2007-05-03

Låt dem dö och ge dem ingen sjukvård

För nåt år sen lyckades en idiot nästan döda sig själv genom att få panik i nån slags vattenbergochdalbana. Kvinnan blev rädd och hennes lösning var att ta tag i något räcke, hänga tills hon tröttnade och sen bli överkörd av typ två stockar. Jag kommer ihåg att jag blev fysiskt illamående av att läsa om det men min analys är fortfarande att hon var idiot. Att få panik i en skyddad verkstad är liksom inte smart. Situationen var ofarlig och hon gjorde den livsfarlig. Såna människor vill jag helst vara långt ifrån. Som killen på min surfkurs som på allvar frågade om jag var nära att få panik och kasta ifrån mig surfbrädan när vi blev utsugna med en ström på Lanzarote. Slänga surfbrädan? Det enda som flyter? Att ha den sjuka tanken i huvudet är stört, att få panik 500 meter från stranden fylld av livräddare och andra surfare är liksom obetalbart stört.

Ungefär så sjukt är det att få panik när man sitter i en stock i en flume ride. Typ få panik i bilen och för att komma undan så kör man över i mötande fil.

Alltså, det är fortfarande tragiskt men olyckan orsakades av personen för att personen gjorde allting helt fel, tragiken minskar liksom då.

Hur som helst, nu har Liseberg polisanmält folk för att de stått upp i en liknande ride. Lösningen? Om man står upp och ramlar ur så kommer ingen och hjälper en. Hamnar man i rännan får man bli överkörd tills man inte finns kvar.

Och när nån kommer och hjälper en får man inte betald sjukvård utan måste bekosta den själv.

Jag tycker det är en genial regel, i allmänhet: sjukvården betalas bara av skattebetalarna om den som råkat illa ut följt alla säkerhetsföreskrifter etc. Annars får man själv betala den. Det skulle ha drabbat kvinnan - vilket låter hårt, men också idioterna nu som står upp.

Kanske inte en perfekt modell.

Jag har en annan som är bättre, som den liberal jag är: vi har allmän sjukvård. Vissa aktiviteter är förknippade med högre risk för skador och liknande. För dessa ställs helt enkelt kravet att man har licens eller liknande och via licensen har man en försäkring. Det skulle kunna omfatta:

Fotboll
Innebandy (en kompis slet av hälsenan nyligen)
Fallskärmshoppning
Alkoholförtäring
Tobaksrökning
Cannabisbruk
Heroininjicering
Motorcykelåkning

Tja, ni ser, det mesta. Att inte ha licensen och ändå göra något av ovanstående skall ses som ett svårt lagbrott. Med denna modell kan i princip ALLT vara lagligt - man måste bara följa regler för "minsta risk"-aktivitet i varje fall, t.ex. ha hjälm och armadillo som mc-förare, rena nålar som heroinist (kanske ingår i licensen) och proper education i fallet med fallskärm och alkohol t.ex.

Det finurliga är att ingen kan argumentera emot någon fritidsaktivitet utifrån "jag vill inte betala för din [insert thing you don't like here]"-argumentet. Att dessutom värdera riskerna och hur mycket varje aktivitet ska kosta är svinlätt: vi har grym statistik på sånt här. Då kommer man kunna se t.ex. att kampsporter har färre dyra skador än knä-sabbarna som innebandy, basket, handboll, squash etc. Man kommer kunna se att alkohol är dyrare att festa med än gräs. Och så vidare.

Men min första analys står fast: att folk vill döda sig själva på dumma sätt måste de få fortsätta med, låt dem dö. Men jag vill inte betala för din krossade skalle i flumeriden.

Och i det fallet skulle alltså den som har nöjesparken sätta upp regler men ändå vara tvungen att vara försäkrad - men han har också rätt att porta vem som helst som inte följer reglerna. Simple simple!

Inga kommentarer: