2007-05-03

Straffa modern hårt och sonen hårdare

Mamman till en av de unga män som var inblandad i dödsolyckan i Molkom stöldanmälde bilen efter att dödsolyckan inträffat. Syftet kan omöjligen ha varit annat än att försöka skydda sin son som hon rimligtvis då måste ha insett hade gjort något fruktansvärt.

För detta måste hon få lagens hårdaste straff. Hon kommer inte få det, men hon borde få det.

Varför?

För att samhället ska markera att du inte kommer undan för att du är den ömmande modern. Det spelar ingen roll vem du är, du ska inte skydda en brottsling (aktivt) och verkligen inte om två personer har dött. Jag kan inte se några som helst förmildrande omständigheter i det här fallet. Hon gjorde det ju helt beräknat, "jag stöldanmäler så finns det inget som kopplar min son till det här", hon ville hellre att offrens föräldrar skulle leva i ovisshet än att hennes eget barn skulle ta sitt straff. Två döda män var mindre värda än hennes eget barn.

Vad kan vara förmildrande? Ingenting - men kvinnor tenderar att få fribiljett i rättssystemet (eftersom domare etc är korkade patriarker vilket cuts both ways, fel håll i våldtäktsmål och ännu mer fel när kvinnan är åtalad) och det måste få ett slut. Kvinnor och kändisar.

Med tenderar menar jag t.ex. att i fallet med den förrymde mentalpatienten för ett par år sen så antog man, utan att granska fakta, att kvinnan blivit tvingad och i princip kidnappad av rymlingen - vilket vid en snabb blick på fakta verkade helt orimligt. Hon blev liksom tvingad på avstånd att fixa en flyktbil och ett vapen...

Bla bla bla. Jag svamlar nog mest.

Jag tycker fan det är skitdåligt att göra så som modern gjorde. Det är det jag vill få sagt. Nu har rättssystemet en chans att statuera exempel: skydda inte dina barn då de begår brott. Framför allt inte om brottet är mord / dråp / vållande. Det finns inget skäl att döma snällt i det här fallet.

And the same goes for retardboy och hans kompis som körde ihjäl männen. Enkel fråga till rattfyllerister: varför köra som en dåre? Det är inte spriten som gör att man gör det - jag har själv kört full och det går utmärkt att köra långsamt för att inte riskera att döda någon. Man ska fortfarande inte göra det men OM man gör det ska man inte köra som en dåre på valborg när folk är ute på gatan på fyllan, för helvete.

Mina sista ord till dig: resten av ditt liv kommer du tänka på att du dödat de två männen. Du kommer också tänka på din avsaknad av ryggrad inför dina handlingar, du försökte fly hela situationen istället för att som en man ta ditt straff. Istället gömde du dig bakom din mor och drog ner henne i skiten (eller var det tvärtom?) och försökte lämna de anhöriga i ovisshet om vad som hänt. Nu har du erkänt och det är bra - det är aldrig försent att göra rätt, men det tappar i styrka när det sker först efter att möjligheten att smita undan försvunnit.

Men du kan i alla fall tänka på de här sakerna. De döda männen, de kan ingenting. Du tog ungefär 100-120 år av mänskligt levande och släckte som ingenting. Hur känns det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra sagt.
Man kan väl bara hoppas på att han får ångest i några livstider över detta.
jag vet inte om jag ska börja gråta eller börja skrika när jag vaknar.
Hoppas att han också känner sig så när han vaknar.