2007-10-10

Belinda verkar faktiskt inte ha förstått

I den här artikeln på alltombarn.se så bekänner Belinda att innan hon fick barn så var hon helt säker på att hon skulle uppfostra dem superkönsneutralt. Ingen Barbie och inget rosa!

De skulle "bannlysas" (förmodligen inte hennes formulering).

Sen fick hon barnet och allt blev svårt. Det finns nämligen andra människor också i samhället och om man avviker så riskerar man att bli utfryst och / eller mördad, så nu köper Belinda Barbie till sin dotter, för hon blir så himla glad.

Dottern klär nu ut sonen till prinsessa när hon vill. Men när klär sonen ut dottern till prins?

Alltså Belinda verkar ha missuppfattat hela debatten och syftet. Men inte helt, för hon har fått en ny respekt för sin dotter, att dottern själv vill utforska olika roller.

Och det är det som är det könsneutrala, Belinda. Att man inte programmerar in olika beteenden baserat på kön, att man måste ha rosa klänningar, att man automagiskt får Barbie. Hon rationaliserar sina köp av Barbie också med "Numera tycker hon att det känns taskigt att avfärda flickors kultur på det sättet. Det är som att säga att tjejers kultur är mindre bra än pojkars, menar hon."

Men Belinda? Jag fattar inte? Skulle du försöka vara lite könsrollsneutral och modern eller bara försöka förneka en aspekt av verkligheten inför ditt barn och uppfostra henne som en pojke? Verkligheten är ju inte "neutral", poängen med det här är ju att barnet kanske hittar sin egen roll som barnet själv vill spela.

Alltså... jag kanske inte gör mig själv förstådd men av artikeln verkar det som om Belindas förberedelser bestod i att läsa Aftonbladet. Punkt. Hon kanske borde ha researchat vad hon själv ville intyda i betydelsen "könsneutralt" - hennes betydelse verkar ha varit just att nedvärdera kvinnlig kultur, men det får ju stå för henne. Könsneutralt innebär, tycker jag då, att man inte begränsar barnet baserat på kön eller tvingar in barnet i en roll. Rosa och blått är två symboler för det (som är nyare än du tror...) med dopklänningar etc.

Det är lite som att tänka sig en AIK-supporter uppfostra sitt barn att välja själv istället för aktiv hjärntvätt (som de flesta fotbollssupportrar ägnar sig åt) till att älska sitt lag och senare bli huligan. Att inte frukta att barnet inte är som en själv, inte tycker som en själv och kanske inte tolkar sin manlighet på samma sätt som en själv.

Men man gör nog bäst som man själv vill.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med AIK var rätt elakt. Min mamma har uppfostrat mig och alla mina syskon att välja själva. Hon tycker det är kul att diskutera fotboll med supportrar till andra lag. Och inte är vi huliganer heller!/Gerrardinho

Tommie Nygren sa...

Varför var det elakt? Skulle jag ha skrivit bajen så hade det inte varit det? Jag förstår inte? Jag gillar att diskutera fotboll och sport med folk som är intresserade av det. Men jag förstår inte vad du menar, hejar du på AIK och därför "tog du åt dig" - fast din mamma inte hjärntvättat dig (eller? hejar du på samma lag som din mamma så... för om man inte uppfostras att heja på ett lag så tenderar man inte att bry sig, lite som religion) vilket innebär att det jag skrev inte har med dig att göra?

Jag skulle hävda att det inte är elakt utan helt relevant och träffande att jämföra pådyvlandet av könsroller med pådyvlandet av ett lag man ska hålla på (min far hejar på modo, min bror på södertälje och min bror bestämde att jag skulle heja på DIF - jag la ner redan där, fem år gammal) med pådyvlandet av en fantasibaserad gudom man ska tro på.

God bekant som lärde sin dotter att säga heja bajen först av allt. Det är som att man har sitt barn som en leksak man dresserar till att säga och göra roliga saker med sina supportervänner...

Och huliganer är ju inte alla, för guds skull, tror du verkligen att jag, en intellektuell gigant, sitter och tror att "AIK-supportrar" är huliganer? Det tror jag naturligtvis inte.

Men om allt man bryr sig om är sitt lag (svårt att bry sig om spelet med kvalitén på allsvenskan) och man lärt sig den kärleken likt en muslim på en koranskola (med hjärntvätt) så kommer man naturligtvis ta till våld när saker och ting inte är som man vill. Typ när någon ritar en rondellhund eller när tränare tar ut fel spelare eller vad som nu provocerar fotbollssupportrar att lämna hjärnan hemma.