2007-10-15

17 dagar kvar!

Klockan tickar neråt... efter en helg som den här kan man börja undra vad det är 17 dagar kvar på egentligen eftersom jag inte precis känner att jag offrar något för att vara där jag är nu - men då kanske man helt enkelt har träffat rätt med ambitionsnivån?

I helgen åt jag en pizza. I söndags för att vara specifik. Det var en bakispizza vilket förstås innebär att jag dagen innan måste ha festat på något sätt... och det stämmer ju. Dagen innan var det kalas för hela slanten faktiskt, en liten spontan förfest hemma hos L för att jag, P och F skulle vidare till 25-årsfest senare på kvällen urartade till en middagsbjudning för 12 personer! Den förfesten levde senare sitt eget liv och blev en helt egen fest efter att vi faktiskt gått på kalas. Middagen vi åt var dock inget vidare farlig i min bok, lite sesampanerad kyckling med fetaostkräm och rostade rotsaker. Så gott som en hälsokur!

Efter en sån kalaskväll får man äta pizza. Och om man tränar på fredagen så får man äta grekisk ostbaserad mat till middag också. Träna på en fredag, det är lika sjukt som att träna på en söndag - och veckan som gått har jag alltså hunnit med bäggedera! Fem träningspass totalt söndag-fredag blev det för min del.

Bra med en riktigt lyckad träningsvecka för den här veckan ser det ut att bli nästan ingenting alls i träningsväg. Ikväll är jag upptagen med annat, imorgon blir det antingen ett pass på Sats eller så kanske shooto och på onsdag ett pass kickboxning. Sen åker jag faktiskt på konferens till Spanien på torsdag, voj voj, så då blir det nog ingen träning. Har de ett gym på stället vi ska till kanske jag faktiskt tar ett varv på bandet för att känna mig duktig över helgen, kanske... stort jävla kanske.

Hur som helst, efter dessa dagar som gått känner jag en enorm energi. Igår, bakis och jävlig (jag var inte ens särskilt bakis) så istället för att ligga i soffan och hantera verkligeheten from the comforts of my home så drog vi ut på en timslång promenad till Cosmonova och såg Deep Sea-filmen. Totally Worth It. Jag blev väldigt sugen på att dyka.

Men vad var det med berättarrösterna? Det lät som om de återberättade en mytologisk skapelseberättelse för djupt religiösa människor, så mycket känsla var det i replikerna. Det var nästan irriterande over-the-top och det är väl helt enkelt IMAX-formatets stora problem - de som gör filmerna vill göra något "mer" än bara vackra bilder i ett naturprogram, eftersom det ska visas på bio, känns det som. Det kan alltså inte bara vara musik och bilder (en dröm i min bok) utan det måste finnas en story, en agenda och ett budskap. Och tja, hur brukar sånt sluta? De visar en film nu som heter dinosaurier, där ska man få följa lite arkeologer och få se massor med CGI-dinosar. En annan film om Amazonas handlar om två olika personer, en maya-präst typ och en forskare, bägge letar efter en växt som kan bota sjukdomar... aaah, gäsp. Jösses liksom, vem skrev det manuset? Fuck it, sätt en IMAX-kamera i fronten på en båt, åk runt på Amazonasfloden och sätt ett dansmusikspår till detta - jag är där. Alltså, jag vill inte se Vita Lögner-drama i IMAX, jag vill inte se fula arkeologer i IMAX, jag vill inte se femcents-manus realiserade i IMAX - jag vill se naturen visa upp sig i all sin jävla prakt i IMAX. Rent slöseri med filmrutor att visa en människa i det sammanhanget people.

Osammanhängande post? You bet.

1 kommentar:

Thomas Tvivlaren sa...

Har också sett Deep Sea och den var väl ok. I Nilen var det ett par tillfällen då IMAX-utnyttjades som det bör (helikopterfärd längs med floden) men för lite helt klart...