2007-05-03

Jag vill ha Spaghettimonsterbok på rummet!

De kristna i Sverige har räddat den viktigaste aspekten av deras religion i Sverige i modern tid: biblarna på hotellrummen på kedjan Scandic.

Det här är tur det. För kristendomen som religion skulle förmodligen kollapsa om inte biblarna fanns kvar... eller?

Det visar sig också, nu när media berättar hela historien (eller jag läste mer uppmärksamt, vem vet) att Scandic breddat sortimentet av böcker. "Förutom Nya testamentet ska också muslimernas heliga skrift Koranen och judiska Tanach erbjudas gästerna."

Det var alltså det att man förändrade och, faktiskt, försämrade lite för kristendomen i förhållande till andra religioner det här handlade om. Eller? Alltså, inga biblar togs egentligen bort, de fanns kvar i förändrad form - plus att fler skrifter lagts till. Farligt farligt.

Scandic hävdar att de inte givit efter för opinionstryck. Varför säger man sån bullshit? Först fattar man ett beslut, sen börjar de kristna gnälla, sen ändrar man sig. Hur kan man ens påstå att det inte har med varandra att göra?

Det roliga är att även prästerna som bojkottat satts under press: någon undrade nämligen om det var OK att boka hotell som visar porr - vilket förstås inte biskopen reflekterat över. Nu sitter de där och kan inte boka Scandic ändå, eftersom de visar porr. För kristendomen är emot porr. Eller? Vad är det religiösa tänket bakom det beslutet? Eller förstod de att höjden av hyckleri är att rädda biblar men skita i porrfrågan?

Kan man inte göra en liten analys av att de faktiskt avbokade typ hundra hotellnätter pga biblarna - inte pga porren? Bibelfrågan var viktigare än porren.

Det här är bara början av ett svenskt moral majority-problem. Vi har en grupp människor som lyder sina religiösa ledare blint. Detta är ett extremt användbart vapen för att styra företag att göra som man vill. Man testade nu med bibelfrågan, det kommer fortsätta snart med andra frågor. Allt med målet att minska yttrandefriheten (Muhammedbilderna) och religionsfriheten (du skall inga gudar hava jämte mig). Att kyrkan som enda organisation i Sverige har en fribiljett in i min brevlåda, det är det ingen som bryr sig om.

Sluta skicka eran jävla religiösa propaganda hem till mig så lovar jag att inte gnälla på era fria fantasier och illusioner om ett liv efter detta. Först då har vi skilt staten och kyrkan helt och religionsfriheten blir verklighet.

Nästa steg är det självklara skyddet för omyndiga att slippa religiös uppfostran - man kan inte välja religion om man tvingas eller tom riskerar att dö om man inte gör som sina föräldrar. Min uppmaning till alla barn som tvingas be före varje måltid, tvingas konfirmera sig (eller gör det för att få presenter), tvingas bära slöja etc, är att helt enkelt säga "jag är ateist och religionsfrihet råder så jag får välja vad jag vill när jag vill".

Även när du är fem år, sex år, tolv år, sjutton år, när du vill får du välja religion. Du kan fortsätta tro på gud eller Allah i lönndom - du behöver bara inte lyda dina föräldrars dekret om handlingar. Notera även vilken förmåga till tolerans och medmänsklighet de får när du gör detta. Som de goda kristna, muslimer och judar de är - och naturligtvis som demokratiska medborgare som respekterar individens rätt till sin egen tro.

Sen när du är äldre kan du välja vad du ska tro, själv. Jag är helt OK med ditt val. Kram.

Slutligen, jag vill lägga till en bok, Scandic, hur gör vi det? Jag fixar böckerna om ni OK:ar. Den heter "The Gospel According to the Flying Spaghetti Monster" och är lika trovärdig som alla de böcker ni har där. Plus Eddan av Snorre, om våra asagudar. Det är ju nämligen så att asatron blivit godkänd som religion har jag läst. Vad betyder det egentligen? Måste staten godkänna religioner när religionsfrihet råder? Weeeird!

Man kan lika gärna tro på ett spaghettimonster som Gud som Allah som Oden som Vishnu som vem som helst. Så de borde ha lika rätt att finnas på Scandic.

5 kommentarer:

Pastor Astor sa...

Porren och Bibeln har faktiskt varit de två frågor som drivit den här debatten hela vägen - Varför ta bort Bibeln men behålla porren? Jag vet att jag inte kan kräva att du är saklig och påläst på din egen blogg, men det påverkat ju onekligen trovärdigheten...

Religionsfrihet betyder förresten frihet till att utöva sin religion - inte frihet från religion. I religionsfriheten ligger också rätten att uppfostra sina barn enligt den egna tron.

Anonym sa...

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Har du överhuvudtaget tänkt innan du skrev den här posten?

Tommie Nygren sa...

Pastor Astor: jag ser att du lärt dig av den amerikanska kristna högern att man ska argumentera om "religionsfrihet är inte frihet från religion". I religionsfriheten ligger även ett barns rätt att välja en annan religion, så du kommer inte undan: ett barn måste kunna välja att bli muslim även om han har kristna föräldrar. Och din tolkning av religionsfriheten har ingenting med vad religionsfrihet betyder att göra. Religionsfrihet betyder att ingen har rätt att lägga sig i din tro. Porren har heller INTE drivit debatten - det är en efterkonstruktion. Jag läste ju intervjun med biskopen där de frågade om porren och han hade inte ens reflekterat över porren. Här har du den länken: http://www.metro.se/se/article/2007/05/01/17/4520-45/index.xml

Så wow, jag hade rätt och du fel. Känns rätt bra. Ingen ny känsla, men bra ändå.

Tommie Nygren sa...

Jan: jag förstår inte din kommentar. Finns det en lag om att man måste tänka innan man postar? Finns det nån konkret punkt i min text du anser visar extra lite eftertanke? att bara häva ur sig nåt sånt där gör det lite svårt att bemöta kritiken. Återkom gärna.

Anonym sa...

Ditt inlägg är väldigt träffsäkert, de som nyss börjat bojkotta förstod aldrig att de på detta sätt även tog ställning i porr-historien som de tidigare tog med ro.

En annan sak som jag funderat över med anknytning till omyndiga som ansluts till en förening:
Hur kommer det sig att Svenska Kyrkan inte behöver skicka ut årliga påminnelser/förfrågningar om dess anslutna är intresserade av att skiva upp sig för medlemsskap ännu ett år -- och om de verkligen skriver under på trosbekännelsen. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit utskriven från församlingen för att de glömt betala in medlemsavgiften, en medlemsavgift som bara syns så smått i en ruta på deklarationsblanketten.

Nu när man kan deklarera via sms borde man kunna lämna kyrkan via sms också, tycker jag.