2007-11-02

Hur gick egentligen utmaningen?

Utmaningen är över per den 31:a oktober. Jag och L körde en månads "hårdsatsning" och fokusering... fast ungefär en vecka in började jag undra lite vad egentligen utmaningen bestod i? Jag vet fortfarande inte riktigt men det var nog en period av mer renlevnad.

Jag letade upp min första post på ämnet och kollade vad som stod där.

Motionsmål
Jag skulle tydligen träna. Målet var fyra dagar i veckan, kickboxning och shooto. Det blev i praktiken INGEN shooto men massor med kickboxning och två pass på Sats, ett på balansbräda och ett på en cykel. Den här veckan t.ex. blev det tre dagar kickboxning, en vecka blev det fyra pass, veckan med konferensen i Spanien blev det ett. Men målet var att komma iväg, prioritera träningen och go with it. Klarade det galant känner jag, och kickboxningen har varit jävligt rolig. L är på g som fan... hon kommer slåss i en ring snart tror jag.

Kostmål
Jag skulle inte dricka kaffe (fail), läsk (success), godis (fail - åt choklad så sent som för en timme sen - och glass har det blivit)... men sen ändrade jag mig bort från en inte-lista till en ska-lista, vilket är bättre. Så jag skulle äta frukost vilket jag gjort mer än 95% av alla dagar, jag skulle föra en kostdagbok vilket jag gjort alla utom fem-sex dagar, undvika snabba kolhydrater, äta mellanmål och försöka äta mer matlådor (med riktig lagad mat som man har kontroll över). På det hela taget rätt framgångsrikt. Jag och L kan dock konstatera att det delade hushållet är svårt att få igång som rutin på såna här saker. Poängen var inte att köra en viktminskningsdiet utan mer att höja kvalitén på det man åt och så. Jag har inte ätit snabbmat en enda gång... utom en pizza när jag var bakis. Men baksmälla är den stora "jag får äta vad jag vill"-grejen. Tränar man och äter rätt på vardagarna får man roa sig mer på helgerna. Yada yada. Jag är nöjd!

Ekonomiska mål
Jag och L kom fram till att en ekonomisk challenge är vid horisonten, vi spenderar bägge mer än vi har, jag har en finfin budget men den håller jag aldrig, osv. Dock har jag kommit på en smart grej där jag räknar ut min "balans", jag tydliggör vad jag spenderar pengar på och ser vad jag har kvar under resten av månaden. Jag bet i det sura och betalade av extra mycket på min plasma-TV och fixade lite skulder. Nästa månadslön kommer vara i superform... men då är det jul... :-D Men det har gått rätt OK.

Sysselsättningsmål
Oj. Jag gjorde klart bildspelet - men jag kommenterade INTE Heros. Fan också. Jag glömde tom bort det. Nu finns det en ny Herosgala att kommentera... men jag är aldrig hemma och när jag är hemma får jag inget gjort. Damn. Det här är fortfarande en springande punkt, men kanske kommer förändring att ske även här i framtiden? Jag har dessutom knappt varit hemma men... det är ingen bra ursäkt direkt. Jag har sjukt svårt att sätta av tid och göra en grej... när jag inte måste göra något vill jag helst bara inte göra något alls. Men det är ju KUL att göra saker, på riktigt.

Utmaningen fortsätter
Jag har köpt ett nytt klippkort på kickboxningen och vi får se vad som händer nästa termin, antingen blir det kickboxning, shoot eller sanshou på min kompis Ps nya klubb. Kanske blir det även ett Colorado Experiment med O under januari månad (googla), kanske börjar jag även hardcore crossfit med K. Vem vet. Vad jag noterat är dock att om man väljer en grej så finns det ingen väg runt att committa till den enda grejen, det går inte att hatta runt. Jag höll på att ramla i fällan och bestämde med O att vi skulle köra Colorado Experiment under den här veckan. Det kräver dock två pass i veckan och total vila mellan passen. Hur det skulle gå ihop med kickboxning lyckades jag aldrig räkna ut.

Maten maten maten. Det är mycket om mat därute... vad ska man äta, vilken diet, vad är bäst, yada yada. Jag vet att jag ätit för mycket socker och druckit för mycket läsk. Jag vet att när jag testat protein-/fettrik kost med mindre (as opposed to none) kolhydrater så har jag inte blivit hungrig, inte fått svullen mage och inte gått upp i vikt. Det mesta tyder på att vi människor är väldigt olika - man måste testa sig fram lite. Men jag kommer nog aldrig mer äta en diet för att gå ner i vikt. Det är helt meningslöst. Jag vill bli fit och för att bli fit måste man träna och skaffa mer muskler - dieter ger inte tillräckligt för det.

Vi syns, jag kommer skriva vidare om det här!

Inga kommentarer: