2007-06-15

Veckoutmaningen fortsätter

Det går lite upp och ner, jag började t.ex. som vanligt morgonen med att öppna De Fyra - nhl.com, foxsports.com/nhl, mmaweekly.com och sherdog.com - men jag stängde dem raskt. Saken är den att när man velar kring vad man ska göra är inte det bästa att göra något som distraherar utan att antingen göra vad som krävs för att fatta ett beslut om vad som är "bäst att göra nu" eller förstås bara "gör något nu" för att komma igång.

Det var en vishet en av konsultcheferna hos min arbetsgivare delade med sig av när jag satt i London i ett gigantiskt CRM-projekt åt en väldigt känd mobiloperatör. Jag satt och stirrade mycket på skärmen då, dels för att jag inte riktigt var med i matchen men också för att motivationen var svår att finna då jag hamnat på sidan av i projektet på något vis, det kändes så sjukt tveksamt att nån ens skulle köra det jag byggde på...

Men, åter till visheten. Hans tips var att bara göra nåt enkelt först, bara för att komma igång och känna att man uträttat något, dämpa paniken lite. Mitt tips är att i såna situationer göra override på ToString() på alla klasser i systemet, det har man alltid nytta av... :-)

Hur som helst, utmaningen fortsätter och den ska inte sluta nästa vecka heller - då ska vi börja med en ny utmaning parallellt tror jag. Vad kan den tänkas bli?

Den som lever får se!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har börjat läsa din blogg regelbundet och jag gillar den skarpt. Ja, jag vet, det är slösurfande. Brottas faktiskt med liknande tankar om detta med slöseri med tid. I princip kan man hinna med ganska mycket i sitt liv om man skär bort allt onödigt som internetsurfning och meningslöst TV-tittande. Men var går gränsen för när man börjar bli för hård mot sig själv?
En av anledningarna till att jag gillar din blogg är att du inte är rädd för att stå upp för dina åsikter. Det gör att din blogg blir färgstark och originell. Själv är jag en mesig stackare som hela tiden kan tänka "men å andra sidan kan ju den här personen faktiskt ha en poäng". Till slut vet jag inte vad jag tycker själv. Fortsätt att skriva och ha en skön sommar!

Tommie Nygren sa...

Ja, den där gränsdragningen är det svåra, drar man för hård gräns börjar ens undermedvetna protestera genom att tvinga en att köpa typ flera kilo glass och liknande. Det gäller att gå stegvis, försiktigt, bygga vanan, och så vidare. Och fan, om man är sliten och trött på kvällen - hur ska man orka då?

Jag är rätt lik dig när det gäller att kunna se saker från olika håll - det behöver jag ju dock inte alltid göra när jag raljerar i min blogg.

En återvändande och regelbunden läsare, hur sjukt är inte det?