2007-12-20

Stoppa spritprofitörerna!

Börje Salming. Inte bara har han tjänat grova hockeydollarmiljoner (en dollarmiljon är värre än en SEK-miljon, det är ren logik) utan han profiterar nu på alkoholisterna som sitter hemma och väntar på en ursäkt att få slå sin fru under ett våldsamt spritrus.

För att profitera lite extra kör han med en vidrig form av marknadsföring där han kopplar samman alkoholdemonen med något mindre farligt, allt i syfte att normalisera alkoholbruk, lura folk att tro att alkohol är något som man kan missbruka i vilket sammanhang som helst, lura i folk att det tom är trevligt med alkohol.

Vad är det då jag talar om?

Löjromstoast!

Och inte vilken löjromstoast som helst utan en som är "toppad med hackad rödlök". Just hackad rödlök är extra normalt då rödlök är mildare än gul lök men saknar de hälsosamma effekterna hos vitlök. Hur syltlök och schalottenlök står sig i diskussionen vet jag inte.

Vad som händer är att vanliga oskyldiga proletärer som du och jag ser den här annonsen och om vi tänker oss att det bara hade varit en champagneflaska med i annonsen så hade vi tänkt "Spritdjävulen!" och kunnat avstå från att köpa den.

Men tack vare Salmings onda plan fungerar det inte så.

Nu när det istället är en löjromstoast (med hackad rödlök, gott folk!) med på bilden blir man förvirrad. Är det en varning om att sprit är farligt, eller är det en meny man beställer ifrån? Vilken av produkterna är det ens reklam för, toasten, löjen, rommen eller löken? Eller champagnen (spritdjävulen)? Vem står bakom reklamen? ABBA eller Systembolaget eller Partiet?

Ett annat företag har spelat med lika falska och märkta kort, de hade en rutig duk (normala bord har ofta duk, detta skänker direkt en normalitetens atmosfär till annonsen) OCH en korkskruv på bilden.

I och med att man har med en korkskruv blir det än värre. Först normaliserar man allt och säger "titta, en flaska vin, den kan stå på ett vanligt bord med en vanlig duk" (väldigt lömskt) - sen lägger man i stort sett till en instruktionsbok i alkoholism med korkskruven!

"Titta här - det här verktyget behöver du för att kunna bli alkoholist" skriver de oss på näsan med!

Jag undrar om Börje kan sova gott när han nu vet vilken skada han åsamkat samhället och individerna i det med sin profitör-reklam. Fy Börje!

Inga kommentarer: