2007-04-16

Knee to the face, mofo!

Det är bland det roligaste man kan göra, samtidigt som det definitivt är farligt. Jag menar naturligtvis picknickfighting. Helst på en klippa för ökad risk. I helgen hände det igen och jag undrar fortfarande varför jag alltid är den som hamnar på den mottagande sidan av felaktigt bedömda knän och högernävar?

Den här gången blev det ju inga märken värda namnet som tur var men det kunde slutat värre efter att jag av samma person fått en näve på näsan och ett knä i huvudet. Lösa slag, lösa knän - från en person som väger mer än 100 kg. Jag känner mig lite groggy, kanske är det en lätt hjärnskakning - jag tar och tar en day off för att rekuperera mina styrkor (inte min styrka, mina styrkor, jag har minst tre).

Well, anyways, när vi satt och picknickade på Långholmen - som börjar bli lite överbefolkad nästan när vädret är på det där viset som det var i helgen - så dök det upp ett otäckt ungdomsgäng med dreads och smutsiga byxor som började träna nere i grytan. De plockade upp stora stenar och kastade omkring, började klättra upp och ner för sidorna i grytan... så vi var tvungna att sätta ner foten och förklara att det var fler som försökte ha roligt på Långholmen utan att behöva bli påminda om att de är gamla... nej, vi frågade helt enkelt vad de höll på med och det var förstås parcour, den senaste street-trenden där man använder stadsmiljön som plattform för akrobatiska konster. De verkade ha en bit kvar till de coolaste manövrerna. Vi funderade lite på om vi skulle gå ner och göra double-legs på dem för att visa dem lite andra träningsformer. Tydligen var det bara att komma på träningarna - kanske är det det man ska göra i sommar! Hänga med 17-åringar alltså.

Parcour är förmodligen ett grymt sätt att hålla sig lite i form, på det där otroligt roliga sättet som det krävs för att man ska vilja och orka hålla på med något. Tyvärr är det nog också den exakta motsatsen till low impact-träning. Skulle jag försöka mig på ett hopp skulle jag nog slita av något som verkligen behövs för att jag ska kunna gå. De såg ut att ha riktigt kul... fast killen som fastnade på mellanhand precis på klippkanten och inte riktigt orkade ta sig upp, han hade inte lika roligt. Han överlevde, oroa dig inte. Tror du vi hade låtit honom ramla ner utan att fota det?

Inga kommentarer: