2007-06-01

Halva ursäkter leder ingen vart

Halvdana ursäkter leder ingen vart. Kennerfalks ursäkt är nämligen villkorad på att någon blivit upprörd, han ber egentligen inte om ursäkt för att han uttrycker sig aspuckat och använder en rent rasistisk retorik, han ber om ursäkt å läsarnas vägnar för att de blivit upprörda.

"Om någon känner sig påhoppad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det."

Den som rimligtvis känner sig påhoppad är killen som Kennerfalk kallat för ett djur (jag kallar också folk för djur ibland, men mest folk som kommenterar min blogg och är dumma som åsnor - och anonyma), nämligen Maciej Zaremba. Så han kanske skulle skrivit typ "Maciej, jag ber om ursäkt, shit vad illa skrivet av mig, jag borde inte kallat dig dreglande hund och fixerat mig vid din etniska härkomst". Istället villkorar han - om "någon känner sig" påhoppad, dvs han erkänner inte att det var han själv som stod för just själva påhoppet och ber inte om ursäkt för det utan han ber om ursäkt för att någon kan ha känt sig påhoppad. Halv pudel? Tax?

Läste hans blogg och han verkar rätt sopig i allmänhet. Men jag håller ju inte med honom i alla frågor heller så vad kunde man vänta sig?

Sen såg jag att han blivit polisanmäld, väldigt roligt.

Jag menar... det är fan inte cool att hålla på så. Fast jag borde få göra det. Jag kanske tom gör det? Jag minns nog att jag kallade drogfascistnazisttalibanen Birgitta Rydberg för ett och annat, men inte på etniska grunder utan baserat på hennes beslut och åsikter och det faktum att hon inte borde vara med i ett liberalt parti.

Om du känner dig påhoppad, Birgitta, så ber jag inte om ursäkt. Det var meningen. Du hade nämligen fel.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Om man inom en vecka tar bort straffbara skrivningar i en blogg har man uppfyllt kraven i lagen om
elektroniska skrivbord.

Anonym sa...

Visst är det en lam ursäkt från Kennerfalk.

Men den prisbelönade journalisten ifråga heter Maciej Zaremba, inte Maricej Maremba ...

Tommie Nygren sa...

Men vafan, han har ju polskt namn, polacken alltså, hur ska jag kunna stava till det? ;-) Fixat!

Tommie Nygren sa...

Och angående borttagande, vem fan bryr sig - jag skriver om hans lama icke-ursäkt som oavsett om han tagit bort det han skrivit inte är en verklig ursäkt!

Tommie Nygren sa...

Och jag som så stolt brukar skryta om min förmåga att stava till slaviska / polska och andra spännande namn. Aaah, bortgjoooord!

Anonym sa...

Till Anonym:
Den som "äger" en blogg har i detta fall två straffrättsliga ansvar. Dels att snarast möjligt ta bort andras rasistiska uttalanden, och dels att inte skriva rasistiska saker själv. Den som skriver det rasistiska uttalandet har ingen tidsfrist alls, oavsett man äger bloggen eller inte. Ett anonymt inlägg kommer emellertid knappast att spåras, om det tas bort inom rimlig tid.

Att i sin blogg göra rasistiska uttalande, som t.ex. att hänvisa till en persons polska ursprung som argument för att personen och dess åsikter är dåliga, är således straffbart oavsett hur länge det legat ute.

Någon töntig ursäkt är således inte acceptabel. Som vilken nasse som helst ska personen ställas till svars för sitt beteende.

Tommie Nygren sa...

Min stora beef är fortfarande att ursäkten är just töntig och därför knappast en ursäkt. Som att säga förlåt efter en våldtäkt. Eller inte, det var lite löjligt skrivet. Alltså, han ber om ursäkt för att han blivit tillsagd att göra just detta av sin chef (läs DNs artikel), inte för att han hajat att han agerat fel.

Anonym sa...

Det visar lite, tycker jag på hur olika partier hanterar medarbetare som gör bort sig fatalt. Vi har ju också killen som förtalade Reinfeldt från S-kansliet innan valet. Där Fp direkt började säga upp folk som betett sig illa var tystnaden från S kompakt. Ulvskog "tillsätter en internutredning" och sedan säger inte någon ett ljud till pressen. Man räknar med att folket glömmer snabbt.

Anonym sa...

Du har helt rätt, gillar ditt starka ställningstagande vid hans fixering av Maciejs etniska härkomst också.

Behövs mer människor som dig.