2007-09-24

UFC Fight Night 11 Resultat

Vilken gala! Tjong, badong smackadong!

Nedan kommer bara en snabb listning av matcherna, vad jag tippat, hur den gick och vad jag tyckte om den.

Kenny Florian vs Din Thomas - Kenny by rear naked

Jag tippade att Din Thomas skulle vinna via TKO i någon rond - istället vände Kenny på steken och ströp ut Thomas i första ronden. Det är dock helt uppenbart att Din trasade sönder knät på väg in för en nedtagning precis innan matchen vände slutgiltigt till Florians fördel. Det betyder inte på något sätt att Kenny vann på tur via skada, inte alls. Jag tycker han såg riktigt bra ut innan det och jag får nog sätta upp Kenny Florian på "the shit"-listan. Han har förbättrats oerhört, framför allt med sin muay thai. Han hade ett par bra lägen mot Din Thomas och när han fick chansen tog han till vara på den. Thomas sköt in för en nedtagning, hans knä gav efter och han hamnade i turtleposition med Kenny på ryggen. Kenny började då slå för full kraft men Thomas gav sig inte. Efter det var det bara in med krokarna och rear naked som väntade.

Till skillnad från vad jag gissar att UFC kommer tycka så behöver jag inte se en rematch på ett tag, även fast skadan förmodligen var avgörande. Nej, jag vill se Kenny fightas med de bästa i LW. Snart måste de ju matcha de bra LWna mot varandra, snart kan det ju inte finnas kassa fighters kvar för toppskiktet att möta. Det behövs en titelmatch för den vakanta titeln och en match för att avgöra vem som ska möta champen efter den matchen. Det ryktas om BJ Penn vs Joe Stevenson på UFC 79 för att avgöra den första frågan. Men vem ska få chansen som top contender?

Jag anser att Kenny måste vinna över någon mer, ta bort tvivlet som han själv sagt, innan han får en till shot. Så contendermatchen borde nästan vara mellan... Tyson Griffin och Roger Huerta. Synd för de grabbarna men de måste nog möta varandra. Fight of the Year anyone?

Chris Leben vs Terry Martin - Leben by KO

Här tippade jag Martin via TKO / KO i första ronden. Shit, hade jag fel eller? Martin hade problemet att han inte lyckades skada Leben på marken, han fick nedtagningar men där hade han inte energin och explosiviteten som krävdes för att åstadkomma något mer. Leben verkade ta mycket stryk och precis innan knocken så hade Martin honom uppe mot burväggen och gav honom ett par riktiga kyssar. Som så många före honom så gjorde Martin dock misstaget att vinka in Leben, kom då, kom igen. Och fem sekunder senare var han knockad, hårt. Fascinerande av Leben att tjura sig tillbaka och knocka sin motståndare helt. Bra match. Men var placerar det här de tu? Ingen vet. Nu har Leben vunnit två av sina fem senaste matcher, inget superresultat direkt. Han blir inte precis katapultad upp i rankingen för mellanvikt tack vare en vinst över Martin, så vem ska han få möta härnäst för att bevisa var han står?

Nate Diaz vs Junior Assuncao - Diaz by guillotine

Klassisk kaosgrappling på hög nivå. Reversals, submissionförsök, lite boxning också. Nate fick på ett par fina smällar på Junior varpå denne omedelbart gick för en nedtagning. Nate fick på en guillotine som efter ett antal justeringar satt som den skulle. Nate på sub i första ronden - jag trodde ju på decision och där hade jag fel.

Pete Sell vs Nate Quarry - Quarry by KO

Jag tippade Pete Sell på TKO i andra, istället blev det en rejält knock i tredje från Quarrys nävar. Wow! Quarry visade att han var tuff men också att han var rostig, åtminstone i början av matchen. Av någon anledning lyckades inte Sell döda matchen när han hade chansen och den smäll Quarry fick in kunde man helt enkelt inte stå upp efter.

Edilberto Crocota vs Luke Cummo - Cummo by KO

Här hade jag rätt, vilket förstås känns skönt. Cummo börjar komma igång ordentligt som boxare och han applicerade sitt kunnande bra här. Dock är det omöjligt för mig att utvärdera Crocotas kvalitéer, den här gången var det som om hans främsta merit var att man kan skrämma barn med hans ansikte och att han har cowboyhatt på sig i ringen, någon annan bedömning hann man egentligen inte göra.

Leonard Garcia vs Cole Miller - Miller by decision

Jag hade fel. Typiskt. Cole Miller vann på decision efter tre ronder och det var definitivt välförtjänt. Givet hur lättviktsdivisionen ser ut just nu vete tusan vem nån av dem ska möta men Cole måste ju gå upp i motstånd, Garcia står lite still just nu.

Joe Veres vs Gray Maynard - Maynard by KO efter 9 sekunder

Delad andraplats för snabbast knockar i UFCs historia blev det i den här matchen. Inte mycket man kan säga alltså, ingen kan bedömas positivt eller negativt efter en sån här insats. Bra slag, kan man konstatera.

Kuniyoshi Hironaka vs Thiago Alves - Alves by verbal submission

Av någon sjuk anledning tippade jag på den okände japanen. Alves vann på låga sparkar, japanen gav tydligen upp verbalt efter sista sparken mot låret. Jaja.

Dustin Hazelett vs Jonathan Goulet - Hazelett by armbar

Lite skön BJJ-wizardry på marken, Hazelett snurrade till en armbar och vägrade ge upp på den och till slut skrek Goulet av smärta och domaren bröt. Jag var spot on, sub i första. Varsågod.

Totalt är då mitt record på 3-5, dvs tre rätt och fem fel. Jag avstod från att tippa på en av matcherna senast eftersom jag hade för dålig koll. Givet mitt resultat borde jag kanske ha avstått fler matcher?

Inga kommentarer: