2007-10-11

Ja, vad tränar jag?

Thomas Tvivlaren undrade vad jag egentligen tränar och hur man kan bedöma om det är för mycket eller för lite.

Egentligen oavsett vad man tränar så känns det som om det är en bra idé att vila lite någon dag då och då. Idag hade jag ju tänkt att knappt anstränga mig OM jag hade tränat, jag skulle bara gått på ett band och kört spanskakurs på mp3-spelaren, inget mer ansträngande än så, så det hade nog fungerat utan tvekan. Crossfit anser att man "ska" köra 3 dagar på, en dag av i sin träning - de tränar dock stenhårt i sina workouts som kanske inte är lika långa som andras workouts. Kolla in, kul övningar och rolig träning.

Men det är inte vad jag tränar, jag tror det är fler än Crossfit som tycker vila och återhämtning är viktigt.

Jag tränar just nu Kickboxning och MMA och lite på SATS. Tyvärr har MMA-träningen nästan helt gått i stå för att jag inte kommer iväg dit - eftersom jag kör själv. Allt går i vågor, ett tag kom jag iväg själv, nu gör jag det inte.

Så den här veckans pass var kickboxning söndag, måndag, SatsCorePuls tisdag, kickboxning onsdag.

Anledningen till att jag tjatar så om att vila är nog lite för att det var ganska hårda benövningar i måndags på kickboxningen och efter det hade jag tänkt ta det lite lugnt på SATS på tisdagen men istället för soft för benen var SatsCorePuls mer utfall, mer hopp, mer squats... no good for mina stela ben.

Jag har i mitt liv fått två träningsrelaterade skador och bägge har varit på grund av för dålig återhämtning och för lite vila och ignorerande av kroppens signaler. En av dem dras jag fortfarande med. Så jag vill helst undvika skador som beror på att man tränar för mycket, det är ju en absurd situation att placera sig själv i, minst sagt.

Så, man kan väl säga att jag tränar kickboxning och på SATS, egentligen. Jag ska köra kickboxningen den här terminen men sen vill jag nog ge mig på thaiboxning, jag gillar knän och armbågar - de är dessutom oftast tillåtna i MMA vilket jag också ska ge en till chans - men den här gången ska jag ha med mig MINST en kompis. Kanske tre-fyra är säkrast?

1 kommentar:

Thomas Tvivlaren sa...

Tack för info! Nästan som med allt annat så måste ju en anpassning ske till individens förutsättningar vad gäller tillväxt/återhämtning (genetik) samt tidigare erfarenheter ("fysisk mognad").

Generellt kan dock sägas att mycket få "normala" människor får bra resultat med en träningsnivå som den som du nämner Crossfit rekommenderar. Jag har själv inte tagit till mig exakt vad de rekommenderar och deras definition på träning innebär.

Exempelvis skulle jag aldrig räkna in promenader och dylikt som "träning". Undantaget skulle givetvis vara om individen i fråga var extremt otränad/ur form då en faktisk träningseffekt faktiskt skulle kunna fås även av den normalt sett lågintensiva träningsbelastningen.

Hur ser dina styrkepass ut? Det är där jag skulle lägga mitt krut om formtoppning var det primära. Det är också oftast den typen av träning som kräver mest återhämtning då den till sin natur är mer högintensiv.