2007-10-03

UFC 77: Hostile Territory förhandstips

Shit, det är inte långt mellan galorna nu för tiden, eller vad säger ni? Den åttonde september var det UFC 75: Champion vs Champion (som jag var på, suckers!), sen den tjugoandra så var det UFC 76: Knockout (som inte innehöll en enda knock, funny huh?) och nu är det oooh, nästan en hel månad till UFC 77: Hostile Territory. En hel månad, vad fan? Är dagarna med två veckor mellan varje gala slut? När hände det?

Hur som helst. UFC 77 är ett av de sämre korten på ett tag, helt ärligt så ser jag endast fram emot de två huvudmatcherna, vilket var ett tag sen det hände. Sen kan undercardet formligen explodera i kvalitetsmatcher när galan väl är ett faktum och det är nog inget fel på matcherna direkt men det kryllar inte direkt av mina favoriter, det är några jag tycker helt OK förstås. Det ska dock erkännas att jag verkligen vill se de två huvudmatcherna. Jaja, men lite tips kanske? Nytt för den här gången är att jag på en femgradig skala tänker redovisa mina förväntningar på matchen. I genomgången efter galan kommer jag så betygsätta matcherna och då får man nåt slags förväntning / utfall på alla matcher också.

Anderson Silva vs Rich Franklin
Ja, vad ska man säga om Anderson Silvas UFC-karriär som inte redan sagts? Han har fyra matcher och på de fyra har det blivit fyra soklara vinster. Hans första match i Octagonen stod mot Chris Leben (som såklart har fått lite uppsving i min bok sen vinsten mot Terry Martin senast) och Chris snackade snacket men tja, inget mer. 13-19 slag och sparkar levereras av Anderson - alla träffar. Hårt. Hans andra match är den nu redan legendariska nedmonteringen av Rich Franklin som fighter, människa, kristen, high school-lärare, ekonom, ja, fan allt som var Rich Franklin fram tills dess. Jag gillade Rich och jag tycker dessutom man kan argumentera för att han är / var en jävligt bra fighter. Efter det så mötte Anderson Travis Lutter (inte "the Michael Jordan of BJJ") i en icke-titel-match eftersom Travis inte kunde nå gränsen på 185 lbs (84 kg) inför matchen. Med tanke på att Matt Serra, som fått samma chans som Travis efter comeback-säsongen av The Ultimate Fighter, lyckades besegra Georges St-Pierre i sin titelmatch så kan man konstatera att det misstaget nog var ett av de kostsammare Travis gjort i sitt liv. Han såg väldigt märklig ut i matchen också fast jag hävdar förstås envist att Anderson egentligen dominerade alltihop oavsett hur det såg ut.

Efter det blev det titelfight mot Nathan Marquardt och den tog slut med förskräckelse. Eller OK, den tog slut med ett - tre helt obehagligt träffsäkra slag i Nates ansikte liggandes på rygg på marken. Innan det hade Anderson lyckas kasta iväg ett slag som jag faktiskt trodde skulle slita av huvudet på Nate - en riktigt bra stå-upp-fighter använder kroppen i slagen och får energi från fötter, ben och höfter in i slagen. Anderson Silva gjorde allt det PLUS att han flyttade sig en meter på en millisekund och slungade hela sin kroppsvikt in i slaget. Galenskap. Vem ska stoppa honom - Rich Franklin kanske?

Jag tror faktiskt inte det. Jag ÄR ett Rich Franklin-fan, trots att han är kristen (true) men att man är ett fan förändrar inte sanningen. Nu kan man tro att Andersons recept för den här matchen på väg in kanske kommer vara "jag tar honom i clinchen, funkade bra sist" - men det tror jag inte. Anderson studerar hela spelet och har förmodligen en plan men jag tror också han lutar åt att vara den typ av fighters som kan se hur det utvecklar sig - och sen kan mörda motståndaren i den nya situationen.

Så jag tror heller inte att Richs plan på väg in är "håll dig borta från clinchen så går allt bra" - för så dum kan man inte vara att man tror att det är allt Anderson har. Däremot har nog 50-75% av Richs träning inför matchen handlat om clinch, försvar, hur man tar sig ur, hur man använder clinchen själv och så vidare. Om jag var Rich skulle min plan vara att göra en double-leg takedown (utan att bli knäad i huvudet som Travis Lutter) och sen försöka vinna på marken med Anderson på ryggen. Kanske på poäng. Stående tror jag nog tyvärr att Anderson är bättre än Rich Franklin och inte så lite heller. Och då är Rich Franklin jävligt bra. Faktum är att jag tror att Anderson Silva ÄR Gud.

Så naturligtvis tror jag Anderson Silva i den här matchen. Jag tror det blir via TKO den här gången också. Rond är ingen idé. Eventuellt kan matchen dock se ut som matchen Rich Franklin vs Evan Tanner fast med ombytta roller. Dvs Rich har nån framgång i rond två och i rond fyra bryter domaren för att Anderson Silva misshandlat Rich så att han måste byta smeknamn från Ace till Shemp. Förväntningar är en femma, det här är en riktigt topp-fajt i min bok.

Tim Sylvia vs Brandon Vera
Big Tim vs the Truth! Eller som han heter egentligen, Maine-iac. För han är från Maine. En del smeknamn borde någon slags smeknamns-estetik-polis ta hand om. Eller kanske behövs ett skönhetsråd?

Fighten, vad gäller med fighten? Tim kommer ju direkt från en hemsk förlust där han fick spö av Randy Coutoure över fem ronder. Efter matchen så skyllde han på en ryggskada och 20 000 i hans hemstad buade. Tack för den. Tim Sylvia är inte omtyckt och jag har haft svårt att förstå varför. Jag förstår varför folk tycker att han är en tråkig fighter just nu men att folk "hatar" så intensivt begriper jag inte. Hans två senaste vinster har varit topp fem tråkigaste matcherna någonsin. Och det var två titelmatcher, fruktansvärt. I en av matcherna får motståndet ta på sig en del av skulden, den usla Sylvia vs Arlovski 3, brrr. Fem ronder av INGENTING. Herregud.

Brandon Vera har varit borta från banan ett tag på grund av kontraktsbråk med UFC. Till slut tog Vera sitt förnuft till fånga (eller UFC betalade mer) och skrev ett nytt kontrakt och rakt in i hetluften blir det. Brandon gjorde ett misstag, anser jag, som satte sig på sidlinjen istället för att fajtas. Han har inte gått en match sen UFC 65 då han misshandlade ex-mästaren Frank Mir svårt på marken och stående. Men sen UFC 65 har GANSKA mycket hänt i MMA-världen och i USA vad gäller penetrationen för MMA. Sen dess har Chuck varit på omslaget till Sports Illustrated (eller?) och så även Roger Huerta. Jag anser att Brandon Vera är så där karismatisk och talangfull att han kan bli hur stor som helst, hade han skrivit på för UFC hade han kompenserat eventuellt lönebortfall med sin exponering. En vinst mot Tim och han borde få en - två matcher till efter det och sen en titelmatch.

Men vem tror jag vinner? Jag tror på Vera. Han är mindre än Tim, ja, men han är nog bättre än Tim på det mesta. Tim har hårdare händer men han använder dem ju inte så vad spelar det för roll? Tim hade faktiskt en ryggskada mot Randy och den är opererad och bra nu. Men hur länge hade han ryggskadan utan att göra något? Genom Sylvia vs Arlovski 3 och Sylvia vs Monson också eller bara matchen han förlorade? Påverkade ryggen det faktum att han inte slogs alls i matcherna? Ja, det kan det ju absolut ha gjort, i ett slag ska man vrida ryggen. Vi får se, som vanligt men jag tror och hejar lite på Brandon Vera. Vera via TKO. Förväntningar en fyra (no thanks to Tim, though).

Eric Schafer vs Stephan Bonnar
Vem är Eric Schafer tänker du förstås. Han är mest känd för att ha förlorat mot Michael Bisping tror jag... fast innan det hade han en jäkligt fin arm-triangle mot Rob McDonald (killen som gnällde under TUF2 om skador - och sen visade sig ha slitit av armen typ) i en tidigare UFC. Stephan Bonnar är mest känd för att ha haft en sjukt bra match med Forrest Griffin och sen för att ha tagit steroider för hästar. Han har ju ett sexsiffrigt kontrakt om sex matcher (eller var det på tre år, minns inte) som han fick tack vare matchen mot Griffin, annars skulle han nog inte få fajtas mer i UFC (några förluster, några trista vinster plus lite doping är ofta lika med hejdå). Jag gillar Bonnar, han har humor och tar steroider för hästar - what's not to like? Eric Schafer tyckte jag var för endimensionell mot Bisping, hans strategi var uppenbart nedtagning - submission och det fungerade icke mot någon som kunde hantera nedtagningarna. Stephan Bonnar har verkligen något att bevisa, han måste höja sig själv igen, närma sig Forrest Griffin igen och ha några riktigt bra matcher för att komma på fråga för de stora matcherna igen. Bonnar är underskattad på marken och har en del submissionvinster så jag tror han kanske kan sätta dit Schafer.

Bonnar på submission. Förväntning en tvåa.

Alan Belcher vs Kalib Starnes
Belcher. Det är sjukt roligt. Det betyder alltså Rapare om någon undrar. Alan Belcher är en skön fighter, tycker jag. Han har en grym knockout-vinst, nån snabb submission och några förluster på sitt UFC-konto. Senaste förlusten var på submission mot Kendall Grove där helt klart längden verkade avgöra ganska mycket. Han har tävlat i LHW-divisionen också, nu senast mot Sean Salmon där han framgångsrikt satte en giljotin efter 53 sekunder i första ronden.

Kalib Starnes deltog i TUF 3 och var bland annat smartare än Ken Shamrock så jag gillar honom. Inte bara smartare, han stod upp mot Ken och vågade köra sin grej. När han sen insåg att Ken var galen efter åratal av steroidbruk kompromissade han och tonade ner sig. Smart.

Kalib och Alan har en motståndare gemensam i UFC, nämligen Yushin Okami. Vad lär vi oss av det? Jo, att Yushin är bättre än bägge. Belcher tog det full tid, Starnes la av i tredje ronden.

Jag tror det här kan bli en bra fight, Belcher är en kompetent thaiboxare, har submissions och ett roligt utseende. Kalib har tatueringar och en skön haka. Belcher via TKO dock, Kalib har lite tuffhetsproblem är min förutfattade mening. Förväntning en trea.

Jason McDonald vs Yushin Okami
Yushin Okami? You jest! Nej, här är han igen, han som Rich Franklin inte lyckades slå och som innan det sopade rent hus med MW-divisionen tack vare fyra raka vinster över en del kompetent motstånd. De flesta motståndarna klagar på att han är "stark" när de kommer in efter första ronden mot den här killen, Yushin är så pass skräckinjagande att Mike Swick bytt viktklass för att slippa honom.

Jason McDonald är den glade kanadensaren som INTE är en stepping-stone för någon. Sen mötte han Rich Franklin och allt blev jättejobbigt. McDonald är en utpräglad markfighter och mot tidigare motstånd fungerade det lite för att de han mötte hade för dålig standup OCH groundnpound för att vara farliga för honom och till slut fastnade de i hans hala submission-garn. Rich Franklin är dock väldigt mycket mer komplett som fighter så att ta slag från honom för att till slut få läge för en sub är sällan en bra idé.

Jag tror Yushin tar det här såvida inte Jason utvecklats lite och lagt till mer stående och bättre nedtagningar till sin arsenal. Yushin är stor och stark och tekniskt duktig. Jag tror inte Jason blir TKO:ad igen eller att han fastnar i en submission så det blir Yushin via decision. Förväntning en trea, förhoppningsvis en teknisk grapplingmatch som alltid är kul att se.

Alvin Robinson vs Jorge Gurgel
Alvin Robinson har jag endast sett i en match och det var mot Kenny Florian på UFC 73, Alvin förlorade på submission i slutet av första efter en imponerande insats av Kenny som hela tiden vägrar avslöja sig som den bluff han (inte) är. Irriterande. Det är svårt att dra mycket slutsatser av en fighters debutfight om han förlorar i första ronden. Det är oerhört mycket nerver, alla pratar om det, det kan inte bara vara en myt. Så att dra slutsatser av hans möjligheter i den här matchen är kanske att ta i.

Jorge Gurgel tävlade i TUF 2 och tränar med Rich Franklin. Han kallas ibland the Bionic Brazilian (eller vad det nu är han kallas) eftersom han har likdelar inopererade i knäna efter att ha slitit av alla ligament som finns. Som fighter har han rönt blandad framgång, i alla fall i UFC. Förlust mot Mark Hominick som inte fajtas en utan två viktklasser under Gurgel normalt, sen två domslutsvinster mot inte helt imponerande motstånd (Danny "Mytoman" Abbadi t.ex.). Han är naturligtvis en duktig BJJ-utövare och mot Abbadi visade han helt OK standup. Den matchen var ganska bra men vad är egentligen Gurgels potential? Han är tuff, det är han i alla fall.

Jag vet lite för lite, eller har för lite känsla för Alvin för att kunna väga hans chanser mot Gurgel. Jag tippar nog på Gurgel via decision. Förväntningarna är över ljumna, jag tror Alvin vill göra ett så kallat statement så vi sätter en 3:a på den här matchen.

Josh Burkman vs Forrest Petz
Två Forrest på samma kort? Who woulda thunk it? Forrest Petz är en tuffing känns det som, han ser i alla fall tuff ut. Josh Burkman trodde jag goda ting om tills han mötte Karo Parysian och blev helt förstörd. Jag trodde inte han skulle tröttna och inte ha kondisen eftersom han tränar i Big Bear med Tito men jag hade fel. Karo put some judo on him och vann klart. Innan det har Josh dock imponerat. Jag typ gillar honom. Jag vet lite för lite men jag tippar Josh Burkman på decision och mina förväntningar är en 4:a för den här matchen. Jag tror det blir ett helt OK krig!

Matt Grice vs Jason Black
Huh? Jason Black är väl mest känd för att ha cuttat så mycket vikt inför sin match mot Thiago Tavares att han såg ut som en albino spindelapa med anorexia på kvällen för matchen. Joe Rogan gjorde i princip inget annat under matchen än att kommentera hans nästan döda uppsyn. Den matchen var dock en lättviktsmatch och Jason kör normalt i 170 lbs-divisionen, vilket kanske förklarar saken. Han har också två matcher i PRIDE, en vinst och en förlust - förlusten mot Shinya Aoki (those pants!).

Matt Grice förlorade mot Terry Etim i sin första match i UFC... och jag minns inte ens hur han ser ut. Well. Får nog gå på det mer kända namnet idag.

Jag tror på Jason Black via submission och mina förväntningar är en stillsam tvåa.

Snittförväntning för hela galan: 3.25

1 kommentar:

Anonym sa...

Fräscht grepp med förväntanspoäng :-D