2007-07-05

Dagens goda gärning

Jag gick och köpte en smarrig bulgursallad på ICA och på vägen tillbaka till kontoret noterade jag blodbussen som stod precis utanför vårt kontor. Wow tänkte jag och bestämde mig för att poppa in och ge lite blod som den sanna samhällsmedborgare jag är.

Tyvärr var det sex år sen jag gav blod så jag fick inte ge något idag. Jag hoppades ju att jag skulle få känna den där "jag blir inte snurrig"-tillfredsställelsen och äkta smugness när jag hade gjort det goda... så jag fick nöja mig med att bara göra proverna.

När man glider in där får man numer en fråga om ens blodtester får sparas i en nationell databas. Jag svarade naturligtvis nej, eftersom det har visats vara en ren lögn att det bara skulle användas för forskning. Ja, jag tänker förstås på Anna Lindh-mordet då polisen fick söka i DNA-databasen som säkert ingen ens visste att de var med i. Media hade sen mage att säga att det var kriminella som ville lämna databasen. Right. Eller folk som a) inte visste att de var med b) folk som kände sig jävligt lurade när ett löfte om ett syfte visade sig kunna lyftas om bara behovet visade sig stort nog.

Och just därför kan man inte ha nationella DNA-register för att hitta brottslingar. För det skulle bara dröja något år innan man hittade liberal-frihetsälskande-genen och började förbjuda den. Och böggenen, bort med den. Ja, om (kd) fick bestämma. Eller? De är ju för/mot abort, det blir ju tufft om man hittar en gen för det då - ska fostret bort eller inte?

Jag vill se deras abortmotståndarutbrytarmänniskor hantera den grejen. I sin reaktionära ultrakristna sfär så vill man nog inte ha bögbarnet. Så man kommer testa. Och sen åka till länder där ens egna förbud inte gäller. Och ta bort barnet.

Och därför kan vi heller inte ha abortförbud. För abortmotståndarnas eget bästa.

Inga kommentarer: