2007-12-20

UFC 78: Validation resultat och betyg

Host host. Det var ett tag sen den här galan var och jag har inte återkommit med resultaten (av mina tips) och med mina betyg på matcherna. Vatten under bron. Sen dess har TUF-finalen hunnit gå, en gala där jag hade låga förväntningar, rädd till och med, för att även main event-matchen skulle vara tråkig. Där hade jag rakt av fel, det var kaosbrottning på hög nivå i alla matcher i stort sett.

Hur som helst, UFC 78. Här har ni förhandstipsen.

Resultaten så:

Michael Bisping vs Rashad Evans

Rashad vinner på split decision efter en i mina ögon väntad match, dvs en tråkig match. Bisping sätter på motorn i andra ronden men Evans vinner nog faktiskt den här matchen. Rashad Evans spelar alltid tuff nu för tiden och det fungerar bara inte. Det känns påklistrat i 100 knyck. Sluta snälla! Jag hade fel, jag tippade Bisping. Noll av en. En tvåa i betyg (tre var förväntningen).

Thiago Silva Vs. Houston Alexander

Alexander lyfter vid ett tillfälle upp Thiago och slänger ner honom i marken med en arm - ser det ut som. Sen hamnar de på marken med Alexander underst och därifrån tar det inte lång tid innan Chute Box-representanten tar sig till mount och sen slår Alexander löjlig. Alexander framstår som helt rudis på marken, något han efteråt förstås hävdar att han inte är. Precis som han inte blev påverkad av ett slag mot Jardine. Matchen når inga jättehöjder. Jag tippade Alexander så nu är jag noll av två och mitt betyg blir en trea (det blev knock).

Joe Doerksen Vs. Ed Herman

En riktigt bra match! Joe Doerksen har problem hela matchen men i slutet av andra ronden slänger han på en triangle och jobbar hårt på den OCH en armbar - men Ed Herman räddas av klockan och överlever till tredje ronden. I den tredje visar Ed Herman att han har hårda händer och knockar Doerksen hårt. Bra match! Jag tippade Ed Herman (dock på sub) och är nu 1 av 3. Mitt betyg blir en fyra.

Ryo Chonan Vs. Karo Parisyan

Karo suger. Jag är ledsen för att han vann den här matchen. Varför? Karo tycker att kvinnor inte ska syssla med MMA. De skäl han anförde för detta var dels att kvinnor med söta ansikten inte ska förstöra dem (såsom Gina Carano) och att "kan inte män få ha kvar något som kvinnor inte gör". Det sista resonemanget är helt obegripligt. Hur påverkas Karo negativt av att en annan person gör något han gör? Kan inte vi vita få ha något kvar som inte svarta gör, såsom röstar, har jobb, mänskliga rättigheter?

Frihet, Karo, frihet. Du är fri att slåss mot andra som vill, man bör (anser jag) vara stor nog att ge andra samma frihet som man själv önskar. Om man bara vill inskränka andras frihet har man nåt slags problem.

Matchen då? Det var en match med Ryo Chonan, alltså en tråkigt match, Karo vann på poäng. En tvåa och jag tippade exakt detta. Jag kommer tippa Karo ofta, trots medeltida och stereotypa åsikter så kan han fortfarande fajtas som en hel fighter. Nu är jag 2 av 4.

Frank Edgar Vs. Spencer Fisher

När Spencer blivit nedtagen för typ 10:e gången efter en låg spark började jag undra om han fått för många slag i huvudet i karriären. Han hade inget försvar alls mot Edgars nedtagningar och matchen var en enda lång serie av nedtagningar och obegripliga stående anfall av Fisher. Låg spark, hög spark, vad han än försökte blev han nedtagen - och han ändrade inte taktik. What the hell? Edgar vinner på poäng. Betyg blir bara en trea eftersom Fisher inte bjöd något vettigt motstånd. Nu är jag plötsligt 3 av 5!

Undercardet orkar jag inte ens skriva något om men jag tippade det så jag kanske måste. Akihiro Gono vann på armbar (rätt) och Joe Lauzon vann på submission (rätt), kul för dem. Marcus Aurelio plockade upp en vinst (rätt) och Chris Lytle förlorade på ett jack, tyvärr (fel). Med detta blir jag 6 av 9.

Totalt är mitt record nu 16 rätt och 13 fel, jag är alltså plus-tipsare nu!

Betyget blev... baaah, jag orkar inte.

Inga kommentarer: