2005-09-21

Utbränd av en kurs?

Jag har just påbörjat en "kurs" som mitt fackförbund, Jusek, arrangerar. Den heter "Vägval" och är en kurs / metod som går ut på att kartlägga sig själv, ta reda på vad man själv tycker är viktigt och vad som gör en glad och motiverad i livet, både på arbetet och privat.

Vad det handlar om är samma saker som t.ex. Stephen R Covey kör med i sin 7 Habits of Highly Effective People, att man tar reda på vad man egentligen tycker och tänker och skriver ned det.

Här har man hjälp av ett omfattande material med frågeställningar. Själv fick jag nästan utbrändhetssymptom bara av de första frågorna som t.ex. "Vad fördelar du din tid på under en vecka?" - svaret är att jag inte riktigt vet.

Vad beror denna brist på fokus i livet på? Jag tror det är ett sätt att hantera att man saknar mål och mening, då fokuserar man inte och fördriver tiden för att slippa konfronteras med ångesten det faktiskt innebär att inte ha några mål - eller kanske har man mål men vågar inte konkretisera dem av rädsla för att misslyckas.

En annan sak jag noterade var att jag i mitt liv vågat saker och ofta lyckats. Jag har gjort saker jag har anledning att vara stolt över och jag har misslyckats väldigt få gånger - det var dock min senaste riktigt stora grej och det var ett jobbigt misslyckande. Jag kommer jobba vidare med materialet, kartlägga vad det faktiskt är som är mina främsta kvalitéer och se vart jag kan ta vägen med dem i framtiden.

För framtiden måste se annorlunda ut än nutiden. När jag reflekterade över vad jag lärt mig på mina olika arbeten genom livet kände jag att inte lärt mig något alls på mitt nuvarande jobb, på ett helt år! Då pratar vi inte tekniskt kunnande utan mer "färdigheter" såsom "jag är analytisk" och annat svårgreppbart. Det är problematiskt. Det innebär inte att det är sant, jag tror nog jag lärt mig något men jag har svårt att se vad. Det behöver heller inte betyda att jag måste byta jobb, bara reflektera över om jag kan förändra den nuvarande situationen. Och det är inte säkert, vilket är ett problem.

Jag tror "alla" skulle behöva göra en djupdykning i sin karriär och försöka få en överblick över vad man lägger sin tid på och vad man faktiskt vill lägga sin tid på och vad det ska leda till. Anledningen till att vi slötittar på TV kan vara det att vi inte vet en massa saker, om oss själva, vad vi kan, vad vi faktiskt vill och så vidare och då dövar man sin hjärna med stimuli för att "överleva".

Återkommer!

Inga kommentarer: