2007-05-11

Jag heter Odenberg och är ond

Tydligen håller det internationella samfundet på att komma fram till att sk klusterbomber inte är något vi ska använda i krig. Jag har alltid funnit detta med regler för krig som höjden av ironi, jag är nog inte ensam på den punkten. Jag tror man kan betrakta vilket krig som helst och se att övergrepp och överträdelser mot dessa "spelregler" sker hela tiden och att det är svårt att undvika. Bättre vore att skapa regler om att man inte får kriga, i den där lite naiva världen jag hellre skulle vilja leva i.

Hur som helst, vår försvarsminister visar sig vara ond. Sverige ska nämligen undantas från Oslodeklarationen för VÅR klusterbomb, eftersom denna är "mycket tillförlitlig". Jag gissar att de andra handelsresande i död från de andra ländernas vapenkonsortier också hävdar samma sak. Jag måste bara ställa en fråga till Odenberg: vad i helvete ska Sverige, som inte varit i krig sen 1800-talet, med ett yttäckande vapen till JAS att göra? Vad ska vår nytta vara med det? Kanske ska vi sälja den till nån som kan bomba civila med den?

Nä, Micke, jag blir lack. Klusterbomb är en klusterbomb är en klusterbomb. Så även Bombkapsel 90 (vilket jävla svenskt namn för övrigt). Att argumentera mot alla andras användande men för sitt eget är patetiskt och anstår inte en försvarsminister för Sverige.

Jag menar allvar: avgå. Du är ond och dum i hela huvudet.

Främsta skälet är egentligen inte att vi kommer bomba nån stackare med vapnet, främsta skälet är den där konsensusen, enigheten, bakom förbudet som behövs. Vi använder sällan de vapen vi har, det är alla andra som gör det. Varför ska då vi kämpa för att behålla en typ av vapen vi vill att alla andra ska sluta använda? Hur ser det ut, rent argumentationsmässigt och logiskt?

Jag tycker det ser illa ut som fan. Jag kan inte se att det här är nåt annat än ett försvar av vapnet eftersom inköpet av vapnet är ett stöd för tillverkaren. Förbud leder till att vi inte köper vapnet och då kanske Bofors eller vilka det nu är får sparka någon. Eller Odenbergs aktier minskar i värde. Eller vad han nu har för motiv. Men dina motiv får dig att göra något som får dig att se korkad och ond ut.

Sluta genast vara försvarsminister.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dessutom håller ju Odenberg på att skapa möjligheter till prejudikat. Iran kan ju t ex hävda att de visserligen försöker få fram kärnvapen, men att just deras kärnvapen är undantagna från ickespridningsavtalet, för att just de är ganska ofarliga.