2007-08-22

Så hur gick det att träna?

Jodå. Det var inte så farligt. Jag hoppade in i nybörjargruppen och konstaterade att MMA är sjukt populärt, något våra politiker förmodligen kommer ta tag i snart - med förbud. Men jag e inte bitter.

Det var säkert mellan 50 och 100 personer på första träningen och med inte lite glädje tog jag emot kommentaren från en gammal tränare om att jag såg lite fittare ut än senast. Fyra månaders boxcercise på SATS har tydligen haft någon som helst effekt. Jag kunde också konstatera att kroppskontroll och koordination inte är i topp hos alla människor innan de börjat träna något som kräver det. Men jag tror jag såg precis lika konstig ut... faktum är att jag nog fortfarande ser helt konstig ut när jag försöker slå jabbar och crossar. Jaja. En annan grej var att många verkade tycka den första uppvärmningen var jobbig, vilket inte jag tyckte. Skönt! Vi körde lite jumping jacks och vad kan det ha varit, femtio max. Larv! När jag tränade med Ninja för två år sen (yes yes, I have) så körde vi femhundra upphopp som uppvärmning. Efter det var man dels varm, dels förlamad. Nog skryt och självframhävande nu!

Själv träningen var väldigt lågintensiv jämfört med när jag började för två år sen eller vad det är nu, då var uppvärmningen ett rent mord, men om man inte får plats så funkar det inte att höja intensiteten. Jag har även ett visst minne av att just de första veckorna så var det inte helt sjukt. Men jag fruktar att på nästa träning kommer de köra en räka över hela salen, det brukar få en att mjukna rätt bra.

Nä, jobbigt blev det först när jag rullade lite med en gammal träningspartner från klubben, han hade också börjat om i nybörjarklassen, det var förstås sjukt jobbigt. Man kan inte ens föreställa sig hur jobbigt det är att brottas med någon som kan lite tricks och är mycket starkare än en själv...

Allt gick bra ända tills han skulle rotera runt till nord-syd och sen vidare för att byta sida i sidemounten, på väg över mitt huvud krossade han min näsa med sin thaisusp. Ouch. Krossade som i att den lät lite kras (brosk), inte som att jag fick in benflisor i hjärnan. Eller?

Sen körde jag hem i träningsgrejerna för hundra man som ska använda fyra duschar är inte precis ett tidseffektivt scenario.

Kommer jag gå på fortsättningsgruppens pass ikväll? Väskan med grejer bredvid mig säger så, ja.

Inga kommentarer: