2008-01-15

UFC 80 förhandstitt och förutsägelser

Det är dags igen. Min uppföljning på mina egna förutsägelser är lite sisådär har jag noterat... jag måste bygga ett system i Ruby för det, jag kan inte sitta och hålla på och räkna för hand... eller kanske bara lägga upp ett spreadsheet i Google Docs med informationen? Kanske det kanske...

Hur som helst, it's time for the fights! UFC 80 kommer från Newcastle och första svensken någonsin är med, Per Eklund! Han får förstås händerna fulla i sin första UFC-match med Sam "Hands of Stone" Stout på andra sidan oktagonen. Har han vad som krävs? Hur ska jag veta det? Är det min uppgift? Kanske det.

Here we go, anyways!

BJ Penn vs Joe Stevenson

Sean Sherk gick och dopade sig (eller?) och blev av med sin titel och fick en avstängning på sex månader. Han kommer finnas på plats och agera expertkommentator när BJ "The Prodigy" Penn möter Joe "Daddy" Stevenson på lördag om den riktiga titeln, inte bara en interimtitel. Interimtitlar är något som flyger omkring lite för mycket just nu i UFC, vi har en interimtitel i welterweightdivisionen som GSP har, sen kommer ju Tim Sylvia och Nogueira mötas om en interimtitel i tungviktsdivisionen. Boooring! Hur som helst, åter till matchen för dagen. BJ Penn. Vilken gud! Jag minns än idag hur jag och F slängde i en UFC 46-DVD i spelaren och skulle kolla på lite klassiska matcher. Jag vet inte hur det gick till men vi hade bägge glömt bort storheten i första matchen mellan BJ och Matt Hughes men våra hjärnor smälte nästan när BJ ströp ut Hughes. BJ är en myt som nästan var större än han själv, observera bara detta videoklipp från en tävling han ställde upp i som white belt:



Han är en grapplinggud, han är vig som attan, citat Randy Coutoure: "If I tried to do that I wouldn't get up again" under andra matchen mot Hughes. Han är nästan omöjlig att ta ned och när du tar ner honom så knyter han knut på sig själv och dig i samma veva. Han har hårda händer och har knockat motståndare tidigare - hans boxning är riktigt bra. Vad är då BJ Penns svagheter? Konditionen har man väl alltid hävdat, i matchen mot Hughes så drog han antingen ett revben ur led eller brände ut sig totalt med en submission som inte satt i slutet av andra ronden. Hur som helst, han har hånfullt kallats "the pound for pound hungriest fighter in the world" - en titel som turligt nog innehas av Ricco Rodriguez nuförtiden. Kan konditionen vara en faktor även i denna match? Jag tvivlar - mot Jens Pulver såg han helt fantastisk ut, han bara fortsatte jobba, lät inte Jens få en lugn stund och verkade ha hur mycket kondis som helst. Kan det vara så att BJ till slut hittat sin motivation?

Och kan det vara så att Joe Stevenson också har suspekt kondition? Jag har alltid tyckt att Joe ser lite bulkig ut och han har haft en tendens att sakta ner i sina matcher. Hans styrka är en enorm fördel tidigt i matcherna om motståndaren gör ett misstag - han har sänkt feta giljotiner flera gånger. Han har besegrat kompetent motstånd och är grym på marken... jag tror det här kommer bli en grym fajt, bara det att jag anser att BJ är mer meriterad stående. Har Joe Stevenson en bra take-down? Har han en BÄTTRE takedown än Matt Hughes? Om inte, hur ska han ta matchen till marken? Och väl där, kan han försvara sig mot BJs submissions? Stående tror jag att BJ kommer stänka på honom rätt hårt, han hanterade Jens Pulver oerhört bryskt och Jens är en mycket meriterad boxare.

Jag tror BJ Penn på TKO. Jag förväntar mig något slags magi i den här matchen, förväntningen måste vara en femma!

Gabriel Gonzaga vs Fabricio Werdum

Dessa två kombatanter har mötts tidigare, 2003 tydligen, och då vann Fabricio på TKO. Det var dock fem år sen och innan Gonzaga sparkade huvudet av CroCop - och udden av UFCs investering... Gonzaga ser för jävla bra ut tycker jag, jag har spanat in alla hans UFC-matcher och det är en grym tungviktare vi snackar om. Werdum har ju i alla år varit mest känd som CroCops BJJ-tränare men jag har sett stor potential i honom. Han har ju besegrat Overeem t.ex. - fast vem har inte det? Vi ska inte diskutera Overeem här men spaltmeter skulle nog kunna skrivas om hans förmåga att förlora matcher och inte nå sin fulla potential. Jag rekommenderar dock att du kollar in matchen mot Paul Buentello för en lektion i konceptet "seatbelt".

Efter att Gonzaga nästan dödat CroCop fick han en titelmatch mot Randy. Han förlorade den och många menar att Randy dominerade Gonzaga och alla möjliga konstiga slutsatser drogs av hur den matchen gick. Här är dock den enda och slutgiltiga sanningen: Gonzaga bröt näsan i första ronden och matchen påverkades oerhört mycket av det. Han kunde inte andas och orkade inte. Ja, en del av spelet handlar om att bryta nästan på folk men det här var lite fluke: det var inte Randys huvud som krossade näsan, det var Gonzagas eget knä. Är jag bitter? Nej. Jag är besviken. Matchen, fram tills att Gonzagas näsa krossades, var början på ett magiskt tungviktskrig med två killar redo att fightas som lättviktare. Efter den krossade näsan var det en pigg fighter mot en dödsdömd fighter. Jag hade föredragit att kriget fortsatt.

Vem kommer vinna? Jag diggar Gonzaga och dissar Werdum. Jag tror Werdum kommer fortsätta göra oss besvikna - trots att han tränar med Chute Box i Brasilien numer. Men jag tror han kommer ge oss en upphetsande fight! Gonzaga på TKO, förväntning en fyra!

Jess Liaudin vs Marcus Davis

Det här kan bli fight of the night. Jag har sett bägge dessa herrar fightas live i London på UFC 75 och de gjorde ingen besviken. Marcus Davis blev i princip knockade men lyckades överleva och besegrade Paul Taylor på armbar i en oerhört dramatisk match, Jess Liaudin sparkade sönder Anthony Torres på samma gala. Det här är två spännande fighters som brukar leverera fantastiska matcher. Marcus Davis var med i TUF säsong 2 och var ganska kass, en boxare som börjat med MMA och helt enkelt inte kunde nånting av det man måste kunna för att lyckas i MMA. Efter två förluster på raken gick han tillbaka och började träna mark som en galning och har nu lyckats sätta ihop en win streak på TIO raka matcher! Liaudin är nog ändå den bättre submissionfightern, vilket jag baserar på absolut ingenting. Jag gillar bägge killarna och vill se dem fler gånger - att de möts nu lovar en bra fight, bägge vill göra sig ett namn och nu får de plats på main card och får en chans att visa upp sig för tv-fansen. Jag tror Marcus Davis vinner på TKO och mina förväntningar är en femma!

Wilson Gouveia vs Jason Lambert

Jason Lambert knockade sin förra motståndare Babalu Sobral i början av andra ronden. Det gick till så att Babalu sänkte händerna till höften och drog en låg spark - perfekt läge för en höger. Innan det verkade det faktiskt som om Babalu skulle dominera Jason totalt men det här är en tuffing, helt enkelt. Wilson Gouveia såg jag första gången i hans match mot Keith Jardine där han dominerade första ronden totalt, efter det jobbade sig Keith tillbaka in i matchen och vann slutligen på poäng efter att ha dominerat med låga sparkar och verkligen knäckt Wilsons vilja med sin totala ovilja att ge upp. Efter den förlusten har det blivit tre raka vinster och Wilson ser riktigt bra ut. Jason Lambert förlorade matchen innan Babalu där han mötte Rashad Evans på knock. Wilson behöver vinna, en vinst här och han får förmodligen en match mot en annan top contender och sen kanske en chans på titeln eller åtminstone en position i närheten av det absoluta toppskiktet i divisionen. En rematch mot Keith Jardine kan hägra senare beroende på hur deras respektive karriärer fortsätter. Vinner Jason suddar han nog ut minnet av förlusten mot Evans och kan också röra sig uppåt till en match mot en top contender. Rematch även här? Det återstår att se. Jag tror Jason Lambert är för kort för divisionen, han borde försöka nå 185 lbs, dvs bli av med lite fett runt magen. Wilson Gouveia på submission, jag förväntar mig en bra match, en fyra faktiskt! Kanske i högsta laget - men jag är sugen på fighting idag!

Jorge Rivera vs Kendall Grove

Bägge killarna kommer från förluster, Rivera mot Terry Martin (knock) och Grove mot Patrick Cote (också knock). Det är dags att studsa tillbaka! Kendall vann som bekant säsong tre av TUF och har sett riktigt riktigt bra ut i alla sina matcher efter det, det gäller även matchen mot Cote där en hård höger träffade precis bakom örat och sänkte honom - han hann aldrig kvickna till nog för att förhindra Cotes anstormning. Jorge Rivera knäckte tydligen käken mot Terry Martin och har inte fightats på ett år. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men jag är inte sådär särdeles imponerad av Jorge Rivera. Vi får se hur det går, jag tror på Kendall Grove på något slags märklig submission (jag menar, Brabo Choke?), förväntningar blir en fyra, jag vill se hur han hanterar sin förlust.

Resten av cardet är märkliga matcher där Alessio Sakara får ytterligare en chans (ingen vet varför - men han HAR bytt camp så kanske händer det något?), lite folk som kommer tillbaka, tidigare nämnde Paul Taylor får en chans att bevisa sig efter förlusten mot Marcus Davis. MEN - vi har även Per Eklund mot Sam Stout!

Per Eklund vs Sam Stout

EN SVENSK I UFC! Rakt av, till att börja med - mina förväntningar är en FEMMA och jag tror Per Eklund vinner på submission. Så, avklarat. Ja, jag röstar med hjärtat. Eklund har mött en känd fighter, ingen mindre än Tatsuya Kawajiri (of Pride fame) och den matchen förlorade han på TKO i första ronden. Det var dock ett tag sen och han har vunnit fyra i rad sen dess, dock mot för mig helt okänt motstånd. Det finns dock inga enkla fighter. Sam Stout, nu när jag förutspått att han ska förlora på sub kan det vara värt att nämna att han på sina tre förluster har två på sub. Det betyder inte att han är "lätt" att submitta, snarare tvärtom - jag har sett flera matcher i TKO där han suttit i princip helt fast i en sub och lyckats ta sig ur mha svart magi. Han är INTE lätt att submitta. Men han kommer bli submittad på lördag, mark my words!

Det var det om UFC 80, kära vänner. Snittbetyg 4.5 när det gäller förväntan... vi ses!

Inga kommentarer: