2007-12-18

Total supercoolness

I DN idag skriver de om ett kosmiskt / galaktiskt ultrasuperduperfenomen där ett svart hål slungar ut energi som träffar en galax. I texten beskrivs det som att en del av gasen som sugs in inte sugs in utan slungas ut... men gas är inte energi. Snarare är det väl så (jag kan ha fel) att energistrålen uppstår när gasen sugs in (fast en bra bit från händelsehorisonten) och att energin frigörs ur gasen när den utsätts för gravitationen. Men jag är inte astronom / astrofysiker. Jag bara läser böcker om dem och tror att jag är det.

Hur som helst så tror jag att det här är ett kosmiskt krig - en civilisation anfaller en annan med hjälp av ett svart hål man skapat. Clever, huh?

Bara det att vi existerar i det här universumet känns ju osannolikt med alla dessa dödliga kosmiska förehavanden som existerar. Vänta bara tills vi träffas av strålningen från en närbelägen supernova, då jävlar blir det ordning på torpet. Eller oordning.

Men bilden är grymt cool, gå till DN och se för dig själv - eller till den officiella hemsidan.

Inga kommentarer: