2007-09-05

Verklighetsbaserat Levande och kaffe

Oj vad sugen jag var på kaffe i morse. Kaffekoppen fick representera något slags nystart, fri vilja, fri vilja från mig själv kanske? Alltså varför vill jag bestämma en regel och sen bryta mot den? Ganska konstigt. Jag spenderade en stor del av resan till jobbet med att tänka på latten de säljer för 20 kr på cafét här. Jag vill ha mjölken och koffeinet, jag ville känna smaken.

Sen när jag kom fram köpte jag bara en frukostmacka och en drickyoghurt och gick och jobbade istället. För verkligheten är att jag inte behöver dricka kaffe utan snarare behöver sova bättre om nätterna. Och lägga mig tidigare. Och gå upp tidigare.

Men kaffet och att bryta mot regeln-beteendet är intressant. Jag sätter upp ett förbehåll för mig själv och sen demonstrerar jag mitt oberoende genom att bryta mot det när ett litet sug eller liknande sätter in - eller är det helt enkelt det jag rationaliserar mitt beteende med i hjärnan, att jag gömmer mig bakom flera lager av självbedrägeri? Förmodligen.

Jag har läst mycket om medveten närvaro och hållit på en del med kognitiva idéer som verktyg för förändring. Mycket av det jag läst angående detta handlar om att acceptera saker som de är, acceptans.

Våra största problem uppstår när vi vägrar möta sanningen, det som så populärt kallas verklighetsflykt. Först när vi accepterar verkligheten som den är, utan att döma, kan vi förändras och / eller gå vidare. Detta gäller inte enbart extremer såsom missbruk utan det mesta i livet. Man måste acceptera att man inte är i form innan man kan komma i form på riktigt.

Jag måste acceptera att jag inte har dålig karaktär eller någonting utan att jag på nåt sjukt vis protesterar och gör uppror mot mig själv genom att dricka kaffe under ett uppehåll och så vidare. Eller vad fan det nu är som rör sig i huvudet på mig.

Det kan vara ganska svårt att acceptera något utan att vara helt hundra på vad det är man ska acceptera...

Jag skulle vilja kalla detta förhållningssätt för att idka Verklighetsbaserat Levande. Ett sätt att leva baserat på verkligheten, centrerat kring acceptans och medveten närvaro. Kanske kan jag bli 2000-talets främsta livsstilsguru? Hmm, just det, först måste man bli framgångsrik, sen kan man lura folk på pengar. Jag återkommer när mina framgångar är mer påtagliga.

Inga kommentarer: