2008-09-02

UFC 88 förhandstitt och tips

Oh yeah, fight time is upon us again, rejoice! Den här gången är det dags för matchen som inte blev av, nämligen Chuck Liddell vs Rashad Evans. Sen är det som vanligt en hel del intressanta matcher på tapeten som man nästan inte kan vänta på att få sätta tänderna i!

Chuck Liddell Vs. Rashad Evans

Jag gillar Chuck i den här matchen och jag har valt att ogilla Rashad Evans. Chuck är lätt att gilla eftersom hans matcher antingen slutar med att han knockar någon (7 av hans 10 senaste) eller med att han blir knockad (1 av 10) eller så är de slutligen fullständiga krig där man fruktar för folks liv och hälsa som t.ex. mot Wanderlei Silva senast. Jämför man detta med Rashad så ser man att hans matcher slutat innan full tid vid endast tre tillfällen av hans senaste tio. Tur för honom att han åtminstone vann majoriteten av alla dessa vansinnigt tråkiga matcher. En tur som kommer vända...

Jag tror nämligen att Chuck kommer vinna. Han kommer dessutom vinna på KO och det kommer ske i första ronden. Ja, Rashad har inte blivit knockad tidigare... men nej, det spelar ingen roll för han har inte mött någon som kunde ha gjort det mot honom till att börja med. I MMA, som i många andra sporter, är det ofta frågan om magnituder - Chuck är bättre striker än alla Rashads tidigare motståndare, men det är inte bara så att han är en nivå bättre eller att utvecklingen är linjär. Chuck är magnituder bättre, han slår hårdare, snabbare och från fler konstiga vinklar än någon annan i spelet. Lägg till att Chuck svårligen kan tas ner och hållas nere och att Rashad inte imponerar stående. Äh, jag säger det igen, Chuck på KO i första ronden.

Jag ser att matchen kommer börja på fötterna. Rashad kommer tro att han kan boxas med Chuck, sen upptäcker han att så inte är fallet och försöker sig på en nedtagning varpå Chuck paddlar baklänges och får in ett slag som spräcker orbitalbenet på Rashad. Rashad faller ihop och Chuck springer baklänges och ser galen ut.

Vinnaren av den här matchen kommer förmodligen bli näste man till rakning i lätt tungvikt och får möta Forrest Griffin vid nyår. Alternativt ser jag eventuellt att om Rashad vinner så får han möta vinnaren av Lyoto Machida - Thiago Silva om en titelmatch. Allt för att UFC ska få en möjlighet att eliminera de tråkigaste killarna. Chuck får en title shot direkt eftersom matchen Griffin - Liddell kan komma att bli den mest sedda och framgångsrika matchen i MMA-historien.

Rich Franklin Vs. Matt Hamill

Vem gillar man egentligen mest av en kristen tvillingbror till Ace Ventura och en döv brottare som inte kan höra när domaren skriker "STOOOOPP!" i matcherna? Jag gillar bägge. Rich Franklin går här upp i vikt till 205 lbs eftersom staden 185 lbs var för liten för honom och Anderson Silva att befinna sig i samtidigt. Ace kan nog slå de flesta på 185 lbs men kan i dagsläget absolut inte slå Anderson Silva. Det har han gemensamt med resten av universum, ingen kan slå Anderson Silva. Så det här är en manöver för att Rich överhuvudtaget ska ha ett existensberättigande. Matt Hamill får här sin första riktigt stora match och vinner han denna kan han få nåt riktigt att bita i nästa gång.

Jag tror Matt Hamill kommer vinna. Rich är inte "slut", vad det nu egentligen innebär, men han är inte heller framtiden. Matt saknar i princip helt respekt eftersom han vare sig kan höra eller förstå ordet "respekt", något som gör honom livsfarlig i oktagonen. En del påstår att Matt inte imponerat i sina senaste matcher - sist jag kollade hade han dock vunnit alla utom en - som många dessutom anser att han vann! Man ska då alltså minnas att han är döv, började träna MMA för något år sedan och så vidare. Hur som helst, han har nästan ingen erfarenhet om man jämför med Rich Franklin och på papperet borde Rich Franklin vinna denna match. Men Bisping borde också ha mördat Hamill, Boetsch borde ha mördat Hamill... jag tror på den här killen!

Om vinnaren är Matt Hamill kommer han börja bli ett namn. Han kommer få ett svårare motstånd eller åtminstone mer känt motstånd på vägen mot den första titelmatchen med en döv person. Om vinnaren heter Rich Franklin så vet jag inte riktigt. Vad är poängen med att han går upp en viktklass? Ska han slåss mot Chuck Liddell i framtiden eller? Möta Wanderlei Silva? Rich Franklin är rätt klämd nu. Han har inget att göra på 185 lbs och på 205 lbs är det fullt med gigantiska 205:or som inget hellre vill än att knäa in näsbenet på honom.

Matchen kommer börja med att Rich Franklin boxas med Matt och de gå runt varandra lite. Vid något tillfälle kommer de hamna i clinch mot buren och då kommer Rich titta på klockan i panik eftersom hans hjärna tolkar situationen som att han slåss mot Anderson Silva. Matt kommer då ragdollslänga Rich på marken (lite som Boetsch vs Heath) och sen ylandes börja slå honom i ansiktet samtidigt som han skriker "I AM A PERSON, I AM A PERSON!". Sen bryter domaren och Rich blir Bibelförsäljare.

Karo Parisyan Vs. Yoshiyuki Yoshida

Yoshiyuki är en kille att ha koll på - men jag gillar nog Karo "Kvinnohatare" Parisyan mer. Han har försett mig med underhållande matcher och jag gillar hans stil. Han har svårt att avsluta folk men om man ska se 15 minuter fighting med någon så väljer jag helst Karo, även fast han inte tycker att tjejer ska köra MMA eftersom de är söta och har smink. Jag menar... det har ju väldigt lite med hans kompentens i ringen att göra.

Det svåra här är att avgöra vem som vinner. Bägge är duktiga judokas där jag dock tror att Karo har mött det svårare motståndet i sin karriär. Jag tror Karo har tränat på alla rätta sätt sen sin förra match (förlust mot Thiago Alves) och att han har den energi och kraft som krävs för att "put the heat on" Yoshida. Jag tror Karo vinner på unanimous decision.

Det här är det svåra. Om Karo vinner så har han ändå väldigt långt kvar till en titelmatch, en titelmatch han hade klar för några år sen men som han missade på grund av en skada. På de två åren har otroligt mycket hänt och 170 lbs-klassen i UFC är otroligt full av duktiga fighters. En vinst är helt nödvändig för att vara aktuell i det snacket. För Yoshiyuki är det här en fantastisk möjlighet att göra sig ett namn på bekostnad av Karo. Vinst här och han kanske är tre matcher från en titelmatch. Nästa motstånd skulle kunna bli Jon Fitch t.ex. En förlust är dessutom värre för Karo än för Yoshiyuki.

Någon kommer göra en perfekt uchi-mata och... jag har faktiskt ingen möjlighet att föreställa mig hur den här matchen kommer utspela sig. Jag tror det kan bli fight of the night, om jag ska vara ärlig!

Dan Henderson Vs. Rousimar Palhares

Palhares är ytterligare en klassisk BJJ-kille som kommit in i UFC och vunnit submission of the night-bonusen. Jag är otroligt svag för de här snubbarna som har ett riktigt bra markspel och som kan gå från en submission till en annan om första försöket misslyckas. Å andra sidan är Dan Henderson alltid Dan Henderson. Han har bjudit på några bra matcher, generellt har jag dock alltid haft en känsla för att han är lite "tråkig". Det är den där grekisk-romerska bakgrunden som gör det. Men han har dynamit i nävarna och kan knocka nästan alla - han är dessutom svårsubmittad.

Jag tror Dan Henderson kommer vinna på unanimous decision i en relativt tråkig match. Eller egentligen inte tråkig, det kan vara så att matchen går fram och tillbaka några gånger, framför allt med submissionförsök från Palhares, submissionförsök som Dan lyckas stoppa. Dan å sin tur kommer inte lyckas göra så mycket mer än att ta ner Palhares och... jag inser nu det dumma i att påstå att Dan tänker ta ner Palhares - varför skulle han vilja det? Han kommer förmodligen försöka hålla matchen stående och då kan han faktiskt lyckas knocka Palhares. Jag tror att om det hamnar på marken så kan Dan smita ur Palhares submissionförsök, han är inte lätt att låsa.

Dan måste vinna. Han måste visa att i 185 lbs-klassen så är det han och Anderson Silva som gäller och för att visa det måste han besegra Palhares övertygande. Efter detta är det bara en stege tillbaka som gäller. Dan är den som har lyckats bäst i sitt möte med Anderson, ända tills han övergav sin gameplan och började boxas med Anderson - vilket ledde till det gamla vanliga. Kanske en match med Bisping längre ner längs vägen om denne vinner över Chris Leben? Eller helt enkelt en match mot vinnaren av Leben - Bisping för att bestämma främste contender? Vi får se. Dan har mer att förlora än Palhares har att vinna.

Martin Kampmann Vs. Nate Marquardt

Nate "The Great Headspiker" Marquardt är också på comeback-spåret efter att ha blivit mördad av Anderson Silva i en väldigt ensidig affär. Efter det besegrade han först den tuffe men meningslöse Jeremy Horn med en vacker giljotin mot buren, sen förlorade han en match han borde vunnit - inte för att domarna dömde fel utan för att han själv begick två poängavdragsgivande foular (en feldömd, en rätt dömd och sen såklart en som gick utan påföljd) i matchen. Han knäade sin motståndare i huvudet på marken och sen kastade han honom med huvudet före i marken, vilket inte heller är tillåtet. Martin Kampmann skulle ha mött Rich Franklin i UK för något år sen men slet sönder knät fullständigt på träning innan den matchen. Nu är han på sin comeback trail och han är den mest framgångsrike nordbon i UFC, dansk som han är. Svenskarna har ju fallit platt till marken och Hansen har hellre blödande hemorrojder än skriver på kontrakt med dem så jag hejar på Martin!

Jag tror Martin Kampmann vinner för att han är all that. Stående är han inte bäst i världen men han kan ta ett slag. Han höll på att gå på pumpen flera gånger mot Drew McFedries som slår legendariskt hårt - men han höll stången, tog ner matchen och ströp ut honom. Mot Jorge Rivera fortsatte han där han slutat, med en fin giljotin. Faktiskt kan man hävda att Kampmann och Marquardt är väldigt lika varandra i stil. Jag tror han vinner på en submission.

Det är en intressant match och den är förstås betydelsefull för bägge två - vinnaren tar ett till steg på den ganska korta 185 lbs-stegen. Steget är större för Kampmann än för Marquardt, Nate har ju redan fått sin titelmatch och förlorat den - Kampmann däremot är ju ett nytt intressant ansikte i sammanhanget. Jag ser en match mot Bisping i hans framtid, i England, med en arena fylld med danskar!

Tim Boetsch Vs. Michael Patt

Aaah, vi börjar komma ner på undercardet och matcher jag inte är så intresserad av - den här är jag dock superintresserad av! Den enkla anledningen är förstås Tim "The Barbarian" Boetsch. Han är en kille som går in till matcherna till Conan-soundtracket och kommer från en Jeet Kun Do-bakgrund. Coolness. I sin första match dominerade han David Heath fullständigt, en Heath som kanske var lite överskattad (utvecklingen i UFC när det gäller kvalitet går ganska snabbt framåt) men ändå, vid ett tillfälle kastar han bara Heath i marken så att denne tuppar av. Boetsch stötte sen på dövpatrullen Matt Hamill och blev fullständigt slutkörd och åstadkom ingenting. För att jag ska fortsätta gilla honom så vill jag att han kommer tillbaka. Vilket han nog gör.

Jag tror nämligen att Boetsch vinner på TKO mot Michael Patt som förvisso kommer från Meat Truck Inc. - teamet - ett vinnande namn. Men Boetsch går segrande ur striden och kommer i efterintervjun säga "To crush the enemy, see them driven before me" etc.

Jason Lambert Vs. Jason MacDonald

Battle of the Jasons! Egentligen skulle Lambert ha mött Jason Day men denne skadade armbågen så då klev Jason MacDonald in. MacDonald som senast mötte Demian Maia klarade sig där utan värre skador och kan redan nu gottgöra sin miss där. Han får dock händerna fulla med Jason Lambert som går ner i vikt till 185 lbs och förmodligen är väldigt motiverad. Han var alltid för kort för 205 lbs och har alltid sett lite fet ut - nu kommer han förmodligen vara mer i sin "rätta" viktklass och kan bli ett hot. Av någon anledning tror jag dock att MacDonald kommer göra med Lambert som med så många före honom - strypa ut honom!

Inga kommentarer: