2007-09-19

UFC Fight Night: Kenny Florian vs Din Thomas

Inga uppdateringar på ett tag, vad kan det bero på? Ja, vad beror sånt på? Är det ens intressant?

Mitt stora problem är ju att min blogg saknar tema och profil och bara är en samling slumpmässigt struntsnack utslängt utan mening i cyberrymden. Mest har jag ju raljerat kring DN- och SvD-artiklar vilket ju inte precis är ett tema. Eller såklart, "anmärka på vad andra tycker och tänker" är ju ett tema. Men man kanske tröttnar snabbt på det?

Ett tema här i livet jag inte tröttnat på ännu är fighting. Eller Mixed Martial Arts som det ju heter men som ingen förstår vad det är...

Senast var jag ju på UFC 75 i London, en väldigt trevlig upplevelse. Ska man vara helt ärlig började jag dock förstå varför publiken buar när de hamnar på marken i UFC - man har otroligt svårt att se vad som försiggår då, vilka tekniker som används och vem som gör vad. Kan man inte se det blir det tråkigt och då kan man ju bua, det är ju lite roligare.

Men stående gick det bra att se. Good fun!

Nu ikväll går UFC Fight Night av stapeln igen och det är ett antal spännande fighter på kortet som jag vill se och som jag tror kan vara mycket underhållande. Jag väljer generellt att skriva mer om fighter där jag anser mig veta mer om de som slåss än det jag kan slå upp på Sherdogs Fightfinder - vet jag mindre blir det kortare och mer allmänt.

Kenny Florian vs Din Thomas
Kenny Florian gick till final första säsongen av The Ultimate Fighter och jag var rejält underimponerad av honom hela tiden, bara det att den säsongen så tävlade han i mellanviktsdivisionen, 185 lbs - numer kör han på sin mer "naturliga" vikt 155 lbs, det är ändå 13 kg i skillnad. Jag fortsatte vara sådär halft oimponerad när han fick möta Sean Sherk om lättviktstiteln, många hänvisade till att han överlevde fem ronder mot Sean Sherk - det känns som om fler klarat av det, även om mer än hälften av Seans vinster varit via TKO eller sub. Och att överleva men samtidigt bli fullkomligt dominerad, betyder det så mycket?

Sen efter det så har Kenny vunnit två raka. En mot Dokonjonosuke Mishima och även mot Alvin Robinson och i den senaste fajten, den mot Robinson, såg Kenny riktigt bra ut. Men jag har aldrig sett Robinson fightas tidigare så det är svårt att dra några stora slutsatser. Mishima är åtminstone numer en b-nivå-fighter. Så av det senaste vi sett så har han alltså gått fem ronder mot the champ, vunnit över en japansk so-so och vunnit över en brasiliansk nykomling (i UFC). Don't believe the hype! UFC överhypar sina fighters hårt i alla lägen så om man lyssnar på hälften de kläcker ur sig kan man omöjligen skaffa sig en vettig bild av vem som har övertaget i en fight.

Tittar man på de här killarnas historik i buren så tycker jag att det ser ut som att Kenny är mindre erfaren och förlorar mot de som är riktigt bra. Din Thomas förluster är mot riktigt bra motstånd i stor utsträckning och han har mycket lång erfarenhet av att fightas. Jag tror på Din Thomas i den här matchen - men återigen är det här ju en stor chans för Kenny att visa om han är så driven och så motiverad som alla säger, jobbar han verkligen så hårt på sina svaga sidor som det sägs och även, ger det resultat? Det får vi se imorgon men jag tror alltså på Din Thomas via TKO. Vilken rond säger jag inte.

Chris Leben vs Terry Martin
Terry Martin snackar snacket och Chris Leben hävdar att han inte är så mycket för sådant. Right. Chris Leben snackar mycket och när andra snackar tillbaka ballar han ur. Leben gjorde just detta under säsong ett av TUF, han vann dock vissa sympatier där. En av alla dessa fighters som kan gå ut efter en skittråkig match och prata om hur de alltid levererar roliga matcher till fansen - det är helt enkelt inte sant. Riktigt stora matcher innehåller även skicklighet vilket Leben besitter i alldeles för liten utsträckning. Han har ganska dålig boxning i bagaget, en del pratar om hans brottning men jag vet inte vad vi sett av den. Hans BJJ är jag inte heller imponerad av.

Terry Martin å andra sidan säger att han har power i händerna och han har power i händerna. Två raka knockar i UFC efter att nästan ha dött själv (långt ifrån) i en tidig match mot James Irvin (flygande knän kanske borde förbjudas?) talar för att hans power är sann.

Chris Lebens oförmåga i buren visades upp på brutalast möjliga sätt av nuvarande champen Anderson Silva. Det var som ett exempel på något slags teorem om nivåer eller nåt. Typ en boxare som är en nivå över en annan kan göra vad den vill med den sämre motståndaren. Jag säger nu inte att Terry Martin är så mycket bättre än Chris Leben, jag säger bara att när Chris bangar med honom så kommer han knockas.

Martin på TKO / KO i första ronden.

Nate Diaz vs Junior Assuncao
Här vet jag ju för lite om Junior för att kunna dra några egna särskilt genomtänkta slutsatser. Nate såg inte så bra ut mot Gamburyan i finalen på TUF 5, han vann ju i praktiken på att armenierns axel gick sönder, innan det måste man nog säga att han förlorade matchen. Jag gissar att Junior är en BJJ-kille så det här kan bli en teknisk fight på marken med submissionförsök på submissionförsök. Jag hoppas på en grotesk hög med armar och ben som fäktar runt efter något grepp i femton minuter. Det blir ju alltid roligt. Jag går på han jag känner till, Nate Diaz på decision efter tre ronder.

Pete Sell vs Nate Quarry
Oooh, kvällens fight! Eller tja, inte riktigt alltså, men intressant är den i allra högsta grad. Nate Quarry blev lite hypad på första säsongen av TUF men bröt ett ben i foten och fick inte fullfölja. Han stannade dock kvar som extracoach och blev mycket omtyckt. Sen kom han tillbaka från skadan och började knocka folk till höger och vänster, om än tveksamt motstånd och vid ett tillfälle tack vare ett tveksamt domslut. Mot just Pete Sell. Den ökände Cecil Peoples hoppade på de bägge liggande kombattanterna och situationen var väldigt obekväm. Till slut var det ändå så att matchen stoppats till fördel för Nate. Efter allt detta fick han hur som helst en titelmatch mot dåvarande mästaren Rich Franklin. Kanske gick det lite för fort, kanske fanns det helt enkelt inga vettiga motståndare för Rich att möta vid tillfället. Nate var inte redo för motståndet alls utan blev utklassad stående och brutalt knockad. Det var i november 2005, snart två år sedan. En hel del har hänt sen dess och jag frågade mig själv för några månader sen vad som egentligen hände med Quarry efter den matchen. Det visade sig efter lite research att han fått ett allvarligt ryggproblem och opererat sig och rehabiliterat sig väldigt länge. Han har även brutit med Team Quest och tydligen är det inte enbart varma känslor mellan dem längre.

Vem vinner matchen? Jag tror på Pete Sell enbart för att han varit aktiv - Nate borde rimligtvis drabbas av bur-rost när han fightas ikväll. Pete Sell via TKO i andra ronden. Mina rondsiffror är tagna ur luften. Det är ingen ursäkt, det är skälet till att de inte kommer stämma för fem öre.

Resterande matcher i korthet:

Edilberto Crocota vs Luke Cummo
Crocota blev sjukt knockad i sin första match och Cummo har verkligen börjat ta för sig, senast knockade han Josh Haynes silly. Josh såg dock ut som ett lik och fightades ungefär som man kan tänka sig att ett lik skulle göra: med ansiktet som försvar och anfall. Ta alla slag i ansiktet och hoppas motståndaren får in likbakterier i sår på sina egna händer och dör inom femton minuter. Typ. Men jag tror på Cummo, en kille som dricker sitt eget piss kan inte vara dålig. Cummo på TKO i tredje.

Leonard Garcia vs Cole Miller
Leonard Garcia var med i Fight of the Night mot Roger Huerta för en tid sedan och är nu tillbaka igen. Cole Miller medverkade i säsong fem av TUF. Cole har visat potential och driv, men vad ska man säga om en kille som tar en match mot Roger Huerta med några dagars varsel och sen håller full tid och dessutom bjuder upp till rejäl kamp? Jag tror Leonard Garcia via jättepung... eller via domslut efter tre ronder kanske.

Joe Veres vs Gray Maynard
Jag vet inte så mycket om Joe Veres (ingenting) och det jag vet om Gray Maynard är att han knockade sig själv nyligen och hävdade att han var helt glasklar när man på reprisen som han kommenterade tydligt ser hela kroppen sjunka ihop till en säck. Gray Maynard är väldigt endimensionell, eller har varit hittills - den här matchen kanske kan visa på en trick-säck som är mer välfylld, kan man hoppas. Jag tror att matchen inte visas. Jag har ingen uppfattning om vem som kommer vinna.

Kuniyoshi Hironaka vs Thiago Alves
Ooh, ganska spännande faktiskt. Kuniyoshi vet jag inget om förutom att han mött några rätt kända fighters. Och vunnit i flera fall. Thiago har mest slagits i UFC och har varit framgångsrik. Han har dock förlorat matcher och har varit avstängd för något slags doping (kokain tror jag) så vi får se vad som händer. Jag tror lite på crazy japan i den här matchen, Hironaka via sub i andra.

Dustin Hazelett vs Jonathan Goulet
Goulet är en sån där fighter som ser bra ut i andra organisationer men blir knockad i UFC. Jag är tveksam till att han kommer vara framgångsrik, mycket frisyr men lite bang för pengarna. Dustin är lite up-and-coming, jag tror han kommer submitta Goulet i första ronden på något fatalt misstag. Vi får se, men Hazelett via sub i första alltså.

Tja, det var det. Återkommer efter galan med mina resultat. Återkommer också med en preview på UFC 76: Knockout.

Inga kommentarer: