2007-04-19

Flitens lampa lyser över Kina....

Likt Arnold i Terminator 2 så har 32 stålarbetare i Kina dött i en fruktansvärd stålverksolycka där de sköljts över av 1500 grader varmt smält stål. Säkerhetsförhållandena är usla i fabriker och gruvor i Kina och har förmodligen alltid varit det - problemen nu beror inte på privatiseringen utan på att Kina är en kommunistdiktatur som ser folket som en resurs.

Ja, jag är för arbetssäkerhetslagstiftning på farliga arbetsplatser, jag tror inte på att låta "marknaden" bestämma dessa genom att folk ska köpa "säkert stål". Men jag är fortfarande liberal. Det är inte regimen i Kina.

Mest av allt vill jag ha en kommentar av Lars "Kommunisten" Leijonborg som ju som företrädare för ett "liberalt" (fp är i själva verket socialdemokrater men låtsas gärna vara liberaler för det låter lite ballare) parti hyllade fliten i Kina. Kom med en kommentar om fliten nu, din kommunistmedlöpare. Jag tycker vi ska göra som Kina, Lars, ha enbarnsregler, inga mänskliga rättigheter och censur. Fliten ökar ju då.

Kina suger. Vilket är det enda en kommunistregim kan göra, tyvärr.

Inga kommentarer: