2007-05-03

Kanske dags för en coffeeshop i Vårby Gård?

Närpolisens nya polisstation brändes tydligen upp inatt av onda män. Det är förmodligen precis så som polismannen i DNs artikel säger:
"Det kom inte som någon överraskning. Vi vet att det finns en grupp om 15-20 kriminella personer i Vårby som inte vill ha oss där. De menar att de äger och styr det här området. Men det ska vi snart ta itu med"

Han hette för övrigt Jonny, ett kriminellt namn om det någonsin funnits ett. Heter man Jonny, Sonny, Conny eller Tommy så är man stämplad att bli brottsling. Lägg till Bobo. Jag heter Tommie och jag tackar mina päron för ie:t nu när jag är vuxen. Hade det varit y där så hade jag nog bott på plattan idag.

Hur som helst. Lösningen på problemet ska vara, enligt polismannen:
"Vi kommer att gå på alla som visar tecken på att vara narkotikapåverkade."

Varför inte gå på alla potentiella våldsverkare som verkar berusade? Av alkohol då alltså. Nä, det är ju lagligt, folk som dricker sprit tenderar ju dessutom att vara som små gulliga lamm.

Vad jag menar med rubriken är: vad skulle hända om det fanns ett till två försäljningsställen för cannabis i Vårby Gård? Kanske drivna enligt spansk kooperativ modell (ja, i Spanien är det helt OK att röka cannabis numer, du kanske har missat det för att mainstream-media inte vågar rapportera sånt - eftersom staten håller i presstödet...) där varje person som handlar är medlem i kooperativet?

Vad skulle det göra? Det skulle separera brukarna av cannabis (som är en vanlig drog, den vanligaste, i Sverige) från de kriminella langarna. Att då gå runt och vara lite pårökt skulle inte vara en signal om att man är kriminell och har kriminella kontakter. Langarna skulle tappa en inkomstkälla eller bli laglydiga coffeeshopägare. Det är fullt möjligt att vi tappar någon brottsling där som igår sålde hasch olagligt och imorgon säljer det lagligt. Men vi tjänar moms, vi tjänar att vi slipper jaga honom och vi tjänar att han får en plats i samhället han inte vill tappa - dvs han kommer kanske sluta langa horse. Vad vet jag.

Etablera sen en arbetsförmedling på den här coffeeshopen och du är hemma. De arbetslösa potheadsen masar sig ner för att ta en rök tillsammans till lite groovy musik och samtidigt kan de ta del av jobberbjudanden. De som har jobb tar en rök med de som inte har jobb. Integration. Folk sitter inte hemma och spejsar hela dagarna rädda för farbror blå utan rör sig i samhället.

Och polisen slipper slösa tid på att jaga folk vars brott är att deras hjärna inte är helt ren.

Min idé, vad är din?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bor i Vårby Gård med mina små barn så självklart kan jag inte se ditt inlägg som något annan än ett skämt. Här finns en stor andel barnfamiljer och de skulle bli galna om de läste ditt inlägg. Du kan inte vara så gammal vilket märks på din märkliga slutledningsförmåga.
hälsningar
-en mamma

Skuncke sa...

Multikultisamhället har sitt pris.

Tommie Nygren sa...

Anonym 1: att anonymt kommentera är inget som uppskattas men jag bjuder på det. Du vet inte hur gammal jag är men drar slutsatser om det. Dina slutsatser är felaktiga - alltså är det DIN slutledningsförmåga som är märklig. Finns det krogar i Vårby Gård? Varför är inte det ett problem? Du förstår inte vidden och bredden av min tanke, eftersom din slutledningsförmåga är nedsatt. Trist. Hör av dig via mejl om du vill få mer ingående förklarat kring resonemanget.

Tommie Nygren sa...

Skuncke: Äckliga rasister uppskattas inte. Du är en idiot och en äcklig idiot. Du behöver aldrig kommentera mer här för jag kommer jaga dig med min "du är rasist och rasister är värdelösa idioter"-attityd hela tiden. Varför? För att du är en värdelöst idiot. Mer än så kommer du aldrig förstå.

Anonym sa...

Jag håller med Skuncke i den här frågan.

Anonym sa...

Jag brukade handla hasch i Värby Gård.
Fint, mörkt, mjukt och följsamt hasch som man kunde forma till långa korvar.
(Eller bollar om man ville)

Men det tog slut för snubben som sålde blev gripen en vacker dag... Visserligen så ser jag det som instant karma då han tidigare hade blåst mig på ett par tusen, men ändå.
Det är synd att folk inte förstår fördelarna med en avkriminalisering och kanske tillockmed en legalisering av cannabis.

Folk som går på benzo är f.ö. jävligt mycket läskigare än folk som röker holk, där kan vi snacka instabila individer.