2007-10-02

Två latte - fusk i utmaningen?

Idag har jag druckit två latte och ätit en köpemacka till frukost. Det rimmar inte bra. Jag skyller självklart ifrån mig, som alla vuxna män gör och jag skyller självklart på Lisa, vem kan annars bära ansvaret för mina tillkortakommanden?

Hur som helst. Ibland när jag vaknar på morgnarna har jag ingen som helst aptit. Om den frukost man har tänkt äta då består av ägg och bacon så händer det ibland att ingen frukost alls blir äten. Jag har i allmänhet stora problem med det här med frukost, om jag ska vara ärlig. Ibland går det på räls och jag gör äggröra och bacon eller korv som ingenting, andra dagar orkar jag inte helt enkelt. Jag önskar jag kunde ha tre alternativ hemma som man kunde variera mellan men jag kan inte ha en ost ligga och ruttna i kylen, jag kan inte ha fil stå och bli dålig och så vidare. Fast fil håller förstås ganska länge. Köpemackan var i alla fall med grovt bröd.

De två lattena var bara ett utslag av mer bristande aptit / trötthet. Men ursäkter accepteras inte, det är utmaningen som gäller!

Det mentala i denna utmaning handlar om två saker:

1. Fokus på något i 30 dagar

Det kommer märkas i den här bloggen om jag tappar fokus. Då blir det paus i en vecka med poster och sen kommer jag tillbaka och skriver om rödvin plötsligt. Och har fransk brytning. Det är svårt att committa till något över tid (förutom TV-soffan och heroin) så utmaningen är minst en del att försöka behålla fokuset. Tanken är sen att jag kan föra över det här fokuset på något annat, typ "skapa relevant konst i 30 dagar" eller "masturbera inte var 20:e minut".

2. Man ska ta sig till något, inte från något.

Om man vill sluta vara svag är det bästa att vilja bli stark. På något sätt känns det lite självklart men det är nog viktigt att tänka på. Om man definierar sig själv med är-påståenden försvårar man förändring. Exempel: "Jag ÄR slarvig" - om man är slarvig, om slarvigheten är en egenskap man har som är medfödd, då är den svår att bota. Om man istället säger "Jag slarvar, jag ska bli mer noggrann" så tar man bort den mentala spärren. Men det är också en fråga om passivt-aktivt, det ena är ett passivt avstående, t.ex. vid dieter där man ska avstå från allt istället för att aktivt agera för att nå ett mål. Det finns heller ingen självklar aktivitet att ta upp för att sluta "vara svag". Däremot finns det mycket man kan göra om man vill "bli starkare".

Vad vill jag då med min 30-dagars challenge? Tanken till den föddes faktiskt när jag och Lisa tittade på "Du är vad du äter". Man kan uppnå så himla mycket om man bara vill och försöker och fokuserar på uppgiften.

Så vi tänkte att vi skulle fokusera i 30 dagar och se vad som hände. Fokusera helt ofokuserat (planen är spretig och min träning haltar) men det är ju ett första försök, vi ska lära oss lite av det. Jag för en helt ärlig matdagbok för att förhindra att jag "lurar mig själv" (dvs låtsas lyckas) - den matdagboken publicerar jag inte här just för att förhindra att jag börjar fejka att allt går bra eller något annat kontraproduktivt.

Nästa vecka är den stora träningsveckan. Jag återkommer om vad det innebär men det handlar nog lite om att träffa åtminstone i närheten av mina högt uppsatta mål i början av hösten.

Inga kommentarer: