2007-11-23

Ja, detta är sant

En värmländsk snickare som blir besatt av 3000 år gamla egyptiska andar?

Ja, jag tror också att det absolut inte är fejk. Jag har inte samma förmåga som regissören Anders Grönros har, nämligen förmågan att "bedöma äkthet framför kameran" som ju ingår i Grönros yrke, men jag har en annan. Det är att bedöma äkthet utifrån dagspressartiklar. Och eftersom Grönros kan bedöma äkthet framför kameran och jag kan bedöma att det uttalandet är äkta och inte falskt i artikeln kan vi dra slutsatsen att artikeln och dess innehåll är äkta.

Öh?

Jag är hemskt ledsen, Grönros, men att hänvisa till sitt yrke som regissör för bedömandet av om någon är "äkta" är liksom... ointressant. Jag tror de flesta skulle hålla med om att en psykolog kanske skulle vara bättre lämpad? Jag har tyvärr inte sett någon av Grönros filmer (men skulle gärna se Agnes Cecilia) så jag kan inte håna skådespelarinsatserna i dem - i svenska filmer brukar dialog inte precis levereras på ett "äkta" sätt så det fanns utrymme för lite hån där. Men it was not to be. Jag får håna det som står i artikeln straight up bara.

Artiklarna handlar alltså om en snickare som blir övertagen av en egyptisk ande för att föra ut ett lärorikt budskap.

När Grönros pratar om att det är äkta så menar han, underförstått, att snickaren Sture Johansson "inte fejkar" som i att han medvetet gör detta. Alltså, Grönros ser två möjliga förklaringar, den ena är att en ande besitter Sture och den andra är att Sture är galen.

Den tredje förklaringen, att Sture fejkar mer eller mindre medvetet, den är out of the question eftersom det är så stor skillnad mellan de två personligheterna och som Anders uttrycker det: "En sådan bra skådespelare finns inte"

Vilket förstås nullifieras av att det inte finns bra skådespelare i Sverige. Mohahaha!

Jag har hört det här resonemanget förut. Det råder nämligen delade meningar om huruvida personlighetsklyvning existerar, vilket alltså är icke-fejk-men-galen-förklaringen i det här fallet. Och antiresongemang som hörs till fenomenet är bland annat "ingen kan fejka såhär", "ingen kan prata med en annan röst hela tiden", "ingen kan yadayada". Vad menar man med det? Det finns tjejer som pratar med bebisröst hela livet, det är förmodligen inget fysiskt som gör det utan de bara pratar så av vana - där har vi ett exempel. Finns det inte ett ganska starkt inslag av att vilja tro på detta som gör att man tar till såna här icke-konkreta resonemang? Klart det går att fejka!

Egyptisk ande. Aha. OK, så om det är en egyptisk ande, på riktigt, då måste man kunna fråga den egyptiska anden rätt hårda och tuffa saker, eller hur? Som saker som rör egyptisk historia och förhållanden för 3000 år sedan?

En annan sak man borde kunna be den egyptiska anden om, om man nu "får" det för anden, är att läsa egyptiska texter skrivna med hieroglyfer. Anden borde även kunna tala antik egyptiska.

I artikeln berörs inte dessa saker alls. Ett citat ur artikeln förklarar delvis: "Svaret blir i vilket fall nej. Ambres har sagt att han endast talar vid vissa bestämda tillfällen och att han inte vill låta sig användas hur som helst, förklarar Sture Johansson. Sedan lägger han till att han också personligen är mån om sin integritet. Han vill inte heller låta sig användas."

Jag gissar att alla förslag om att försöka verifiera att detta är en 3000 år gammal ande genom att be denne läsa hieroglyfer, berätta om egyptisk historia bara en ande kan kunna och att be den prata lite egyptiska (varför kan egentligen anden svenska?) kommer avfärdas som oviktiga för anden och / eller tecken på en osund fixering vid att "veta saker på riktigt".

Ambres talar bara vid speciella tillfällen. Gissningsvis när det är betalande kursdeltagare - eftersom det är det Sture lever på. Sture tycker det är surt, folk tycker det är mer fascinerande med en ande som är 3000 år gammal än plattityderna som anden vräker ur sig. Gissa varför Sture? Jo, för att OM det är så att du är besatt av en ande så ger det en miljon gånger fler intressanta svar om vår värld en dyngan du påstår att anden vräker ur sig. Vilket förstås inte artikeln heller tar upp eftersom ingen betalande kursdeltagare är med...

Nä, Sture fejkar inte. Eller hur.

Vi kan jämföra inkomstmöjligheterna mellan två olika scenarier nedan:

1. Snickare försöker ge kurser på temat "livet och döden, existensens mening och kärlekens konst". Som merit och bakgrund har han att han är snickare och bor i Värmland.

2. Snickare besatt av 3000 år gammal ande ger kurser på temat "livet och döden, existensens mening och kärlekens konst". Som merit och bakgrund har han att han faktiskt har dött och dessutom har bott i Egypten för 3000 år sedan - dessa 3000 år har han spenderat på "andra sidan" där han lärt sig en del.

Wow. Skitkonstigt - det är inte fejk för ingen kan fejka det och vaaarför skulle Sture välja att fejka?

Sen kommer följande citat etc: "Trodde att jag blivit sjuk, drabbad av någon form av sidopersonlighet. Just vid den tiden läste jag faktiskt en bok om sidopersonligheter. Den hette Sibyl."

Det här var efter Stures första episod med att bli besatt. Han blev dock inte besatt av samma ande i början, utan det är alltså en ny ande som gäller. Den första var "högljudd och ganska gåpåig" och ersattes efter några år av den mjukare och snällare Ambres. Är det nån som för övrigt kan uttala sig om detta är vettiga egyptiska namn på personer eller kommer de av en slump ha speciella andenamn?

OK, här kan vi tänka på marknadsföring. Ett företag tillverkar en produkt som säljer bra men där en stor del av kunderna blir lite avtända av hur produkten ser ut och hur marknadsföringen ser ut, den är för gräll och gåpåig och inyourface. Så då tar marknadskillarna fram en mer tillbakadragen stil för produkten och gör marknadsföringen mer tillbakalutad och lugn. Kunderna är lika nöjda men nästan ingen blir avtänd.

Så Stures första ande funkade gått och folk lyssnade - men en del gillande inte att han var högljudd och gåpåig. Kanske var det en del som tvivlade just på grund av detta, att Sture framstod som lite hysterisk när han var besatt. Så oj, hoppsan, kom det en ny ande som mötte marknadens förväntningar.

Så, Sture är en snickare som anser sig ha åsikter om livet och döden - men ingen lyssnar på honom. På 70-talet när "alla" var intresserade av meditation och förmodligen (löst antagande) idéer om reinkarnation och liknande spreds i kretsarna Sture befann sig i, så löste Sture problemet genom att bli besatt av någon som skulle bli lyssnad på. Jämför marknadsanalyserna ovan. Sture nämner att han var orolig - han hade ju precis läst om personlighetsklyvning (felaktig term men jag använder den ändå - den är väl etablerad) - ett perfekt försvar mot argument om att det inte kan vara en ande - Sture hade ju precis läst om en sjukdom och var orolig för att det var den - så då kan det inte vara den sjukdomen. Lite som seriemördaren (orkar inte leta fram vem) som hade samma åkomma - men med för få personligheter. Utredarna planterade info om att det var vanligare med fler personligheter och voilá så dök det upp fler.

I slutändan sammanfattas alltihop med att Sture inte har en aning om vad Ambres är. Han kan vara galen eller det kan vara en ande. Men han är säker på att det är en ande.

Whuuut?

Man kan inte vara osäker på något och samtidigt säker på det. Alltså Sture motsäger sig själv, vilket är helt logiskt i kontexten bondfångeri. Sture säger sig inte veta, han är ju nämligen bara ett instrument - vilket gör oss andra trygga, han vet inte, han är öppen. Men sen är han "mer och mer säker" på vilket av de alternativ han lagt fram som det kan vara. Men vi får förstås bara två alternativ att välja på - galenskap (ej fejk) och ande (ej fejk).

"Jag bara vet. Om han var en sidopersonlighet skulle han ta över, utan min kontroll. Men det har aldrig hänt. Då skulle jag lägga av direkt."

Hoppsan Sture. Här säger han då att det måste vara en ande eftersom en sidopersonlighet tar över utan att han skulle ha kontroll. Alternativ ett, galenskap, blir motbevisat av att Sture INTE är galen. Alltså kan det bara vara en ande.

Eller förstås den tredje möjligheten, den som Sture själv inte tillhandahåller för oss: att det är fejk.

Han skulle lägga av om han inte hade kontroll. Om jag blev besatt av en ande skulle jag känna lite att jag inte hade kontroll... minst sagt. Men Sture har kontroll. Han dikterar villkoren för resonemang kring hans förmåga och manipulerar bort fejk-alternativet i maskopi med regissören som också helt viftar bort den tredje vägen: det är för äkta för att vara skådespeleri så det måste vara antingen galenskap eller andar. Inte fejk.

För om man är regissör kan man bedöma äkthet framför kameran. Hur står det till med bedömandet av äkthet i verkligheten och mot logiska resonemang?

Om jag var en ande som i 3000 år väntat på att besätta någon och förklara saker om livet och döden så skulle jag ha ägnat åtminstone en timme åt att tänka ut hur jag ska bevisa att jag är en ande och inte en bondfångare - för det fanns bondfångare i Egypten för 3000 år sen, det är jag säker på. Alltså om det jag ville säga nu var så pass viktigt att jag verkligen ville bli trodd. Men... äh, han hade väl inte tid helt enkelt.

Åh, jag glömde också - en betalande kursdeltagare, de enda som för möta Ambres, får betala 5500 kr. Då ingår boende - men mat kostar 2000 kr till.

14 kommentarer:

Anonym sa...

du har helt rätt.

Per

Anonym sa...

Du har fel o maten kostar 1200 kr.

Anonym sa...

Tycker bara att du ska kolla på dokumentären innan du vräker ur sig massa skit.

Anonym sa...

Gränsen för vad folk är villiga att tro blint på tycks aldrig nås. Och saklig kritik väcker ofelbart negativa känslor hos de troende.

GS sa...

Tell me about it. Jag har just spenderat de senaste 2½ dagarna med att försöka övertala en hop fullständigt efterblivna idioter på SvD:s kommentarsida för artikeln i fråga att deras åsiker inte bara är totalt orimliga, utan också helt vrickade. Jag säger som jag sa till dumskallarna på SvD: "Pseudovetenskap är endast en parasit på det rationella tänkandet och kan fortleva enbart på det rationella tänkandets nåder. Så fort vi bestämmer oss för att vi fått nog och aktivt börjar granska irrläror och vantro faller dessa omedelbart ihop till ingenting, och deras anhängare kan inte göra något annat än att om och om igen upprepa samma överbevisade argument, utan att ens kunna förstå de resonemang som ledde fram till att dessa blev överbevisade."

Wouldn't you know it? De här personerna gillade inte alls mina argument. Vilket ledde till att de, och om igen, upprepade samma överbevisade argument. Utan att ens kunna förstå de resonemang som ledde fram till att dessa blev överbevisade.

SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCCCCCKKK!!! :-/

//GS

Belzebub sa...

Problemet är att Ambres påståenden inte faller innanför vetenskapens ramar och således kan inte vetenskapen motbevisa det han säger. Därför är det irrelevant att prata om pseudovetenskap. Likaså har förnuftet sina begränsningar och logiska förklaringar inbegriper heller inte verkligheten i sin helhet.

Den vetenskapliga värlsbilden kommer och har aldrig gett oss någonting som fungerar som fundament vad gäller frågor om mening och moral. Men samtidigt var upplysningens vetenskapliga förnuft en av de viktigaste händelserna för nittonhundratalets utveckling, på gott och ont. Jag är ytterst tacksam för den analytiska träning jag fått men på senare tiden har jag sett att den har begränsningar, speciellt när jag på allvar börjat utforska vem jag egentligen är. Och då gäller det att vara kritisk, även till förnuftets och vetenskapens världsbild.

Som sagt, ta en titt på dokumentären och skriv sedan en recension. se den ensam.

Tommie Nygren sa...

Anonym 2: Maten kostar 2000 kr enligt hemsidan jag hittade. Prisuppgiften kan ha varit felaktig, hyggligt beside the point. I don't care.

Tommie Nygren sa...

Jag behöver inte kolla på dokumentären för att kritisera artiklar i SvD och det som sägs i intervjuer i SvD. Jag kunde tyvärr inte se dokumentären vilket är förjävligt - jag ska kolla om den repriseras!

Anonym sa...

"Ambres" budskap är det inget fel på. Ett bra budskap som alla borde ta till sig. Visst allt kanske inte stämmer men mycket.

Om nu Ambres är här för att väcka oss, borde han göra det offentligt och gratis. Han borde till och med be om det.

Ambres är från egypten och kan omöjligt kunna tala svenska, känna till våra religioner eller moderna saker.

Det som gör saken sämre än Stures Scientolog bakgrund och att han genom Ambres certifierar chakra healers. Att Microsoft certifierar drivrutinerna till min dator kände jag till men att en 3000 årig ande certifierar suspekta och antagligen svindyra läkare var något nytt.
http://www.sbwellnessdirectory.com/miller-tom.htm

Att Ambres budskap sedan är ett hopkok av böcker Sture och hans fru har läst är ju också lite mystiskt.

Jag vet inte om Sture är en mytoman med gott budskap eller helt enkelt sinnessjuk.

Religion och tro är gratis och valfritt (med att hur, när och hur mycket är upp till en själv)
och visar sig motsatsen så kan man glömma det direkt.

Jag tror själv att det finns mer här i världen än som möter ögat, tycker också jag har fått det bevisat för mig, men sagan om Ambres tror jag inte på även om jag kan stå bakom en del av de visa orden.

Anonym sa...

Jag tycker det här med Ambres och Sture är ganska så trivialt och lättbegripligt. Inte alls så märkvärdigt. Och varför skall man missunna Sture & Co att tjäna lite pengar på något som de deltagande betalarna anser sig vilja betala för. Brukar Ni även försöka håna dem som lika trivialt åker till någon kursgård för spa och exempelvis spela golf?

Hur orkar man förresten hålla på med så omfattande konspirationsteorier?

Anonym sa...

Att Ambres talar Svenska förklarar han med att han använder instrumentets minnesbank som är det ända han har tillgång till. Att han sedan använder moderna uttryck är inte så märkligt med tanke på att han varit här sedan 1976 och det vore ju konstigt om en så klok gubbe (ande) inte lärt sig något om den tid han verkar i.

Jag tvivlar på äktheten i det mest för att det verkar för otroligt men har ingen aning om i fall jag har rätt. Budskapet köper jag fullt ut. Bara det att han kritiserar religionen och på det sätt de flesta utövar den är ju fantastiskt

Passopp sa...

Til diskusjonen om "sidopersonlighet". Dette er da en foreldet lære, se f. eks.:
http://preview.tinyurl.com/3aqqnd

Fjernsynsprogrammet kan fremdeles studeres her:
http://preview.tinyurl.com/2ny4y6

Noen New Age-venner i Norge kom trekkende med Ambres på papir for 20 år siden. Det var bare å kaste rakt i femte veggen. Nå kommer det hele tilbake på Sveriges Television - og Svenska Dagbladet, i fullt alvor, OMG!! Svenske New Age-venner koker over av entusiasme! For en gal, gal verden!

Anonym sa...

Sture är en duktig entreprenör. Och säkert en mycket intelligent och god person, sannolikt långt mycket mer intellektuell än vad han vill ge sken av.

Att Sture är besatt av en ande är faktiskt helt sant. Andens namn är dock Mammon och ingenting annat. :)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.