2007-10-01

30-dagars utmaningen börjar idag!

Vad innebär 30-dagarsutmaningen (som egentligen är 31 dagar - eftersom jag kommer sluta den sista oktober) egentligen?

Det är det som har varit det svåra, vad är en riktig utmaning och vad kan man klara av på 30 dagar? Är det något man kan misslyckas med och så är hela utmaningen förlorad? Om inte hela utmaningen ska gå förlorad vid avvikelser så måste man rimligtvis kräva total ärlighet under utmaningens tid så kan man se var man hamnade i förhållande till de mål man satt upp.

Vad är då målen?

Motionsmål
Motion kräver tid, tid är inte alltid något man har. Då är det bra om man avstår att träna när det inte går men när det faktiskt GÅR att träna - då får man se till att komma iväg. Om det är en challenge så är det en challenge, den har prioritet framför allt annat, så det är skit samma. Hur som helst, jag kan inte bara ignorera de åtaganden jag har och där det är nu på fredag som är deadline för en av sakerna.

Men generellt vill jag träna kickboxning måndag och onsdag. Då blir tisdag och torsdag shootfighting och sen återstår alltid söndagar för antingen kick eller shoot. Nånstans här i mixen kan man slänga in ett besök på vanliga gymmet för någon timme på löpbandet eller orbitreken.

Kostmål
Jag ska föra mat-dagbok så jag vet vad jag äter varje dag. Spelar ingen roll om jag syndar eller felar eller gör rätt - allt ska skrivas upp!

Under dessa 30 dagar tänker jag inte dricka kaffe (nån gång kan det ske under extrema förhållanden), inte dricka läsk, inte äta godis... det här kan bli en lång inte-lista det, kanske borde göra på något annat sätt? Kanske mest lista saker jag SKA göra istället för saker jag INTE ska göra? Jaa!

Under de här 30 dagarna ska jag äta frukost varje dag. Till en början kanske det blir äggröra med bacon men jag ska försöka utveckla frukosten till att bli nyttigare och nyttigare, kanske mer grönsaker på något sätt? Ska även försöka stoppa i mig vitaminer, Dida, Omega-3 och lite sånt på morgnarna.

Jag ska äta lunch som inte är onyttig, helst egen matlåda. I min lunch- och middagsmat tänker jag undvika snabba kolhydrater, ska jag äta kolhydrater ska jag äta ganska lite och endast fullkorn. Mer grönsaker.

Mellanmål varje dag. Det behöver inte vara så superavancerat, jag har kört en drickyoghurt plus lite nötter samt nån frukt tidigare - det kan man fortsätta med.

Ska inte köpa latte, choklad, vad det kan vara för att tillfredsställa den orala fixeringen. Vad köper man när man är sockersugen egentligen?

Målet med kostförändringarna är inte på något sätt att gå ner i vikt genom att äta mindre kalorier, målet är att må bättre på olika sätt genom att äta bättre mat än det McDonalds kan leverera till oss, eller motsvarande. Men inte vanlig fixering på fett och sånt utan mer på att förstärka det som är bra i kosten. Istället för "ät mindre kolhydrater" så kanske jag försöker äta mer grönsaker.

Om jag äter ute så måste jag på något sätt se till att jag inte vräker i mig pommes, pasta, ris etc utan kanske strikt kastar mig över andra beståndsdelar i maten.

Ekonomiska mål
Jag har väl bränt minst 30% av tillgängligt kapital innan jag ens fått lönen och så är det nog den här månaden också. Men tiden då jag ignorerade min ekonomiska situationen helt är förbi, under de kommande 30 dagarna är det hårda bud som gäller. Ikväll när jag kommer hem ska jag undersöka budgeten och ärligt se vad jag har att röra mig med den här månaden. Sen är målet att försöka lyckas med det.

Sysselsättningsmål
De närmaste 30 dagarna kan inte innehålla hur många projekt som helst, men några kommmer det vara som jag vill hålla på med, här är några förslag:
  • Fixa bildspelet åt Lisa.
  • Kommentera Heroes
Det är svårt att sätta upp mål och projekt man vill genomföra och faktiskt få dem genomförda. Det här Heroes-projektet blir ett intressant testprojekt, jag ska bara försöka genomföra det på något sätt.

Poängen med det hela den här ambitionen är att testa vad som händer om man faktiskt försöker. Blir livet bättre eller blir det sämre? Om man gör en sak (lever sitt liv) likadant som man alltid gjort, då kan man vara 100% säker på att ingen förändring kommer ske. Men OM man vill förändra något så kan man ju testa att göra nånting annorlunda.

Men vad gör jag egentligen annorlunda enligt det här?

Intressant är också att jag ville göra en specifik lista på saker jag skulle göra i 30 dagar men allt är för upphackat i min tillvaro, igen, för att jag ska kunna få ordning på det. Två olika kampsporter i två olika föreningar funkar sådär t.ex.

Start blir den 1:a oktober (idag!) och slutar gör jag morgonen den 31:a oktober.

Startdata behövs, jag behöver väga mig på ett kontrollerat sätt (ska bara väga mig två gånger, start och slut) samt förstås mäta lite rövsize och annat som är intressant. Fixar det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Go Man Go!
Jag ska peppa dig.

Kram L

Jimmy sa...

Bra att du skrev detta eftersom jag själv tänkt göra något liknande men ändå lyckats glömma bort det under natten.

Hoppas det går enligt plan!!

-Jimmy