2005-09-20

Alla hycklar och horar

Bosse Ringholm är i blåsväder just nu efter att han inte kunnat hantera sin högtalartelefon. Min kollega Pär noterar bitskt att det nästan är det värsta i historien, att vår vice statsminister inte vet hur högtalartelefonen fungerar på sin arbetsplats. Pinsamt.
Moderaterna har rätt i att hyckleriet blir tydligt eftersom de framfört liknande kritik som (s) avfärdat som helt osann.
Bosse Ringholm framstår dessutom som en fullblodsidiot då han först säger "Polisen gör ett dåligt jobb och är slöa" och på frågan vad han håller på med förklarar att han "tycker de gör ett bra jobb". Hur går det ihop? Jag vill inte hänga upp mig för mycket på detta, men är det inte så att det motsäger varandra? Vad tycker regeringen egentligen om polisens arbete?

Nästa stora hycklare är H&M som drar in kampanjen med Kate Moss. Först säger man att alla ska ha en andra chans och att man förlåter Kate eftersom hon är mycket ångerfull. Sen avbryter man med hänvisning till sin antidrogpolicy. Varför vägde den inte lika tungt innan? Sanningen är den att man pejlat läget på kvällstidningarnas polls och drar öronen åt sig. Sanningen är nog den att de som svarat "avbryt" i dessa polls är 300 personer inblandade i RNS, FMN eller Hassela - eftersom de flesta inte bryr sig alls.
En mycket stor andel av de rika och kända människorna tar olika droger, såsom tobak, alkohol, cannabis och kokain. Om detta kan man tycka mycket men i Sverige blir det helt banalt. Skulle Kate på något sätt vara unik i modellvärlden? Eftersom hon inte är det och H&M har en strikt antidrogpolicy kanske det kunde vara på tiden med drogtester på alla modeller? Och kanske alla i H&Ms ledning? Eller snortar de inte koks, svinrika jetsettare som de är? Jag har svårt att tänka mig att de skulle skilja sig drastiskt från alla andra rika människor - som skiljer sig föga från helt "vanliga" människor, vilket förstås betyder att de syndar lika mycket som du och jag.

För övrigt håller jag med Reinfeldt om att Ringholm inte behöver avgå - hela regeringen måste avgå efter valet nästa år - hoppas jag.

Inga kommentarer: