2007-11-15

UFC 77: Hostile Territory resultat

Juryn är inne - Anderson Silva är Gud! Eller OK, han är verkligen däruppe i diskussionen om vem som är "the pound for pound best fighter in the world". Och UFC 77 visade varför. Här kommer resultat, jämförelser med mina tips och allmän bullshit.

Anderson Silva vs Rich Franklin
Anderson Silva sänker Rich i slutet av första, benen formligen viker sig under ex-mästaren och de flesta trodde nog det var slut där. Men Rich är ingen knufföver så han skjuter ut och får tag i ett ben på Anderson och ronden hinner ta slut. Fram tills slutet av första var det inte helt ojämnt mellan de två. Dock är problemet det att Rich kan inte ta ner till och hålla kvar Anderson på marken. Resultatet om man gör det är antingen en spark i ansiktet eller att Anderson helt enkelt tar sig ur situationen och ställer sig. Rich undviker clinchen relativt bra hela matchen - men ser panikslagen ut så fort han närmar sig den. Obehagligt. I andra ronden så drar Anderson upp tempot och slutkombinationen som dödar Rich för andra gången känns oändligt lång, höger, vänster, höger, höger, spark, knä, knä, spark, vänster, knä, knä knock. Rich försöker försvara sig men det går inte, Andersons slag letar sig in genom guarden och knäna tar sig förbi armarna och bryter näsan en gång till. En legendarisk match... för Anderson Silva visar var skåpet ska stå. Matchen lever upp till mina skräckblandade förväntningar och får en 5:a i betyg. Jag tippade dessutom rätt, men det gjorde nog de flesta. En av en.

Tim Sylvia vs Brandon Vera
Brandon hävdar efter matchen att han bröt handen tidigt. Större delen av matchen utspelar sig i en clinch som Brandon söker. Matchen är tråkig fram till slutet då Tim verkar tröttna på att stå och hänga och börjar köra kombinationer. Det var kanske 5 matcher sen jag senast såg Tim Sylvia slå kombinationer av slag. Kul. Matchen vinns av Tim Sylvia på decision och det är tveklöst rättvist. Brandon en besvikelse, bruten hand eller inte. Jag är nu 1 av 2 och matchen lever inte upp till förväntningarna utan blir en 2:a.

Eric Schafer vs Stephan Bonnar
Bonnar vann den här matchen på TKO och inte submission - men han dominerade fullständigt fram tills dess. Jag är nu 2 av 3 och mitt betyg blir en stark 3:a på matchen. War Bonnar!

Alan Belcher vs Kalib Starnes
Uäääck - är min reaktion när det blir läskiga cuts. Jag kan inte ens titta. Brrr. I den här matchen säger ringdoktorn "Uh, no, that's skull" när han undersöker Kalib Starnes. Jesus. Matchen bryts för Starnes skalle tränger ut genom hans panna. Förvirrande match, jag förstår mig inte på Belcher. Han var synbart groggy efter matchen eftersom han gärna ger och tar - det fungerar inte i längden. När du kan avsluta en match, avsluta den. Jag tippade rätt och är nu 3 av 4 och matchen får en trea i betyg - jag hade gärna sett mer av den!

Jason McDonald vs Yushin Okami
Yushin vann på Unanimous Decision efter tre ronders köttande på Jason. Han måste börja vinna på kortare tid än full tid. Jag hade rätt igen och är 4 av 5 - matchen får en tvåa i betyg, dominans av Okami, rätt tråkig sådan om jag inte minns fel.

Alvin Robinson vs Jorge Gurgel
Härlig match, Gurgel dominerar fullständigt första ronden och grapplar sönder Robinson - i andra ronden vänds plötsligt rollerna fullständigt efter lite snygga kaosbrottningsmanövrer av Robinson och vi får se två ronder "slå Gurgel i ansiktet". Gurgel borde ha mixat upp sin strategi lite och försökt nåt annat än armbars i två ronder - men det är lätt att säga från tv-soffan. Matchen får en 4:a i betyg och jag tippade fel, jag är nu 4 av 6.

Josh Burkman vs Forrest Petz
Hmmm... jag minns nåt om den här fajten... jo, Forrest dominerade totalt och så blev han riktigt sänkt i slutet av tredje ronden. Och på det lyckades Josh B vinna matchen. Konstigt. Har för mig att domslutet inte mottogs positivt. Man kan konstatera att man alltid ska försöka avsluta matcher om man har chansen. Forrest är tuff som spik så han kommer komma tillbaka och åstadkomma saker, det är jag säker på. Jag tippade av nån anledning Josh Burkman på decision (under matchen kunde man ifrågasätta det...) och är nu 5 av 7 - matchen levde upp till mina förväntningar, ett bra krig blev det. En 4:a alltså.

Resterande matcher känns helt oviktiga.

Totalt är nu mitt record 10 - 10 (10 rätt, 10 fel). Betyg för galan blev 2.4 där förväntningarna var 3.25 - inte godkänt.

Inga kommentarer: