2007-04-27

Malda likdelar, även känt under namnet kött

Det enda jag har svårt för med en del vegetarianer är när de tror sig veta nåt spännande som köttätare inte "förstått". Nu kanske det finns korkade köttätare, eller allätare som de kallas på riktigt. Köttätare äter bara kött, allätare äter allt och vegos äter bara blad.

Hursomhelst, Expressen rapporterar att Mamma Scans köttbullar friteras i kotalg - inte steks i smör. OK, kotalg låter rätt nasty men det är väl typ som ister gissar jag. Fett som fett. Men i kommentarerna till artikeln kommer det briljanta inlägget: "Malda likdelar käkar Ni!".

På sin profils sida framgår det att författaren inte är vego så jag förstår inte riktigt vad han fäktar efter, men han kunde ha varit vego.

Hur som helst, kött är döda muskler. Djur som är döda kan kallas lik. Maler man köttet kan man kalla det malda likdelar. För att nå dit var djuret tvunget att dö. Detta är inte hemligheter eller nyheter för den som äter kött (och är äldre än tolv).

Samma idioti finner man hos följande webexistens

som visar hur man lagar till en god bit kött från början till slut. Där början är en död ko som man flår och hänger och allt möjligt. Denna författare ÄR vegetarian och poängen verkar vara "se hur grisigt kött ser ut, det måste vara fel". Öh, eller inte. Och som sagt, kött, likdelar, döda muskler, kommer från djur. Och eftersom jag inte vuxit upp i en kuvös vet jag om detta och är helt OK med det. Jag gör ett val att äta kött för det är gott och innehåller massor med bra saker. Om man inte vill äta kött är jag helt fine med det, varför skulle jag bry mig? Men försök inte skriva mig på näsan med dumheter om hur kött "kommer till" och att "döda djur ser ofräscha ut". It does not work.

Måste återkoppla till en händelse för flera år sen. En god vän bjöd på middag och det var chili con carne som stod på menyn. Efter att jag ätit ett tag kom hon fram och undrade om jag tyckte det var OK. Jag sa ja och då "avslöjade" hon att den var vegetarisk, gjord på Quorn. Jag vet inte vad reaktionen förväntades vara men... tja, som sagt, jag äter ju allt. Det var som att jag skulle bli hysterisk eller nåt... men mitt tips är att man gör samma sak med en vegetarian och ger denne chili con carne med kött i. Mycket bättre. Då får man nog en reaktion.

Why can't we all just be friends?

Kött är inte mord. Då måste vi ställa alla djur inför rätta. Kött är bara kött. Sen ska vi hantera det lite snyggare än vi gör, tycker jag. Men jag tror kött är nödvändigt för oss att bli friska starka vuxna människor... men kanske behöver man inte äta kött som vuxen i den svulloomfattning man gör?

Jaja. Snart helg. Mmm, grilla. Oxfilélikdelar. Dött kött. Blodig muskel. Ett litet djurbarns mor. Ett liv som släckts. En karmisk cykel som avslutats i förtid (ren bullshit eftersom karmareligionerna tror på predestination = ingen cykel kan avslutas i förtid). Jag längtar redan.

Inga kommentarer: