2007-08-25

Uääck!

Vad kan jag göra för att stoppa omskärelserna av flickor i afrikanska länder såsom Egypten? Jag vill inte att nån ska utsättas för detta och jag klarar knappt av att läsa om det. Vad ska jag göra?

Vad kan man göra?

Jag är mycket för åtgärder som gör att något händer nu, både jag och en kompis diskuterade detta, den brist på demokrati / förmåga att göra sig hörd som finns i vårt land - något som förmodligen är än värre i Egypten. Men att skänka pengar till en korrupt välgörenhetsorganisation som lyckas nå tio flickor, det känns så futtigt. Vi räddar tio och tiotusen får sina kön förstörda - vad kan jag göra för att det ska upphöra nu?

Måste vi carpetbomba hela Egypten för sin vidriga sedvänja? I DN-artikeln framgår vidrigheten och hjärntvätten tydligt, det räcker inte med en lag. Skolorna, staten, TV, alla måste köra en enorm propagandakampanj med stöd av alla religiösa ledare där man fördömer sedvänja och förklarar att den som skär i någons kön går satans ärenden. Och hur troligt är det att det här händer?

Grundproblemet är att man inte respekterar individen och individens rätt till sin kropp. Samma problem finns i Sverige, vi saknar också ett starkt stöd för individen och individens rätt att göra vad den vill med sin kropp i vuxen ålder. Efter 18 får man naturligtvis förstöra sitt kön om man vill.

I Sverige påstår vi oss vara civiliserade men tillåter omskärelse av pojkar. Det enda könet värt att skydda är kvinnans - något jag aldrig kan ställa upp på.

Men vad kan jag göra? Jag går ur naturskyddsföreningen och går med i någon annan välgörenhetsgrej om jag kan bidra på något sätt för att stoppa detta problem. Den organisationen måste dock vara helt oreligiös, jag tänker aldrig stödja religiösa organisationer för jag kan inte veta att de inte samtidigt missionerar. För även om jag vill rädda alla så måste jag erkänna att om man räddar tio, då har man lyckats med någonting.

Fyfan. Fuck you egyptiska föräldrar. Skär ni i era barns kön är ni inget annat än avskräde som kan dö imorgon utan att jag skulle fälla en enda tår. Ni har inget att skylla på, alla människor måste vara redo att ställa sig upp och säga nej till traditioner som går emot mänsklighet, empati och kärlek. Hur kan mödrarna utsätta sina döttrar för detta? Hur kan fäderna göra så?

Ger Sverige bidrag i någon form till Egypten? Sluta genast. Innan egyptiska staten slutat tortera sina medborgare i fängelserna, öppnat för yttrandefrihet och fria val så ska de inte få en spänn av mina skattepengar. Och de måste skydda sina kvinnor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet precis hur du känner det, tror jag. Varje dag, när jag läser tidningen eller ser på nyheterna känner jag ofta hopplöshet: Vad kan jag göra?? Men jag försöker skjuta bort tanken genom att tänka, precis som du skrev: Bättre göra vad jag kan, och hjälpa där/de jag kan, än inget alls. Några/något är bättre än inget.

Håller med dig. Ser inga som helst fördelar med kvinnlig omskärelse. Denna existerar enbart för att förtrycka kvinnan: Kvinnan ska inte njuta vid sex, anses det, varför delar av klitoris tas bort. Kvinnan ska vara oskuld fram till äktenskap och dessutom kunna bevisa det. Fruktansvärt!!

Har även svårt med manlig omskärelse. Känns "onaturligt" att på ett barn skära bort något som inte behövs skäras bort. Väntar faktiskt barn och för just nu denna diskussionen hemma. Vacklar lite ena minuten, är helt säker på var jag står i nästa...

Kan dock inte på några villkor likställa kvinnlig och manlig omskärelse. Manlig omskärelse har dock vissa fördelar (dock inte sagt att de är fler än nackdelarna). T ex visar ju studier i delar av afrika på att män som är omskurna faktiskt är mindre "mottagliga" för HIV. Andra studier visar att kvinnor som lever med omskurna män har mindre risk att få livmoderhalscancer. Och slutligen så utförs ju trots allt manlig omskärelse ibland av medicinska skäl.

Många omskurna män som jag känner hävdar också hygienen som faktor, samt att man som omskuren sällan har problem med tidig utlösning.

Kvinnlig omskärelse har dock inget som helst av ovan nämnda fördelar.

"Den manliga omskärelsen kan bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna." (vårdguiden.se)

Ser var du vill komma dock. Rätten till kroppen o s v. Rätten att välja själv (svårt för en bebis). Har inget emot om min blivande son väljer omskärelse när han själv kan välja. Det som tar emot är att ta beslutet åt honom.

Än en gång - tack för en bra blog. Du lyckas verkligen skriva om det mesta :) Lycka till med ditt avståndstagande från kaffe, cola och McDonals förresten :) Min lista ser ut så här:
Mc Donalds - 2 år! Smakar illa. Vidrigt företag. Ja listan kan göras lång.
Kaffe - 3 veckor. Saknar det, men mår sååå mycket bättre utan det!
Coca Cola - 3 år! Var alldeles för beroende av Cola att jag aldrig vågar dricka det igen! :)

Sandra