står nog Amy Poehler (från Saturday Night Live, hon och Tina Fey gör som första helkvinnliga duo Weekend Update i SNL, gaaanska stort) för som avslöjat att hon är GIFT! My GOD!Orättvisan känner inga gränser!

Inga kommentarer: