2007-06-13

Dagliga utmaningen är OFF!

Kom på igår att jag ska stryka min idé om att utmana mig varje dag. Det blir hattigt och fånigt, jag måste krysta fram en idé om en bra utmaning varje dag och det kändes t.ex. omöjligt igår. Jag hade förstås kunnat köra vidare på utmaningen om att gå och lägga mig tidigt - men varför inte göra det som en veckoutmaning istället?

Och varför ska jag gå och lägga mig tidigt? Är det inte så att jag ska konstatera att man bara behöver sju timmars sömn varje natt och köra på det?

Angående slösurfandet så går det helt OK, stannade upp igår när jag reflexmässigt öppnade lite sajter och stängde ner de tabbarna omedelbart. Så ska det se ut!

Är det något slags lutheransk idé som kommit över mig? Nej - det är mer tankar kring vad man gör på arbetet, varför och hur man får ut "mest" av det. Att slösurfa är destruktivt. Att ta en paus handlar t.ex. om att resa sig upp, inte kolla senaste länkarna på reddit. Och för övrigt, hur mycket bättre har ens liv blivit av att surfa de senaste inrikes- eller utrikesnyheterna? Jag menar att det i princip inte spelar någon roll vad man läser, det är slöseri med tid och en allvarlig distraktion. Alltså att läsa om lidande i Sudan kan verka "bra" för det är seriöst, men det har lika mycket med mitt jobb att göra som xkcd.com.

Nåväl, inget surfande-utmaningen fortsätter. Jag tror det finns en tröskel som man kan nå där det kommer mer naturligt att inte surfa och där reflexerna att surfa försvinner. Vi får se var den är någonstans.

Inga kommentarer: