2007-08-20

100 ekologiska lyktor

Som ett trevligt pyssel på min grillfest i helgen föreslog jag att vi skulle tävla i vem som kunde göra bästa lyktan... en tävling utan pris eller vinnarceremoni eller prispall, men ändå värd att genomföra. Kriterierna var luddiga men jag tror tanken var att de inte skulle slockna eller sjunka så fort. Efter ett tag kom vi på att ett bra kriterium hade varit att de skulle vara bionedbrytbara, lyktorna alltså. Där kan jag behöva tips från eventuella läsare - finns det värmeljus som inte har en aluminium...grej runt om? För de bryts ju inte ner snabbt och man vill ju inte vara en miljöbov - i onödan.


Hursomhelst blev i alla fall slutresultatet som du kan betrakta det ovan. Det rörde sig om kanske 15 lyktor och inte hundra men det var tillräckligt coolt för att jag skulle vilja göra en mer ekologisk variant och faktiskt kanske göra hundra stycken som man skickar ut.

Vår sista lykta som vi la i var... en gul paprika. Det fungerade typ bäst, faktiskt. Skydd för ljuset i själva paprikan, köttet släpper igenom ljus så det blir lite mysigt... ja, det funkar helt enkelt väldigt bra.

Trööött.

1 kommentar:

Unknown sa...

Om man ändå skall ha dem i paprikor, äpplen och liknande kan man väl ta bort metallen innan man skickar ut dem?

Det blir såklart inte lika miljövänligt som om de såldes uta men bättre än inget.

-Jimmy