2007-06-28

Jag förutser framtiden

Oj. Idag kan man läsa att Spice Girls återuppstår! Fantastiskt.

Min trista prediktion av framtiden går i kort ut på att det här kommer bli magplask. Tjejerna ska göra 11 spelningar och inget framgick om planer på en skiva eller nya låtar. Kanske för att förra gången de gav ut en ny platta så... var det ingen som köpte den? Och eftersom skivförsäljning inte är det hetaste nu, varför ens göra det? Smartare att bara göra comebackturné och go for the money.

Problemet är att Spice Girls aldrig var pop som en vuxen person lyssnade på. Själv gillade jag Wannabee ur nåt slags popmusikvinkel men allt annat de gjorde var ju ren dynga, förutom typ en singel på näst senaste skivan som jag har för mig var rätt fin. Hur som helst, de som gillade Spice Girls var nästan uteslutande mycket unga flickor (enligt min uppfattning, jag kan ju ha helt fucking fel). De var alltså kanske tio - sexton när Spice Girls slog igenom... vilket gör dem till... 21 till 27 år gamla idag.

Tänk er att Markoolio går under jorden och återkommer om tio år för en comeback tour. Skulle det sälja? Kanske, för han gör ju utpräglad barnmusik och nya kids kanske kan gilla det igen, men barnen som gillade honom lär knappast vilja gå av något slags nostalgiskäl.

Jag kan inte se dessa idag 20-30 år gamla fans hosta upp dyra slantar för att gå och se något som faktiskt inte är bra. Spice Girls kan inte sjunga speciellt bra, de är inte extremt snygga (men inte fula), kunde de dansa? Oklart.

Det är lite som filmen Ghost Rider. Vem är det egentligen filmbolaget har tänkt sig ska gå och se den? Finns det NÅN i seriefanvärlden vars främsta favorithjälte är Ghost Rider?

Finns det nån mellan 20 och 30 som saknar Spice Girls? Som nu står och hoppar? Jag kanske får googla, det kanske faktiskt finns!

Men jag tvivlar och därför tror jag på platt och obehagligt fall. Som i väldigt dålig biljettförsäljning.

Vi får se om ett halvår ungefär!

Inga kommentarer: