2007-11-15

UFC 78: Validation förhandstips

Ooh, äntligen en UFC-gala igen. Jag menar, sen den senaste har man ju bara hunnit med en HEROs-gala, en EliteXC-gala och lite TUF-avsnitt emellan. Hard times. Nu är det en här i november och sen i december får vi äntligen se Matt Serra vs Matt Hughes och Chuck Liddell vs Wanderlei Silva - en match som är lite förbi sitt bäst-före-datum men jag kan säga rakt av att jag vill se den oavsett.

Nåväl, det är ju galorna som kommer i framtiden, nu ska vi prata nutid. UFC 78: Validation anses på "Internet" vara ett av de svagare korten på länge, något jag inte riktigt håller med om. Med "Internet" menar jag för övrigt Sherdogs forum så det är inte precis något att bry sig om, det är inte hjärntrusten som skriver där. Dess största nackdel är att den har en relativt svag main event, ingen titelmatch, men i övrigt tycker jag det finns en hel del intressanta matcher som jag gärna ägnar en söndageftermiddag åt att beskåda. Vad sägs om att vi dyker rakt in?

Michael Bisping vs Rashad Evans
Obesegrade vinnare av TUF säsong 3 respektive säsong 2. Spännande! Det här är då "main event" för denna gala och lite tunt känns det allt. Hade det inte varit roligare med en titelmatch? Den match det spekulerades i att vi skulle få se var ju Rashad vs Tito 2 - och det kan jag både ha och mista. Då ser jag faktiskt hellre den här matchen. Det har spekulerats i att Bisping skulle gå ner en viktklass efter hans ganska dåliga prestation mot Matt Hamill i UK på UFC 75, det här är dock en match vid normala 205 lbs (92 kg) för bägge atleterna. Av dessa två är helt klart Bisping min favorit vilket nog mest av allt beror på hans brittiska accent och sinne för humor. Efter Hamill-matchen tycker jag att han gjorde en del osnygga kommentarer men jag vet också att Bisping tror sig vara tvungen att sälja matcher genom att vara genuint otrevlig mot sina motståndare. Rashad tror att han är "all that" vilket jag har vissa problem med. Han är en gammal collegebrottare som är van vid att vinna på poäng och därför ökar han inte takten i slutet av matcherna utan snarare tvärtom - om han leder. Jag vill se Rashad bli pushad ordentligt i den här matchen, frågan är dock om Bisping är mannen att göra det. Vem som än vinner kan vi nog räkna med att denna är på en short-track för en titelmatch. Jag gissar att vinnaren får gå en match till mot någon annan top contender om vem som ska få möta Quinton. Quinton själv är ju tyvärr skadad i handen så när vi får se honom fightas igen vet vi inte. LHW är ytterligare en av dessa viktklasser i UFC som börjar bli rejält trång uppe i toppen. Matcher mellan top contenders i all evighet kommer leda till total förvirring - se lättvikt.

Jag tror Bisping kommer försöka hålla matchen stående och att Rashad kommer försöka få matchen ner på mattan. På mattan kommer han vara tråkig och Bisping kommer jobba på submissions. Rashad är bättre än jag tror men han är inte roligare för det. Rashad jobbar mycket på sin boxning och så men jag tror Bisping är strået vassare där. Många röster höjs som påstår att Bisping är "överskattad" - jag tror inte det. Dock var han inte bra mot Hamill. Jag tror nog att Bisping tar det här men det är nog mer känslomässigt än något annat, de är ganska väl matchade. Förväntning är en 3:a - hade det varit Tito vs Rashad hade jag satt en 2:a.

Thiago Silva Vs. Houston Alexander
Bang smack shadang! Houston Alexander har gått två matcher i UFC, vunnit bägge på knockout och total tid i oktagonen är runt 100 sekunder - en typisk sån där fighter som man inte kan dra några som helst slutsatser om. Vad vet vi? Jo, att om han får slå sin motståndare 10 gånger på sidan av huvudet och på hakan så knockar han denne. Om motståndaren (likt Alessio Sakara) går in i clinch med honom så kan han knocka honom med ett knä. Vad säger det oss? Inte mycket, hans matcher har varit för korta och intensiva - men har de varit det för att han alltid lyckas få matcherna dit eller har han haft "tur"? Tur är en sällsynt vara i MMA men han hade ju en motståndare med djupt felaktig strategi i senaste matchen.

Thiago Silva såg vi senast möta en trött polack i London. Han kommer från Chute Box och är förmodligen lite mer välrundad än vad Sakara är. Mot Drszwal så tyckte jag att han slarvade, såg ut att bli trött men han vann till slut mot en motståndare som inte hade tillräckligt med bensin i tanken. Mot Houston Alexander tror jag inte det är en bra idé att ta några slag för att kunna ge några slag.

Vad ska man egentligen ha för strategi mot Houston? Kända strategier som inte fungerar är ju att gå i clinch med honom, en annan är att låta sig själv bli upptryckt mot stängslet och låta honom slå sig trött mot ens tinning. Man bör alltså använda en hittills oprövad strategi - jag föreslår en nedtagning och en submission. Eller nedtagning och GNP. Nu är det tyvärr så att Chute Box och nästan alla andra brasilianska camps inte direkt är bäst i världen på double-legs och single-legs, så vi får se hur de har tänkt detta. Kan man pressa upp Houston mot stängslet och trötta ut honom utan att bli dödad så kan det vara en fungerande strategi...

Jag tror Houston är the real deal, än så länge, och att han kommer vinna på KO igen. Mina förväntningar är en 4:a.

Joe Doerksen Vs. Ed Herman
Ed Herman vann också säsong 3 av TUF. Eller nej, det gjorde Kendall Grove, men Ed fick ändå ett kontrakt av UFC precis som Stephan Bonnar fick en gång i tiden. Han hade problem i sina första matcher och gick på pumpen mot Jason McDonald - han gör nog inte samma misstag igen. Joe Doerksen är en riktigt tuff kanadensare som man inte gör slut på i första taget. Jag blev personligen riktigt chockad när Paulo Filho knockade Doerksen i WEC senast. Nu är inte Ed Herman mest känd för sin boxning och jag tror därför det här i värsta fall kan bli en rätt tråkig grapplingmatch. Det kan å andra sidan balla ur helt och bli en galen grapplingmatch, Ed Herman har nog ordentlig kondis för att köra högt tempo hela tiden. Jag tror Ed vinner det här på submission och mina förväntningar är en 3:a.

Ryo Chonan Vs. Karo Parisyan
Ryo "The Shark" Chonan! Wohooo... eller? Ryo har världens coolaste vinst på sin meritlista, en flying scissor takedown to inverted heel hook på... Anderson Silva i Pride. Ren galenskap. Tiden stod stilla när jag såg det hända. Var det uppgjort? Hur gick det till? Var kom det ifrån? Sen dess har jag inte varit imponerad. Alls.

Karo Parysian, allas vår favorit-armenier, är tillbaka. I senaste matchen visade han var judoskåpet skulle stå mot Josh "The peoples yadayada" Burkman och kastade denne runt oktagonen som en trasdocka med judokast efter judokast (kanske var det bara ett men hur ska du kolla det nu när du läser det här?) och jag tycker verkligen att om han vinner den här fajten så måste han få en titleshot, jag menar seriöst?

Så vad tror jag om matchen? Jag har aldrig förstått vad Chonans storhet är... knockar han folk? Submittar? Jag tror han förlorat alla matcher jag sett honom i utom just den mot Anderson Silva. Jag tror Karo vinner på decision och mina förväntningar är en 4:a, tack vare att jag så himla gärna vill se Karo fajtas.

Frank Edgar Vs. Spencer Fisher
Kvällens match. Det här borde vara main event, så stor är den här matchen. Vinnaren är definitivt väldigt nära en titelmatch - tyvärr är ju titelbilden helt uppmixad på grund av Sean Sherks positiva dopingtest, i januari kommer BJ Penn och Joe Stevenson fightas om en interimtitel, suck... Men det spelar inte så stor roll, lättviktarna är the shiznit i MMA numer, allt under 170 lbs rockar i min bok. Frank Edgar gick fight of the night mot Tyson Griffin tidigare i år (väl?) och vann den matchen, rättvist i min bok. Han är tydligen en brottare men såg väldigt mycket ut som en kompetent boxare i den matchen. Han stannade i "the pocket" och letade kombinationer istället för att slå ett slag i taget. Sen var det som vanligt när Tyson Griffin är inblandad total kaosbrottning på marken.

Spencer Fisher är en riktig tuffing från Miletichlägret som skickat mången motståndare till sjukhuset efter flygande knän och hårda slag. Han förlorade på stående knock mot Hermes Franca, något förvånande men har sen dess vunnit mot Sam Stout i ett riktigt slug-fest-krig. Kommande från Miletich kan man räkna med bra markkunskaper, han har hårda händer och flygande knän.

Det här är är en sån där match där man är lite rädd för båda deltagarnas hälsa eftersom de i alla lägen kan få iväg konstiga slag, sparkar, knän och submissions, det känns helt enkelt lite extra farligt. Bägge har väldigt bra kondition och slutar aldrig jobba. Tyson Griffin vs Frankie Edgar var rakt upp och ner 15 minuter non-stop action.

Jag tror Frank är the real deal och att han kommer få en titelmatch snart. Spencer är lite äldre och kanske lite mer mottaglig för slag mot huvudet. Jag tror Frankie Edgar på decision och mina förväntingar är en skyhög 5:a!

Nedan följer några korta ord om undercardet.

Chris Lytle Vs. Thiago Alves
Chris Lytle gjorde i sin senaste match en dubbel-submission på sin motståndare. Det var läskigt att se. En inverted triangle plus en armbar. Aj. Thiago Alves är dynamisk och atletisk men har vunnit och förlorat mot lite olika motståndare. Svårt att avgöra men jag tror Lytle på rent rävskap. Lytle på submission, förväntning en 3:a.

Jason Reinhardt Vs. Joe Lauzon
Jag vill alltid se Creepy Joe Lauzon fightas. Han knockade Jens Pulver i sin första UFC-match och är en skön lirare. Jason Reinhardt vet jag ingenting om så... han kan knulla sig själv. Skämt åsido, jag tror Joe vinner på decision och mina förväntningar är en 3:a.

Luke Caudillo Vs. Marcus Aurelio
Varför signade man Marcus Aurelio? Ah, det var förstås en del av paketet med Pride som man köpte för ryktade 40 miljoner dollar. Trist att han är en av de tråkigare fighters som finns i världen. Hans senaste match var en enda stor gåta, han fick inget vettigt gjort på hela matchen. Nåväl, andra gången kanske är "the charm". Luke Caudillo - har hört talas om men det är allt jag minns. Jag tror Aurelio på submission, förväntning en 2:a.

Akihiro Gono Vs. Tamdan McCrory
Akihiro Gono... kommer han komma in till koreansk 70-talsdiscopop? Jag hoppas. Kommer han bjuda på en bra fight? Vem vet? Återigen inte den mest upphetsande japanska fighter man kan tänka sig. Jag gissar att hans motstånd, den för mig helt okände Tamdan, är ett blåbär inhyrt för att torska. Det är kul med nya fighters och alltid kul att se hur det går för Pride-killar i oktagonen. Förväntning en 3:a och Gono vinner på decision.

Så, det var det. Jag återkommmer så snart jag kan med en recap av galan OCH en recap av UFC 77!.

Snittförväntant på main card är 3.8, på hela galan är det 3.3.

Inga kommentarer: