2007-10-15

Varför ska bögar få gifta sig?

Förändring. Förändring är läskigt, även för mig som är en vän av förändring. Det man har, det vet man vad det är och om man ändrar vet man aldrig vad slutresultatet blir. Vissa saker vill man verkligen inte ska förändras. Jag har noterat att när jag nu kan se min pension som en hägring vid horisonten så vill jag gärna att "systemet" ändras mindre - för jag vill casha in pensionen jag betalat för under alla dessa år när den tiden kommer. Så jag förstår folk som är 50+ mer nu, har man byggt sin ekonomi kring en viss förutsättning så vill man inte att folks förbättringsambitioner kommer och raserar detta. Väldigt förståeligt, saker som påverkar en själv vill man helst att man själv ska ha mycket kontroll över.

Så vad har det med bögarna att göra? Varför ska egentligen bögar få gifta sig? Varför ska jag ge dem tillstånd att få gifta sig? Tydligen måste bögarna be mig och alla andra straighta (och homosexuella också...) om tillstånd för att få ingå något slags union som är ett kvitto på att man är ett par och som reglerar hur tillhörigheter ska fördelas om en eller bägge dör.

Jag tycker att den frågan för sällan tas upp i debatten - och jag tror jag vet varför. Frågan som ska tas upp till Fredrik Reinfeldt nu när moderaterna velar är alltså "Varför måste homosexuella be resten av befolkningen om lov för att få gifta sig?".

Vi har en demokrati och vi lever efter den bisarra tolkningen att demokrati innebär majoritetsstyre och att alla frågor kan bli politik. Så om Sverige skulle bestå av 49% bögar och 51% kristdemokrater så skulle homosexualitet kunna vara olagligt eller homoäktenskap bara aldrig bli lagligt.

Nu kommer återkopplingen till förändringsoviljan däruppe: om det som de 49 procenten vill ha (homoäktenskap) inte påverkar det som de 51 procenten vill ha (ett kristet gudsfruktigt samhälle i scenariot med kristdemokraterna) - varför har då de 51 procenten ens en say i frågan?

Alltså, homoäktenskap tycker jag verkar påverka enbart homosexuella och då endast positivt. Alltså bögarna verkar verkligen vilja gifta sig och det kan man ju förstå, bröllop är ju underbara parties med glädje och framtidstro, så det är ju verkligen inte konstigt. Så vi vet att för bögar är äktenskap kul, bra och önskvärt. Men jag, jag som har en röst i ärendet (jag tycker inte ens jag borde få ha det, om det inte framgår...), hur påverkar det mig och i så fall, positivt eller negativt?

Som jag ser det kan jag bara påverkas positivt. Alltså jag har inga vänner som är gay, jag hade en kollega i England som var gay och några bekanta och kompisars kompisar är gay vet jag men nä, jag känner ungefär lika många gay som jag känner muslimer, inte så många. Men om de får gifta sig blir de antingen glada eller inte gnälliga. Ingen av de jag vet om har sprungit runt och grinat men en del gör tydligen det, så om de får gifta sig kommer de sluta gnälla - mindre gnäll är bra för mig. Om de istället för att sluta gnälla bara blir mer glada är det OCKSÅ bra för mig, för glada människor är ju att föredra.

Så varför får inte bögar gifta sig? Jag kan inte identifiera en enda negativ konsekvens för någon och enbart positiva som det berör på riktigt, dvs de homosexuella. Så varför får inte bögar gifta sig, Fredrik? Göran? Jan? Maud?

VARFÖR FÅR INTE BÖGAR GIFTA SIG? är min öppna fråga till Sveriges böghatarlobby? Hur påverkar deras kärlek er negativt så att det absolut inte kan komma på fråga? Kära 39% av DNs läsare, varför ska inte bögarna få gifta sig, vad är riskerna detta innebär för er?

Är det en ekonomisk risk, där ni kommer förlora pensionspengar och hus och hem för att bögarna får kasta ris på varandra på glädjens dag?

Är det en fysisk risk där ni kan riskera att bli mördade om bögbröllop får härja fritt med allt vad det innebär?

En känslomässig risk där ni kan få psykiska men av tanken på två män med vass skäggstubb som kysser varandra på en trapp? Fast kvinnorna som gifter sig, är inte det lite hot bara? Tillåta för lesbiska men inte för män?

En samhällelig risk där helt enkelt alla män, nu när man äntligen får gifta sig med andra män (och samma för kvinnor) lägger ner hela den här pussyjakten och bara bestämmer sig för att gänga sig med en snubbe och bara inte skaffa barn - vilket förstås leder till Sveriges ekonomiska kollaps?

Alltså, vad får du som individ för negativa konsekvenser som leder till att du väljer att säga "Nej, inga äktenskap för män och män och kvinnor och kvinnor, det är för negativt för mig!"?

Jag vill verkligen veta. För jag förstår inte. Och sen, for the record, nej, jag tycker inte att böghatarreligionerna kristendomen och islam och buddhism ska behöva viga bögar i kyrkan, jag menar hatar man en befolkningsgrupp och vill döda dem ska man förstås inte behöva välsigna dem. Bögar får nog nöja sig med att gifta sig borgerligt eller i de kyrkor och med de präster som tycker det är OK - jag är ju emot tvång. Men då får ju Svenska Kyrkan och de muslimska samfunden och buddhisterna spela med öppna kort och säga som det är: vi hatar bögar och man ska antingen bränna dem levande eller förneka dem / fördöma dem.

Då kan marknaden välja, folk kan då välja att antingen på mässa i böghatarkyrkor eller kärlekskyrkor - öppna kort är fantastiskt. Hatarna kommer märka att folk generellt inte vill hata utan vill ha kärleken och glädjen. Hejdå stenåldersreligioner.

Fredrik? Göran? Jan? Maud? Kommentarer? Varför får inte bögar gifta sig för er? Varför står ni ivägen för kärleken?

3 kommentarer:

Anonym sa...

våra politiker är emot det för att dom tror att folket är emot det och det är för att många av oss är homofober och allmänt gamla i huvudet.

Anonym sa...

Lysande skrivet. Mitt i prick. Jag drog på smilbanden och håller med till fullo. Tack.

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med dig. håller just nu på skriva en uppsats om vad som gäller för homosexuellas rätt om att gifta sig och adoptera barn.