2007-04-27

Antisplatter och antismart

Nu har Expressen startat en filmblogg. Man försöker spinna något på att bloggförfattaren "klankat" på splatterfilmer och att hon fått "skit av en av mina bröder och av en kollega" för detta. Själva hennes klankande bestod i följande:
Sämsta film?

- Det var svårare, det finns rätt många men...splatterfilmer, varför finns de?


Grymt påhopp. Hon kommenterar att hon har "svårt att ta till sig" de överkladdiga våldsamma filmerna och därför ifrågasätter hon deras existens. Mm. Jo, jag förstår. Själv har jag svårt för vad jag tycker är "dålig film" och vill därför att filmen inte ska finnas. Men eftersom jag förstår att det är svårt att uppnå så avstår jag helt enkelt från att se filmer som verkar vara av typer jag inte gillar. Jag hoppas att det inte är så att hon blir tvingad att se splatter?

Och vad menar hon med splatter?

Vad är egentligen hennes kritik?

Filmbloggen verkar bra i övrigt, jag såg att hon sågade Gangster som jag förstod var kass bara jag hörde talas om den... svensk gangsterfilm liksom. Producerad av en kille vars merit i livet är prinsessflickvän (han kanske kan mer, men jag vet inget mer om honom och vill inte veta mer heller) och med Persbrandt som gangster. Hörde ett replikskifte på radion. "Du drömmer väl om mig bakom lås och bom."

Som vanligt i svensk film är dialogen på topp. Amazing.

Men jag fattar fortfarande inte detta larv med splattern. Fanns det ingen på nätet som kunde kritisera hårdare? Nej, för hennes kritik var obefintlig. Hon var tvungen att skriva om att nån annan kritiserat henne, privat. Pretty pointless.

Kom med en analys av tio kända splatterklassiker och förklara på djupet dina aversioner och förklara sen varför du anser att film du inte gillar inte ska få existera (för det är vad du påstår dig tycka) så kan jag käfta tillbaka. Innan dess... vad ska jag tycka liksom?

Och se för helvete Brain Dead av Peter Jackson. Om man inte gillar den är man helt störd. Samma sak gäller om man gillar den.

Inga kommentarer: